Canals

Canvis poderosos

Àgil i molt agradable de conduir se'ns ha mostrat la versió del Mazda3 amb el nou motor 1.6 turbodièsel, de superiors prestacions i més auster en consum

Mazda ha encertat plenament el nou motor 1.6 turbodièsel, que a partir del mateix bloc de l'anterior propulsor d'igual cilindrada ha guanyat 6 CV i 30 Nm girant a règims menors i gastant un 2,2% menys de gasoil, la qual cosa es tradueix en una reducció del 1,7% d'emissions de CO2. Quatre quilos més lleuger, aquest propulsor va associat a una transmissió de sis marxes que pesa tres quilos menys que l'anterior, de cinc relacions. És allò de la guerra als grams; la filosofia que Mazda aplica en la creació dels nous models. Entre les modificacions incorporades també són significatius el nou turbo de geometria variable, la injecció a 1.800 bars i l'adopció d'un filtre de partícules sense manteniment. I la simplificació a un arbre de lleves –abans eren dos– amb dues vàlvules per cilindre, que té com a efecte la reducció de friccions.

Feta aquesta introducció de tipus tecnològic, reculem uns mesos en el temps i recordem la bona sensació que ens va fer aquest vigorós motor en l'estrena de la nova generació del monovolum Mazda5, en aquell cas substituint els anteriors 2.0 de 110 i 143 CV. I d'aquí l'inevitable pensament de com seria d'efectiva la seva resposta amb el Mazda3, un model d'estructura ben diferent, més baix i, sobretot, 160 quilos més lleuger.

Una vegada provada la versió 1.6 CRTD del Mazda3, podem assegurar que s'han complert amb escreix totes les expectatives. En carretera planera reprèn com si res des de menys de 60 km/hora en sisena marxa, una relació molt llarga i que permet una excel·lent velocitat de creuer amb un consum irrisori. I com que la direcció és ràpida i les suspensions es mostren fermes –en conjunt, aquell tacte tan característic ja de l'anterior Mazda3–, qui s'està de canviar una via rectilínia pels revolts d'una carretera de muntanya? Aquí el Mazda3 1.6 CRTD se'ns mostra àgil i noble com el que més. El motor s'estira sense mandra fins a 4.500 rpm –la qual cosa és una garantia en determinades circumstàncies, com ara en avançaments– i el canvi és una delícia, amb recorreguts curts i precisos.

En conjunt, un bon actiu per a aquesta segona generació del Mazda3, que des de principis del 2009 és un dels models que cal tenir present dins la seva categoria. L'interior defuig l'ostentació però no la qualitat, és prou espaiós i ofereix una postura de conducció perfecta.

MOTOR:
1.560 cc. 4 cilindres/8 vàlvules. Injecció directa common rail i turbo de geometria variable.
POTÈNCIA:
115 CV a 3.600 rpm.
PARELL:
270 Nm a 1.750 rpm.
CANVI:
Manual, sis marxes.
SUSPENSIONS:
McPherson / Multibraç.
FRENS:
Discos ventilats 278 mm/Discos sòlids 265 mm.
LLARGADA, AMPLADA I ALTURA:
4,460/1,755/1,470 m.
PES:
1.255 kg.
DE 0 A 100 KM/H:
11 segons.
VELOCITAT MÀXIMA:
186 km/hora.
CONSUM MITJÀ:
4,4 l/100 km (gasoil).
EMISSIONS DE CO2:
117 g/km.
PREU:
19.800 euros (Active).
WEB:

Tres nivells d'acabat i dos tipus de carrosseria

El Mazda3 1.6 CRTD diversifica la seva gamma en els nivells d'acabat Active, Style i Style+ i dos tipus de carrosseria, de dos i tres volums, aquesta última 12 centímetres més llarga i 500 euros més cara. L'equipament de sèrie de tota la gamma inclou control d'estabilitat, airbags frontals, laterals i de cortina i ràdio CD. La definició Style (900 euros més) disposa de llandes d'aliatge de 16 polzades i per un sobrepreu de 500 euros permet substituir l'aire condicionat –present també en l'Active– pel climatitzador dual i, a més, afegir llums de boira, sensor de pluja, alçavidres posteriors elèctrics i un parell d'altaveus. Al capdavant de la gamma hi ha el nivell Style+ (22.000 euros amb carrosseria de dos volums), que a més dels elements esmentats també disposa de navegador, control de velocitat, sensors d'aparcament i llandes de 17 polzades.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.