Arts escèniques

Crítica

Deliciosa i mordaç lluita de classes

Considerat un autor maleït, el britànic Steven Berkoff (Londres, 1937) va estrenar Decadència a Londres el juliol del 1981 en l’inici del thatcherisme. El context polític i social del Regne Unit durant els anys vuitanta és cabdal en el text d’aquesta crítica punyent, en format de comèdia pensada per a dos actors per interpretar dues parelles, sobre l’aristocràcia i la lluita de classes en una societat, la britànica, encara ara molt classista i on les diferències socials perviuen i es remarquen amb els tòpics i l’accent. La parla indica si vas estudiar a l’internat i si el teu món s’hereta per llinatge. L’altra, l’anglès que mastega xiclet, de maneres rudes, ha escalat socialment i enveja un món al qual pot accedir, el de les gambes, el caviar, el xampany i la cacera de la guineu, però que mai li serà propi, com no ho serà l’accent o la distinció. A partir de les relacions del matrimoni entre Sybill i Steve, amb els seus respectius amants, Les i Helen, el text de Berkoff vol mostrar la decadència de l’alta societat britànica i dels seus governants conservadors. I els desemmascara, treu la careta a la dirigent classe alta britànica: racista, xenòfoba, antiirlandesa i antisemita. L’adaptació que n’ha fet Glòria Balañà i que Temporada Alta va estrenar divendres a La Planeta, amb uns excel·lents Carles Martínez i Míriam Alamany, recull aquesta essència del text de Berkoff i sobretot la seva vigència. En un moment de l’obra, Les descarregarà la ràbia perquè sap que no podrà ser mai com Steve, que encarna “el poder, la forma i la classe”. Decadència traspassa i si el text aconsegueix fer arribar tots aquests matisos és mèrit de la traducció, amb una gran riquesa en les expressions i el llenguatge de caràcter més sexual, que el fan deliciós i no llibertí.

Decadència
Director: Glòria Balañà
29 de novembre a La Planeta


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic