Cinema

Crítica

cinema

Els atzars de la vida

Ho anunciaven les cinc hores de Happy hour (2015), que narra amb fluïdesa i complexitat moments de vida de quatre dones amigues, i Asako I & II (2018), en què una jove transita d’un amor passional a un de còmplice, però la confirmació que el japonès Ryusuke Hamaguchi és un dels directors més aguts i sensibles del cinema contemporani ha arribat aquest any 2021 amb dues pel·lícules excepcionals: La ruleta de la fortuna y de la fantasía i Drive my car, presentades i premiades, respectivament, a la Berlinale i al festival de Canes. La primera transcorre en una lleugeresa aparent i la segona, amb L’oncle Vània com a referent, en una gravetat que mai es fa pesant.

Centrant-nos en La ruleta de la fortuna y la fantasía, s’estructura en tres episodis independents. El primer sembla un joc rohmerià: una noia explica a una seva amiga que ha tingut una cita amb un home; l’amiga s’adona que li parla d’un examant seu, cosa que reanima el desig per ell, de manera que es presenta al lloc on treballa amb el propòsit de tornar-lo a seduir. Al segon, un professor universitari rep la visita al despatx d’una dona que assumeix ser l’instrument d’una venjança: li ho demana el seu jove amant, que va sentir-se menyspreat pel professor, que es manté flegmàtic davant de les insinuacions que volen fer-lo caure en una trampa per ser acusat d’assetjament. Al tercer, el més commovedor de tots, una dona retorna a la seva ciutat natal per assistir a una festa d’antics companys d’escola; s’hi sent estranya i sola, però, dirigint-se cap a l’estació de tren per fer el viatge de tornada, veu una dona reconeixent-hi aquella amb la qual va viure el seu primer amor; un equívoc que, com en els altres episodis, du a girs i desenllaços sorprenents, però que, relatius als atzars de la vida, mai semblen forçats per mecanismes de guió. És aquesta naturalitat misteriosa amb la qual flueix el cinema delicat, reposat i subtil de Hamaguchi.

La ruleta de la fortuna y la fantasía
Director: Ryûsuke Hamaguchi
Japó, 2021


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic