Infraestructures

El govern refà el sistema de bonificacions en els peatges

Els vehicles de l'àrea de Barcelona passaran fins i tot de franc si compleixen criteris ambientals, d'ocupació i recurrència

L'1 de gener derogarà els descomptes actuals i apujarà tarifes un 5,4%

“Una petita revolució en matèria de mobilitat.” Així definia ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, el nou sistema de bonificacions en els peatges que depenen de la Generalitat, bàsicament a les autopistes de l'àrea de Barcelona. El mètode posarà fi a l'heterogeni model actual, que s'aplica en funció del punt i amb criteris com el lloc de residència, i que permetia un descompte màxim del 60%. El sistema quedarà ara derogat per un de nou que, de passada, segons els càlculs de la Generalitat, li permetrà un estalvi d'uns 3,6 milions en la factura anual amb què compensa les bonificacions a les concessionàries, xifra que enguany pujarà a 55,15 milions.

A partir de l'1 de gener, només s'aplicaran bonificacions sobre la base de tres criteris: un 40% per als vehicles d'alta ocupació (VAO, amb tres o més persones), un 30% per als ecològics o amb baixes emissions de CO2 i un 30% més per als que facin més de 16 viatges al mes, si bé la rebaixa serà efectiva a partir del primer. Això sí, el tercer només s'aplicarà en els cinc trams de peatge més propers a Barcelona: el de la C-16 entre Sant Cugat i Terrassa, els de la C-32 de Castelldefels a Sitges, de Montgat a Mataró i en l'accés a Alella, i el de la C-33 en l'accés a Mollet. En tots ells, si es compleixen els tres criteris alhora, el vehicle podrà passar de franc, ja que els descomptes són acumulables. En canvi, al peatge de Mollet de la C-33 (on es justifica que la C-17 ja és una alternativa gratuïta) i els altres trams no metropolitans (la C-16 de Terrassa a Manresa, i la C-32 de Sitges al Vendrell, i de Mataró a Palafolls) la bonificació màxima serà del 70%, ja que no hi haurà descomptes per recurrència (repetició de viatges).

Als túnels de Vallvidrera, a més d'aquest 70%, es conservaran les bonificacions en hores vall. I al túnel del Cadí es manté la gratuïtat entre setmana als residents al Berguedà, l'Alt Urgell i la Cerdanya, si bé s'enduriran els criteris d'acreditació, d'acord amb els que fan servir els tres consells comarcals.

El govern, que no carregarà les bonificacions a un augment de preu a la resta d'usuaris, troba fàcil de comprovar el criteri de recurrència (amb un simple canvi tècnic al programa del Teletac) i l'ambiental, ja que obrirà una web amb un llistat dels vehicles verds, i els que ho siguin s'hi hauran de donar d'alta –també al Teletac– per tenir el 30% de rebaixa. Més complicat serà identificar els VAO, si bé la intenció és estendre el sistema que ja s'usa ara a Vallvidrera, basat en una foto que demana el conductor en aturar-se al peatge. Mentre no es resolguin les converses amb les concessionàries i la rebaixa sigui aplicable –s'espera que durant el segon trimestre del 2012– es negocia perquè els descomptes s'apliquin ja l'1 de gener fent passar els usuaris per peatges manuals.

El govern, entretant, va anunciar un augment lineal mitjà del 5,4% en els preus de les seves autopistes el 2012 (vegeu el gràfic) que resulta de l'IPC més l'IVA d'anys anteriors que no havia aplicat, i que li permetrà reduir en uns 2 milions la factura a pagar a les concessionàries.

40
per cent
s'estalviaran els vehicles d'alta ocupació (de tres o més viatgers) als peatges de l'àrea de Barcelona.
3,6
milions
calcula el govern que amb el nou model es reduirà el pagament a les concessionàries, 55'15 milions enguany.
30
per cent estalviaran
els que no contaminin, igual que els que facin més de 16 viatges al mes, fins a un total del 100%.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.