Infraestructures i serveis

Millores a la C-31 per reduir els atropellaments de ciclistes

L’AMB proposa guanyar terreny als carrils de trànsit per ampliar el voral, per on normalment circulen les bicicletes

Les mesures inclouen una rebaixa de la velocitat màxima a 80 km/h i més senyalització

La C-31 presenta una orografia plana entre Castelldefels i el Prat que atreu cada dia centenars de ciclistes, que s’hi entrenen per a proves com la triatló o que hi circulen com a descans després d’una etapa de muntanya. Però la convivència amb vehicles que assoleixen velocitats de fins a 100 o 120 quilòmetres per hora, segons el tram, és difícil en una autovia que té dos carrils per sentit, un voral en cada sentit i diverses incorporacions per permetre l’entrada i sortida a les poblacions. El resultat ha estat 28 atropellaments a ciclistes entre el 2013 i el 2017 –un dels quals, mortal–, una quantitat que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) vol reduir amb una sèrie de millores que haurà d’aprovar la Generalitat, titular de la via. Segons l’AMB, la Generalitat s’hi ha mostrat receptiva. Es tracta d’una sèrie de mesures senzilles, segons l’AMB, que consisteixen sobretot a guanyar terreny als carrils de trànsit per eixamplar el voral, a reduir la velocitat a 80 km/h i a canviar la senyalització.

Les mesures de seguretat proposades s’aplicaran només al tram comprès entre Castelldefels i l’enllaç de les Filipines, a Viladecans. És el tram que registra més volum de ciclistes i on les reformes són de fàcil aplicació, ja que entre Cargoparc i el Llobregat, on el trànsit és molt elevat, caldria fer actuacions de més envergadura, amb vials segregats de manera total o parcial. Si el projecte s’aprova, en els set quilòmetres entre Castelldefels i les Filipines s’estrenyeran els dos carrils de trànsit per sentit, que ara són de 3,7 metres, fins als 3,3 metres. Això permetrà que el voral s’ampliï, en els dos sentits, dels 90 centímetres actuals als 1,40 metres. Entre el voral i el carril de trànsit hi haurà una banda rugosa de 30 centímetres per alertar els conductors de la invasió del voral. D’altra banda, l’AMB proposa a la Generalitat que es redueixi la velocitat màxima del trànsit a 80 km/h. A més, es mouran elements de balisament a les sortides i entrades a l’autovia, es pintaran bandes de color en aquests punts –on els vehicles que entren i surten es poden encreuar amb les bicicletes– i s’alertarà amb senyals grans de la circulació de ciclistes.

Obstacles al voral

Ciclistes que transiten habitualment per la C-31 alerten que la velocitat actual és molt elevada, però no és pas l’únic problema. Les arrels dels pins propers provoquen sots al paviment del voral, i també és freqüent trobar-hi pinyes, pedres i deixalles com ara llaunes. Uns obstacles perillosos per als ciclistes, que arriben a velocitats de 50 km/h. Caldria, doncs, extremar la neteja. Els ciclistes denuncien també l’existència d’obstacles al voral, com ara pilones, que els obliguen a envair els carrils de trànsit. El pitjor, però, són les entrades i sortides de la C-31, perquè és aquí on la trajectòria dels cotxes i les bicicletes s’encreua.

LES XIFRES

28
accidents
s’han produït entre el 2013 i el 2017 en què s’han vist implicats ciclistes. Un dels quals, mortal.
80
quilòmetres
per hora és la velocitat màxima de circulació de vehicles que proposa l’AMB.
140
centímetres
tindrà el voral si el carril dels vehicles s’estreny dels 3,7 metres actuals als 3,3 metres.

“Sort que el cotxe que em va atropellar no anava a 120”

Xose Vázquez forma part de la trista llista de ciclistes que han estat atropellats a l’autovia de Castelldefels. Li va passar l’11 de setembre, en un dels punts que ell considera més perillosos de la C-31 i de difícil resolució: les incorporacions. “Jo anava pel voral del lateral de l’autovia i un cotxe que s’hi incorporava, a Gavà, no va fer cas d’un senyal de cediu el pas i em va atropellar. La dona anava distreta i no em va veure.” L’impacte va ser per darrere i la roda del cotxe va quedar damunt la mà del ciclista durant un minut. El xoc li va causar marejos, contusions i abrasions en braços i cames, i una luxació en un dit, lesions de les quals encara s’està recuperant. “La sort és que el cotxe emprenia la marxa, no anava a 120.”

Als danys físics, cal afegir-hi els materials. La bicicleta és de competició, amb un quadre de carboni que ja no presenta garanties de seguretat. Maneta, ulleres, rellotge, casc... Tot plegat suma 7.000 euros en danys que no sap si cobrarà de l’asseguradora sense anar a judici.

Vázquez s’està preparant per a la copa d’Espanya de ciclisme adaptat i confiava a obtenir bons resultats en les curses d’octubre per aconseguir un patrocinador de cara a l’any vinent. Els plans s’han torçat, però la passió per la bici segueix intacta. “Si vaig superar l’accident anterior, supero aquest.” Es refereix al del 2011: un bus el va atropellar mentre caminava per un pas de vianants. Li van haver d’amputar una cama per sota del genoll i ara va amb pròtesi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Pedagogia per a un busseig més sostenible al litoral

L’ESTARTIT

La CUP insta ERC a buidar i restaurar Vacamorta

cruïlles

Denuncien una altra tala d’arbres a la Fosca

PALAMÓS
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel serè o poc ennuvolat fins a mig dia

Barcelona

Normalitzada la circulació de trens entre Gavà i el Prat de Llobregat

Barcelona

La petjada humana en el medi

girona

Primer pas en ferm per construir habitatges de protecció oficial a Girona

Girona

Salut reobre el CAP de Salt que va quedar inundat

Salt

Ilsa comença les proves del seu primer TAV

barcelona