Canals

Més, molt més, en tots els sentits

A l'estètica de la tercera generació del Cayenne se li nota reforçada, i no pas poc, la genètica Porsche. Però més important que això són la superior eficiència entre prestacions i consum i l'estrena de la versió híbrida

Des que va arribar, l'any 2002, l'èxit comercial del Cayenne ha estat indiscutible, amb més de 270.000 unitats venudes. Ara tenim aquí la tercera generació, la qual ha crescut de mides (4,846 metres de llargada, per 1,939 d'amplada i 1,705 d'altura), encara que a cop d'ull faci l'efecte contrari. Sens dubte, en aquesta apreciació hi té a veure que el treball d'actualització que Porsche ha plasmat en la carrosseria (òptiques, capó davanter més elevat i arrodoniments més fluids dels para-xocs) li fa guanyar esportivitat i l'acosta al mític 911. A l'interior es noten les similituds amb la berlina de luxe Panamera. És a dir, se'l veu més distingit. I els 4 cm més de distància entre eixos incrementen l'habitabilitat. En el sentit pràctic, cal destacar l'ajustament longitudinal dels seients posteriors i l'enorme maleter.

Però si el resultat de la feina visible és important, molt més ho és el que queda ocult. Ho resumirem: aquest Cayenne ha perdut pes, i no pas poc (185 kg en el Turbo) i els motors són força més sobris en combustible (fins a un 23% els V8 o 1.9 litres/100 km en el Dièsel) i contaminen molt menys (26% en el S). Només cal fixar-se en la fitxa de més amunt per avaluar l'espectacular relació entre potència, consum i emissions de CO2. I per arrodonir-ho, Porsche aprofita l'avinentesa i completa la gamma del Cayenne amb el seu primer híbrid fabricat en sèrie.

Què s'ha fet per aconseguir més prestacions amb menys consum? Doncs alleugerir pes, aplicar la tèrmica controlada als motors i canvi, i dotar totes les versions (en la bàsica, com a opció) del nou canvi Tiptronic S de 8 marxes, la qual juntament amb la versió Hybrid esdevé la gran novetat tecnològica.

Després d'haver-lo testat en carreteres sinuoses, podem assegurar que el nou Cayenne és el SUV esportiu per excel·lència, més encara en les versions S i Turbo. El pes supera les dues tones, però en acceleració i recuperacions és contundent perquè a la potència i parell del motor s'hi afegeix un canvi rapidíssim. I si per llei de la física les inèrcies pròpies del pes i el punt de gravetat hi han de ser, la subjecció i el límit en pas per corba van molt, molt amunt. Vaja, que més que un SUV és, en sensacions, com conduir un 911.

Sense reductores, ni falta que fan

Vam tenir l'oportunitat de comprovar les enormes possibilitats tot terreny del nou Cayenne al SIP de Bassella, just allà mateix on fa 12 anys va ser desenvolupat aquest model en el seu vessant off-road. La imatge –fixem-nos que els pneumàtics són d'asfalt– fa innecessàries les explicacions. I això, sense marxes reductores, eliminades per alleugerir pes i pel fet que el propietari d'aquest model en fa un ús molt limitat fora de l'asfalt. Tant li fa, la transmissió automàtica amb convertidor de parell i el diferencial de discos de blocatge variable executen la feina a la perfecció. Les versions S i Turbo disposen del programa electrònic Off-road (de tres fases diferents, segons la dificultat a superar), que una vegada activat modifica la corba de l'accelerador, el canvi treballa amb marxes més curtes, la suspensió s'estova i augmenta de recorregut, i l'ABS i el control d'estabilitat en retarden l'acció.

CAYENNE:
3.598 cc, V6. 300 CV i 400 Nm. Consum: 11,2 l/100 km. CO2: 263 g/km. Preu: 62.624 euros.
CAYENNE DIÈSEL:
2.967 cc, V6. 240 CV i 550 Nm. Consum: 7,4 l/100 km. CO2: 195 g/km. Preu: 64.631 euros.
CAYENNE S:
4.806 cc, V8. 400 CV i 500 Nm. Consum: 10,5 l/100 km. CO2: 245 g/km. Preu: 81.452 euros.
CAYENNE S HYBRID:
2.995 cc, V6 amb compressor. Mòdul elèctric sincrònic. 380 CV i 580 Nm. Consum: 8,2 l/100 km. CO2: 193 g/km. Preu: 84.625 euros.
CAYENNE TURBO:
4.806 cc, V8. Dos turbos 500 CV i 700 Nm. Consum: 11,5 l/100 km. CO2: 270 g/km. Preu: 128.522 euros.

Híbrid, com navegar a vela

La combinació entre el motor tèrmic 3.0-V6 amb compressor (333 CV), el propulsor elèctric (47 CV i parell constants) i la transmissió automàtica Triptronic S (8 marxes i sistema Start/Stop) possibilita per al Cayenne Hybrid unes prestacions similars a les de l'S (4.0-V8) a canvi d'un consum i emissions de CO2 pròximes a les de la versió dièsel. Aquest sistema modular, que aviat serà present en el Porsche Panamera, representa una mínima complexitat tècnica i alhora manté invariat el comportament i temperament que tothom espera d'un cotxe d'aquesta marca, malgrat un increment de pes fins a 2.240 kg. En termes d'eficiència, els beneficis es noten especialment en ciutat o enmig del trànsit dens. I també en carretera, quan s'aplica el que Porsche compara amb navegar a vela. És a dir, rodar per inèrcia sense utilitzar el motor de gasolina. Quan no cal la seva força per empènyer i es deixa de prémer l'accelerador, el sistema Parallel Full Hybrid el desacobla i deixa de consumir combustible.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia