Canals

Viatge al futur, mirant enrere

Hem conduït una de les tres unitats del Classe B F-Cell que donen la volta al món per celebrar els 125 anys de la creació de Mercedes-Benz

Era l'any 1885 quan Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach van inventar el motor de combustió interna. I poc després, el també alemany Karl Benz va acoblar aquell tipus de giny a un tricicle amb direcció governada per maneta. El 29 de gener del 1886 Benz va sol·licitar a Berlín la patent del seu tricicle motoritzat i en aquell moment va néixer oficialment l'automòbil, l'ancestre del qual era un vehicle experimental amb cilindre de vapor creat el 1769 pel francès Nicolas-Joseph Cugnot. Mercedes-Benz commemora els 125 anys d'aquesta efemèride i els més de cent anys en què ha anat aportant constants innovacions a l'automoció. I ho fa amb la volta al món (World Drive) en 125 dies de tres unitats del Classe B F-Cell amb pila de combustible, una energia absolutament neta i que s'alimenta únicament d'hidrogen. Un recorregut d'uns 30.000 quilòmetres a través de catorze països, iniciat el 30 de gener a Stuttgart; d'Europa a Amèrica del Nord (Estats Units i Canadà) i prosseguint cap a Austràlia per dirigir-se des d'allà a l'Àsia, travessar la Xina, el Kazakhstan i Rússia i tornar a Stuttgart a principi de juny.

El dia 7 d'aquest mes, les tres unitats del Mercedes-Benz Classe B F-Cell –pel seu color cridaner no passaran inadvertides enlloc– van arribar a Barcelona procedents de París. I abans de continuar el viatge cap als Estats Units –passant per Madrid i Lisboa– en vam poder conduir una pels carrers de la capital catalana. Per descomptat, amb la condició d'anar amb compte per evitar que el més mínim incident pogués alterar la planificació de les etapes. Considerant que la marca alemanya començarà a comercialitzar aquesta tecnologia l'any 2015 i que l'any que ve hi haurà 200 unitats circulant en diferents punts del món, l'experiència va ser com un fugaç viatge al futur, però sense deixar de pensar en els constants avenços que han anat marcant l'evolució de l'automòbil.

Empenta silenciosa.

El que inicialment ens va sorprendre més del Classe B F-Cell va ser l'enèrgica resposta del motor elèctric. Lògica, d'altra banda, si considerem els seus 136 CV de potència i 290 Nm de parell, administrats per un canvi automàtic de variador continu. Xifres que li atorguen les mateixes propietats que si disposés d'un propulsor tèrmic de 2 litres de cilindrada –arriba fins als 170 km/hora– però amb un consum d'hidrogen equivalent a uns 3,3 litres de gasoil i desprenent únicament vapor d'aigua. Una meravella, vaja, igual com l'absència de soroll –compte, doncs, amb els ciclistes i vianants–, i, a diferència dels vehicles elèctrics, sense haver-nos de preocupar per l'autonomia, en aquest cas d'uns 400 quilòmetres. Aquí intervenen el tipus de conducció i les condicions del trànsit. I és que cada vegada que el conductor aixeca el peu de l'accelerador –per frenar o, simplement, reduir velocitat– el motor elèctric recupera part de l'energia cinètica i l'emmagatzema a la bateria d'ió liti. Això vol dir que en desplaçaments amb canvis de ritme constants –com ara dins la ciutat– el motor s'alimenta majoritàriament de l'energia acumulada.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.