Infraestructures

Amb les mans buides

A part de descartar el projecte de l'autovia A-2 al complet, la planificació estatal fins al 2024 no inclou les variants de Ripoll, Ribes, Sant Joan de les Abadesses i Olot, ni el túnel de Toses

L'oposició critica Foment, i el PP defensa que es manté el projecte de desdoblar, però que es canviaran els criteris de manera que les obres es facin més de pressa

Només el Besalú- Figueres i l'N-II de Caldes a Maçanet seran autovies
El Parlament va aprovar un text de SI perquè es traspassi l'N-II

La nova planificació estatal en infraestructures ha deixat l'N-II com a principal damnificada a les comarques gironines. Els mapes presentats per la ministra de Foment durant la presentació del pla d'infraestructures de transport i habitatge 2012-2024 (Pitvi) no inclouen la construcció de l'autovia A-2 en el tram nord, i confirmen la cancel·lació del Maçanet-Tordera. Però tampoc no inclouen altres obres previstes fins ara, com el túnel de Toses i les variants de l'eix pirinenc previstes a Ribes de Freser, Ripoll, Sant Joan de les Abadesses i Olot. Entre Ripoll i Olot, només s'especifica que s'hi faran treballs de condicionament. De fet, només hi haurà dos trams que es mantenen com a futures autovies: l'N-II de Caldes a l'enllaç amb la C-35, al límit entre Vidreres i Maçanet, i l'N-260 de Besalú a Figueres. Pel que fa a altres actuacions en la xarxa viària, hi ha quatre variants a l'N-II entre Girona i la Jonquera, de les quals la ministra ja va avançar que dues serien a Pont de Molins i Bàscara. Aquesta és l'única documentació a què el Ministeri de Foment ha permès l'accés, en espera que es publiquin els annexos, en què s'han de detallar amb molta més profunditat els projectes. La presentació del pressupost demà també indicarà amb més detall el futur de les infraestructures gironines de l'Estat.

En tot cas, les reaccions ahir a aquesta nova planificació van ser d'indignació. Per exemple, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, va qualificar la supressió del projecte de l'N-II d'“incomprensible i inacceptable”, i va afirmar que “és una discriminació intolerable”, tenint en compte el trànsit que passa per l'N-II i el que circula per altres carreteres de l'Estat que sí que s'han desdoblat. En aquest sentit, va reclamar al PP que busqui solucions urgents, per exemple convertir l'autopista en una via gratuïta per als camions: “L'N-II està molt saturada, i així trauríem trànsit i evitaríem accidents.”

L'oposició coincideix

Tots els partits gironins de l'oposició al Congrés van coincidir ahir a carregar contra el PP i el govern espanyol. El diputat de CiU Jordi Xuclà va afirmar que el Pitvi “és el manual del càstig a Catalunya i a les comarques gironines, perquè el pla manté els aires imperials en tota la geografia espanyola, amb autovies i trens d'alta velocitat, tret d'una gran zona fosca a Catalunya i Girona”. També considera que l'anunci de col·laboració amb el sector privat català per fer el tram nord de l'N-II “és una cortina de fum”.

Per part del PSC, el diputat Àlex Sáez ho resumeix així: “Ja no es tracta només de falta d'inversió, és que l'A-2 passa de ser una via prioritària, incompleta, a deixar de ser prioritària, i que deixa clar la posició del PP respecte a Catalunya i les comarques gironines.” Per Sáez, “semblava que amb l'N-II no es podia anar a pitjor, però ara desfan un camí molt lent que havia costat molts anys”.

Per part d'ERC, la diputada Teresa Jordà es mostra “indignada” pel que considera la utilització electoralista que el PP va fer de les infraestructures: “Aquí hi ha promeses incomplertes en una obra que és un dèficit històric, i mentrestant veiem com en altres zones es fan infraestructures que no són ni una quarta part de productives.” D'altra banda, ERC presentarà un recurs de reposició al Ministeri de Foment perquè compleixi amb el compromís de desdoblar l'N-II.

Finalment, destaca la reacció del Parlament, on durant el debat de política general d'ahir es va aprovar una proposta de resolució presentada per Solidaritat Catalana per la Independència perquè es traspassi l'N-II a la Generalitat, “i poder-hi fer alguna cosa amb vista a la situació de deixadesa en què es troba des del 2007”. A banda de SI, hi van votar a favor CiU, ERC, ICV i Joan Laporta; el PP i Cs, en contra, i el PSC es va abstenir.

Canvi de model

Finalment, la diputada del PP Concepció Veray va defensar les decisions de Foment: “La ministra ja va dir que no renunciem a un projecte global per a l'N-II, però en la situació actual no es poden fer les obres faraòniques previstes.” Per això creu que cal prioritzar, i replantejar tot el projecte en el tram nord, de manera que es pugui fer en el mínim temps possible, encara que sigui de menys envergadura. En aquesta línia hi ha fer variants, desdoblades però sense les característiques d'autovia, uns criteris que es podrien estendre a tot el tram nord. En una primera fase, la prioritat seran els punts negres de sinistralitat: “Tal com ens hem trobat els projectes, el problema és tan gros que hem d'actuar de seguida, si cal fent obres més petites.” Quant al pas subterrani del tren convencional a Girona, Veray vol esperar que surti el pressupost.

No en sabíem res, de la variant que es planteja de la carretera N-II al nostre municipi
Lluís Lloret
alcalde de bàscara
És una discriminació intolerable i incomprensible. No hi ha dret a no fer l'N-II
Domènec Espadalé
president de la cambra de comerç de girona
El PP ha desfet un camí que havia costat molts anys, i és molt greu que ara l'N-II no sigui prioritària
Àlex Sáez
diputat del psc
No tenen vergonya. Cada dia, un motiu més per declarar la independència
Xavi Sanllehí
president del consell comarcal de l'alt empordà
El PP va utilitzar les infraestructures amb caràcter electoralista, amb temes que han estat càstig històric
Teresa Jordà
diputada d'erc
El pla de Foment manté aires imperials arreu de l'Estat, tret de les inversions a Catalunya i Girona
Jordi Xuclà
diputat de ciu
No ens sorprèn. Si per cada mort anéssim al jutjat, veuríem. De la variant, no en sabem res
Josep Fuentes
alcalde de pont de molins
L'incompliment pressupostari és tan o més feridor que l'espoli fiscal. És de jutjat de guàrdia
Santi Vila
alcalde de figueres
No renunciem al projecte global de l'N-II, però cal actuar de pressa i solucionar els problemes urgents
Concepció Veray
diputada del pp

Reaccions d'indignació dels alcaldes

La reacció dels alcaldes de l'Alt Empordà és unànime. S'ho veien venir, però tots coincideixen que és decebedor i indignant. L'alcalde de Figueres, Santi Vila, va dir ahir que troba “decebedor i dramàtic novament” l'anunci de Foment d'abandonar el desdoblament. Tot i això, creu que està d'acord a parlar amb el ministeri “sobre plànol” la proposta de fer dues variants a l'Alt Empordà i instal·lar una mitjana per evitar avançaments en alguns punts. Pel que fa a la proposta de pas subterrani del tren a Figueres, creu que no és qüestió pressupostària, sinó d'opció política. També el president del Consell Comarcal de l'Alt Empordà, Xavi Sanllehí, es mostrava molest per la decisió de Foment, tot i que recordava que en l'última reunió que van tenir diversos alcaldes de la demarcació de Girona a Madrid, ja va detectar que el missatge del Ministeri de Foment era ambigu i en va sortir amb sensació que la cosa feia mala pinta. “Com ha estat finalment”, deia. Els alcaldes de Bàscara –en declaracions a Ràdio Girona– i de Pont de Molins es van mostrar sorpresos de la proposta de variants als seus municipis, ja que diuen que fins ara no sabien res d'aquesta possibilitat.

m.v.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona