Cultura

Museus Dalí: lluny del mític milió

Els tres museus van rebre prop de 400.000 visitants el 2021

La xifra és un 62,6% menor que la del 2019, però creix un 108% respecte al 2020

El 2019, l’últim any sense pandèmia, es van rebre 1.060.364 visitants

Hi va haver un temps, no tan llunyà, en què els tres museus del triangle dalinià a l’Empordà sumaven cada any més d’un milió de visitants: una xifra inaudita en aquest país per a uns equipaments museístics, amb el Teatre Museu de Figueres com a gran joia de la corona, on ja eren icòniques les llargues cues de visitants de nombroses nacionalitats, amb predomini dels francesos o dels russos, segons l’època i la situació econòmica global. Ara, després de dos anys de pandèmia, aquell mític milió ja queda lluny, però els Museus Dalí continuen fent gala d’una important vitalitat, a pesar de tot, i el 2021 van rebre un total de 396.400 visitants: una xifra que és un 62,6% inferior a la del 2019, l’últim any sense pandèmia –llavors es van registrar 1.060.364 visitants–, però també un 108% superior a la del nefast 2020, amb un còmput paupèrrim de 190.213 visitants. El 2021, a més d’altres factors externs, els tres centres només van poder obrir durant nou mesos i al 50% de l’aforament, com a restriccions per fer front a la pandèmia. El Teatre Museu Dalí de Figueres va rebre 254.434 visitants; la Casa Salvador Dalí de Portlligat (Cadaqués), 104.608, i el Castell Gala Dalí de Púbol (la Pera), 37.358.

La Fundació Gala-Salvador Dalí ha comprovat, un cop tancat l’exercici del 2021, que s’ha recuperat el públic individual i familiar en relació amb el 2019 i que s’ha començat a recuperar l’escolar. “Les reserves del sector docent per al curs 2022/23 avancen a bon ritme. Caldrà, però, seguir l’evolució de la covid”, afirma la fundació en un comunicat.

El fidel públic francès

Pel que fa a la procedència dels visitants, es constata que la pandèmia ha promogut el turisme de proximitat: el públic provinent de la resta de l’Estat espanyol ha pujat del tercer al segon lloc en el cas de Portlligat. El públic francès es manté “fidel al llegat dalinià” i continua representant el percentatge més elevat a Figueres i Portlligat, mentre que a Púbol la primera posició l’ocupa el visitant català. El nombre de visitants de la resta de països ha disminuït considerablement. Just abans de la pandèmia, es va constatar un augment del nombre de visitants italians, nord-americans, holandesos, alemanys, japonesos i coreans al Teatre Museu Dalí.

La fundació també remarca el fet que durant la pandèmia “el públic general ha mostrat una clara preferència pels espais oberts i de poca afluència”, la qual cosa ha beneficiat les cases museu de Púbol i Portlligat. En general, la fundació valora positivament les xifres del 2021, “perquè representen una recuperació en relació amb el 2020, malgrat que encara no es puguin equiparar a l’època prepandèmica”.

A pesar de la pandèmia, la Fundació Gala-Salvador Dalí “ha mantingut una agenda expositiva significativa”. A escala internacional, destaquen els projectes immersius Dalí. L’enigma sense fi, a l’ Atelier des Lumières de París , i Inside Dalí, a la Cattedrale dell’Immagine de Florència . A més, el 26 de novembre passat es va inaugurar una retrospectiva al centre Dongdaemun Design Plaza de Seül (Corea) i el dia 1 de gener es va obrir al públic Mind of genius, al Chiang Kai-Shek Memorial Hall de Taipei (Taiwan). El 2021 es van inaugurar al museu de Figueres les mostres La Divina Comèdia de Dante Alighieri il·lustrada per Salvador Dalí i Dalí al seu Teatre Museu vist per ‘Meli’, i a Púbol s’ha mantingut la mostra Gala/Dalí/Dior. D’art i moda.

LES XIFRES DEL 2021

254.434
visitants
va rebre el Teatre Museu Dalí de Figueres: un 106,7% més que el 2020 i un 68,9% menys que el 2019.
37.358
visitants
va rebre el Castell Gala Dalí de Púbol: un 105% més que el 2020 i un 44,5% menys que el 2019.
104.608
visitants
va rebre la Casa Salvador Dalí de Portlligat: un 114% més que el 2020 i un 33,3% menys que el 2019.
396.400
visitants
van sumar els tres museus del triangle dalinià: un 108% més que el 2020 i un 62,6% menys que el 2019.

Èxit de la campanya per vincular Dalí amb Figueres

Joan Puntí

La campanya Dalí de Figueres d’aquest estiu passat va suposar un primer pas d’aproximació del geni surrealista a la seva ciutat. La iniciativa va concentrar interessos comuns de tres sectors: el comerç de la ciutat, la Fundació Gala-Salvador Dalí i l’Ajuntament. Dalí de Figueres va néixer amb la voluntat de vincular amb força la ciutat i el pintor, amb la finalitat de portar visitants a Figueres que no només siguin usuaris del museu, sinó que també descobreixin l’atractiu de la ciutat i el seu entorn.

L’encaix entre cultura i turisme va ser valorat molt positivament per les tres parts en la reunió en què es va sospesar l’efecte de la iniciativa. Fonts de l’Ajuntament van explicar ahir que la campanya tindrà continuïtat i ja s’està valorant quines són les accions que caldria posar en marxa amb vista a aquest estiu vinent. Ja es dona per fet que hi haurà una segona edició de Dalí de Figueres.

Recentment, l’alcaldessa de la ciutat, Agnès Lladó, exposava públicament la necessitat de vincular de manera més ferma Dalí i la seva ciutat. Lladó deia que ja és hora que la ciutat de Figueres reconegui el geni figuerenc amb visió local, més figuerenca.

El projecte Dalí de Figueres va posar als carrers deu figures de dos metres d’alçària amb retrats del geni empordanès en diferents etapes vitals i en diversos espais. Aquests retrats, de la col·lecció de Melitó Casals, el fotògraf de Dalí, els va aportar la fundació, que, en un primer moment, semblaria disposada a tornar-los a cedir per a la segona edició de l’estiu vinent. També es van efectuar unes projeccions singulars a la Torre Galatea, al consistori de Figueres, al Casino Menestral i a l’Escorxador, que van tenir una molt bona rebuda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.