Infraestructures i serveis

Europa exigeix més entesa per al corredor mediterrani

Iveta Radicová, coordinadora de la UE de la infraestructura, demana més cooperació entre els governs de la Generalitat i l’Estat

Censura el poc rendiment que s’ha donat al túnel del Pertús

Més coordinació i cooperació entre els governs català i espanyol per no encallar-se amb el corredor mediterrani i impulsar les infraestructures necessàries. Aquest va ser el missatge que va expressar ahir la coordinadora de la UE per al corredor mediterrani, Iveta Radicová, nomenada recentment, després de la trobada amb més de 130 representants del món econòmic, polític, social i acadèmic, aplegats en la vuitena Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, després de considerar que el desplegament de la infraestructura a l’Estat s’està fent amb més lentitud de la volguda des d’Europa, que prioritza una connexió ràpida de mercaderies, però també la circulació de persones a través de corredors per tot el territori, com el que ha d’enllaçar amb França per poder rebatre els euroescèptics.

Radicová va recollir la demanda d’“ajuda” que li havia fet el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, perquè intercedeixi convocant una reunió entre els dos governs per posar calendari i xifres d’inversió per tal que, així, es doni “l’empenta executiva a aquest projecte que durant anys no li ha donat el govern espanyol”. En aquest punt van coincidir, després d’una visita feta al túnel del Pertús diumenge, que era un gran dèficit que només hi circulin dos trens al dia, dada que significa que, de la planificació de 34.000 inicial per al 2018, tan sols n’hi hauran circulat 4.800, i això representa un 7,5% d’utilització de la infraestructura en mercaderies i un 20% en passatgers. Per això, Radicová va assegurar que és prioritària la coordinació, també amb tots els sectors econòmics, socials i territorials implicats, per tirar endavant el corredor. “No podem dir: «Ho sento, tenim vies, però no tenim energia; no tenim rutes ni locomotores.» És de bojos. En teatre seria una comèdia, però a la vida real és un drama”, assenyalava.

També va assistir a l’acte el coordinador estatal del corredor, Vicent Boira, que es va mostrar d’acord amb l’agenda de prioritats fixada pel govern i va donar per bones les dates que el ministre de Foment, José Luis Ábalos, va donar el setembre passat perquè la connexió de via d’ample europeu entre Algesires i la frontera sigui una realitat el 2021. També es va fer seves part de les prioritats de la Generalitat: la connexió amb el port de Barcelona; la finalització de l’estació de la Sagrera; la variant de Vandellòs, planificant-la perquè estigui amb ample ibèric, però també internacional, i el tram entre Castellbisbal i Martorell, que va qualificar de “fonamental” i que s’adjudicarà en breu.

Calvet també va anunciar que, a la propera convocatòria de la Taula Estratègica, s’hi convidaran els governs del País Valencià, Andalusia, Múrcia, Aragó, les Illes Balears i la regió d’Occitània.

LES FRASES

Brussel·les no hi pot fer res. Vostès han de posar-se d’acord, coordinar-se i cooperar
Iveta Radicová
Coordinadora europea del Corredor MEDITERRANI
Durant anys s’han prioritzat altres infraestructures en lloc de donar l’impuls que calia al corredor
Damià Calvet
Conseller de Territori i Sostenibilitat
És un projecte que té consens, pràcticament amb unanimitat de les forces polítiques
Vicent Boira
Coordinador del Corredor MEDITERRANI del Govern espanyol


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia