Tan petit i tan trapella

Tecnologia de tracció total a bon preu i amb un irrisori consum de combustible. Això és el que ofereix el Fiat Panda 4x4, dotat ara d'un nou i més efectiu sistema de repartiment del parell

Fiat ha dotat el Panda 4x4 d'un nou sistema de repartiment del parell amb junta electrohidràulica entre els diferencials, governada electrònicament per sensors vinculats a l'ABS i el control de tracció. Una solució, estrenada l'any 2008 a Itàlia, que actua en temps real i, respecte de l'anterior acoblament viscós dels diferencials, aporta una transferència del parell més òptima i constant.

En arrencades amb el cotxe aturat dóna per fet que el conductor busca la màxima tracció, però alhora distingeix les maniobres d'aparcament, en les quals no intervé. Fins a 50 km/hora aplica el repartiment constant entre els dos eixos i a partir d'aquesta velocitat –i en bones condicions d'adherència– la força va dirigida normalment cap a l'eix davanter per estalviar esforços innecessaris i cuidar el consum de combustible. En cas contrari, reparteix el parell segons les circumstàncies. I, a més, el conductor pot intervenir connectant manualment la funció ELD, que fins a 30 km/hora bloca el diferencial i ajuda a sortir-se'n amb èxit quan les dificultats causades per una adherència precària van a més.

Valent, agosarat i àgil

De les qualitats del Fiat Panda 4x4 fora de l'asfalt i en pistes forestals hi ha ben poc a dir si es té present que aquest prou ben conegut model és capaç, en la seva versió 1.3 Multijet, d'enfilar-se per pendents de forta inclinació i superar els terrenys trencats més inversemblants, gràcies als 24 graus dels seus angles d'atac i ventral, i els 42 graus de sortida.

Ara bé, les condicions extremes en què vam provar el nou repartiment de tracció, sobre un terreny mullat i amb fang argilós i d'allò més lliscant, no ens van deixar cap dubte que aquest petit vehicle de només 3,5 metres de llargada, amb només 70 CV i equipat per a l'ocasió amb pneumàtics M+S (per al fang i la neu, també denominats de contacte) és molt valent. No disposa dels controls electrònics dels tot terreny més poderosos ni tampoc té reductores –lògic si es considera la diferència de preu– i, és clar, en les condicions límit en què el vam provar, això es troba a faltar.

Opinem que per compensar-ho, no li aniria gens malament una primera marxa molt més curta. Permetria atacar millor les pujades en fort pendent i aportaria molta més retenció del motor en les baixades més fortes. Com que és molt lleuger, el Panda 4x4 no té inèrcies i sempre obeeix bé als moviments del volant. I, obviament, per les seves dimensions és d'allò més àgil en els camins estrets.

MOTOR: 1.248 cc. 4 cilindres/16 V. Injecció directa i turbo intercooler. POTÈNCIA: 70 CV a 4.000 rpm. PARELL: 145 Nm a 1.500 rpm. CANVI: Manual, cinc marxes. TRACCIÓ: Total, permanent. SUSPENSIONS: McPherson/Braços longitudinals. FRENS: Discos ventilats 257 mm / Discos sòlids 240 mm. LLARGADA, AMPLADA I ALTURA: 3,581/1,611/1,643 m. PES: 1.075 kg. DE 0 A 100 KM/HORA: 18 segons. VELOCITAT MÀXIMA: 150 km/hora. CONSUM MITJÀ: 5,2 l/100 km (gasoil). EMISSIONS DE CO2: 136 g/km. PREU (Climbing): 14.490 euros.

Nou motor pel Sedici

A l'altre membre de la gamma 4x4 de Fiat, el Sedici, se li ha incorporat el nou motor turbodièsel 2.0 16V Multijet, amb filtre de partícules, 135 CV i 320 Nm a tan sols 1.500 rpm. Respecte del Multijet 1.9, que substitueix, redueix d'un 20% les emissions de CO2 en la versió de tracció simple (ara 129 g/km) i d'un 17% la 4x4 (143 g/km i un consum mitjà de gasoil de 5,5 litres/100 km). A diferència del Panda, el Sedici de tracció total permet que el conductor triï mitjançant un botó situat al davantal entre tracció simple, 4x4 o bé blocar el diferencial per sota dels 60 km/hora i que el repartiment de força sigui idèntic als dos eixos. Si fora de carretera, al Panda se'l pot considerar un petit tot terreny, el Sedici respon més al concepte SUV. Això sí, 11 centímetres més curt que la mitjana i també 10 cm més baix. I, tal com hem expressat abans, molt respectuós amb el medi ambient. Amb tracció simple val 17.290 euros fins a final d'aquest mes de març i amb tracció total i superior equipament, 20.390 euros.

Com un vestit fet a mida

La versió visualment més atractiva del Panda 4x4 és la Cross, disponible únicament amb el motor 1.3 Multijet. Costa 2.100 euros més que la Climbing dotada del mateix propulsor, però a canvi ofereix una estètica molt més radical, amb para-xocs específics, motllures laterals, grups òptics diferents (inclosos els llums de boira), llandes de 15 polzades, etc. I dins l'equipament de sèrie hi ha el control d'estabilitat, climatitzador, seient del conductor ajustable en altura i lector de CD i MP3. La versió d'accés a la gamma del Panda 4x4 és la 1.2 de gasolina (60 CV), clarament orientada cap a una utilització molt més convencional i que fins a final de mes mantindrà un preu de 12.270 euros. Aquest conegut motor disposa d'un convertidor catalític destinat a reduir les emissions contaminants. El consum mitjà de gasolina és de 6,6 l/100 km.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.