Cinema

Una justa per fer justícia

Ridley Scott torna a l’època medieval amb ‘El último duelo’, film protagonitzat per Adam Driver, Matt Damon i Jodie Comer, basat en fets reals succeïts el 1386

Un dia veurem pujar Ridley Scott a l’escenari del Kodack Theatre de Hollywood a recollir un Oscar honorífic. Dues pel·lícules seves són a totes les antologies de la ciència-ficció, Alien i Blade Runner, i ha estat nominat quatre vegades com a millor director (Thelma i Louise, Gladiator, Black Hawk abatut i Marte), però passen els anys, el temps se li acaba i l’incansable cineasta anglès no rep el reconeixement més important del cinema que combina la vocació artística i comercial.

Ridley Scott (South Shields, comtat de Durham, 1937) ha fet canvis de gènere radicals al llarg de tota la seva carrera. A part de la ciència-ficció que el va fer famós i ha freqüentat la darrera dècada (Prometheus, Alien: Covenant, Marte), ha deixat la seva empremta en el thriller (Black rain, American gangster), la comèdia (Los impostores, Un buen año), el pèplum (l’influent Gladiator), la road-movie (Thelma i Louise), el cinema bèl·lic...

Scott, medievalista

No ha faltat a la filmografia de Ridley Scott el cinema de temàtica medieval, que va encetar el 2005 amb la seva personal visió de les croades a El regne del cel, i va tenir continuïtat amb Robin Hood, protagonitzada per un dels seus actors preferits, Russell Crowe. Ara torna al gènere amb El último duelo , adaptació d’una història real succeïda a França el 1386 que ha estat documentada a fons pel crític nord-americà i especialista en literatura medieval Eric Jager. Es tracta de l’últim “judici per combat” registrat, és a dir, l’últim duel a mort en una justa perquè Déu determini qui diu la veritat. Eric Jager va publicar el 2004 els resultats de la seva recerca a l’assaig El último duelo (editorial Ático de Libros).

Els duels no són nous en el cinema de Scott. El seu primer llargmetratge, Els duelistes (1977), ja estava centrat en un duel a França, aquest cop el 1801. Keith Karradine, Harvey Keitel i Albert Finney protagonitzaven aquesta elogiada opera prima, i El último duelo reuneix dos dels actors més vistos a la cartellera els darrers anys: Adam Driver i Matt Damon. El trio protagonista es completa amb la menys coneguda Jodie Comer (Free guy).

Crida l’atenció l’equip de guionistes del film: Matt Damon és mandrós per escriure (4 guions per 89 treballs d’actor), però quan ho va fer per primera vegada va guanyar l’Oscar, per L’indomable Will Hunting, juntament amb Ben Affleck. El seu amic també té un paper en aquest nou film i els dos firmen el guió amb Nicole Holofcener (nominada a l’Oscar per ¿Podrás perdonarme algún día?), que aporta la mirada femenina a una història que, com diu un personatge, “no parla de la veritat, sinó del poder dels homes”.

El destí en un duel

El duel a què fa referència el títol marca el destí dels tres protagonistes. El cavaller normand Jean de Carrouges (Matt Damon) acusa l’escuder i bon amic seu Jacques LeGris (Adam Driver) d’abusar de la seva dona, Marguerite de Carrouges (Jodie Comer). El rei decideix que la millor manera de solucionar el conflicte és un duel a mort. El que guanyi tindrà la raó, però si ho fa l’escuder, l’esposa del cavaller serà cremada com a càstig per falsa acusació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

guardó

Gemma Lienas rep el Premi Cedro per la defensa dels drets d’autor

madrid
cinema

BCN Film Fest premia ‘El destino de Maya’

barcelona
Cultura

Mor Helen Vendler, crítica de gran influència

TEATRE

El Maldà canta Pau Riba i Malvido interpel·lant els joves

BARCELONA

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona