Arts escèniques

‘Vives!’: ser dona i sobreviure als nazis

La producció de Las Lo Las suma paraula, dansa, música i audiovisual, i es preestrena demà al Teatre de Bescanó

L’any 2019 van morir, amb pocs mesos de diferència, Neus Català i Conxita Grangé, activistes antifeixistes que van aconseguir sobreviure a les penúries extremes del camp de concentració nazi de Ravensbrück. “Quan va morir Neus Català vam començar a idear la proposta, i vam estar un any i mig documentant-nos i preparant l’espectacle”, explica Montse Canals, també en nom de Gisela Vicenç, com a coautores de la idea original i responsables de la recerca documental de l’espectacle Vives!, que es preestrena demà, dissabte, al Teatre de Bescanó (20.30 h, de 8 a 12 euros). Vives! és una producció de la Cia. Las Lo Las que suma paraula, dansa, música i elements audiovisuals per plasmar en escena l’horror que van patir les dones als camps de concentració i d’extermini, a partir dels testimonis que van deixar supervivents com ara Català i Grangé, però també dones d’altres nacionalitats. Totes, però, tenen en comú el seu compromís en defensa de les llibertats, de manera que Vives! també acaba generant reflexions molt actuals sobre “com estan tornant diferents formes de feixisme”. I per què Vives! se centra en les dones als camps? “Perquè hi van patir un tipus de violència específica, ginecològica o sexual, i també perquè van demostrar un grau de solidaritat entre elles superior al dels homes.” L’obra està estructurada a partir de l’entrada, la vida als camps i la sortida, com “un alliberament que per a moltes va ser una continuació de l’horror que les va marcar tota la vida”. Al final, però, queda la llum i l’esperança que “transmeten totes aquestes dones”.

En els últims mesos, l’equip de Vives! ha fet diverses residències creatives al Teatre d’Osor, a l’Ateneu de Celrà –on l’obra es podrà veure el 27 de novembre– i a la Burés d’Anglès, on s’ha filmat una recreació dels camps amb una trentena de voluntàries i una textura de cinema antic que accentua el realisme. Aquestes imatges es projectaran en un escenari presidit per una muntanya de roba, en el qual Gisela Vicenç interpretarà els textos seleccionats; Montse Canals i Natalia Entrocassi aportaran la dansa i Xavi Molina, la música composta i interpretada en directe per ell mateix a l’escenari, com un actor més, tots ells sota la direcció de Montse Colomé. Art Estudi i Upcycling Barcelona (il·luminació i vestuari), Paulina Fariza (seguiment literari), Marta Culla (fotografia) i Albert Blanch (audiovisuals) també formen part de l’equip, a més de col·laboradores com ara la psicòloga Alba Alfageme i Marta Marín-Dòmine, actual directora del Born Centre de Cultura i Memòria, on Vives! s’estrenarà els dies 21 i 23 de gener del 2022. El projecte es vol ampliar amb un llibre, una exposició i una iniciativa pedagògica adreçada als instituts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA