El projecte del túnel de Lilla de l'A-27 no permet que hi passin mercaderies perilloses

Els agents econòmics del Camp clamen perquè no compleix la nova normativa europea, i Foment diu que ja ho estudia

«El 20 d'octubre vam tenir una reunió amb la subdelegada i el cap de carreteres de Foment en què es va detectar el problema, però d'entrada se'ns va dir que, per qüestions pressupostàries, no seria oportú canviar el projecte», denunciava ahir Abelló, que creu en canvi que «fer-ho, econòmicament, tampoc suposaria res de l'altre món, i ja no vindria d'aquí si cal esperar sis mesos més». I és que des del juliol del 2009, la normativa europea ADR –referent al transport per carretera de mercaderies perilloses– ha elevat els estàndards de seguretat requerits als túnels, i per tant les mesures que cal implantar-hi, perquè siguin declarats aptes per a aquests vehicles. «És al·lucinant, el més greu és que ja tenien gola avall que no era assumible i no calia adequar el projecte, i per tant els camions haurien de seguir donant el tomb a l'AP-2!», s'indignava Abelló, que reclama «una autovia adaptada a les necessitats del territori».

L'endemà mateix de la reunió, els ens econòmics tarragonins van enviar una carta a la subdelegada –que es va comprometre a intercedir a Madrid– perquè els gestionés amb urgència una trobada amb el secretari d'estat d'Infraestructures, Víctor Morlán. Un escrit que s'uneix al que els mateixos agents ja havien enviat el 28 de juliol al ministre Blanco per expressar-li la inquietud de les obres de l'A-27. Ni una ni altra, però, han rebut de moment cap resposta, «ni han tingut la deferència d'informar de res», lamenta Abelló, que recorda que «un 25% de les mercaderies arriba per l'eix nord-oest, i un 24,3% dels turistes de la Costa Daurada».

Uns 800 camions diaris

La denúncia de la cambra rebia ahir el suport del president de l'Autoritat Portuària. «Té tota la lògica que el túnel de Lilla prevegi el pas de mercaderies perilloses, i si en el seu moment no es va preveure va ser un error», deia Josep Anton Burgasé. De fet, el port de Tarragona i la indústria petroquímica són els grans damnificats: la FEAT calcula que entre els polígons químics nord i sud, la central de mercaderies de Constantí i el port s'hi mouen uns 800 camions diaris amb mercaderies perilloses, «bona part dels quals» arriben o enfilen cap a ponent i la vall de l'Ebre, segons el seu president, Josep Lluís Aymat, que ahir es mostrava també indignat i sorprès. «No acabo d'entendre que una autovia nova que ens ha de comunicar amb el mercat de l'interior no reculli la normativa –quan n'hi ha d'altres més antigues que sí– i ignori la realitat del territori», constatava. A més, veu «ridícul» que cada cop que hi ha un accident –la norma sorgeix del que va tenir fa uns quants anys «un camió de mantega» al túnel del Mont Blanc– «vulguin fer una llei nova», i més quan el trànsit ADR «ja està subjecte a un règim de seguretat molt sever, i presenta un índex de sinistralitat mínim».

60 km més i 11 milions

Fa uns quants mesos, la federació ja va estimar en uns 11 milions d'euros el sobrecost que suposava en el transport de certes mercaderies de l'àrea central del Camp haver de fer un tomb d'uns 70 quilòmetres extra fins al Vendrell per agafar l'AP-2 per anar cap a l'interior de Catalunya i de l'Estat. «Això sense comptar la pèrdua de competitivitat, en temps i diners, per a altres sectors com el turístic», rebla Aymat, que compara: «És com si fessin una autovia nova a la Costa del Sol i diguessin que no la poden usar autocars de turistes.» El transportista, de fet, encara burxava més en la denúncia: «No tenim cap eix de comunicació d'alta capacitat amb l'interior de la península; un turista del mercat natural, la vall de l'Ebre, arriba a Montblanc i retrocedeix dos segles enrere!»

Foment ho estudia

Fonts de la Subdelegació admetien ahir: «Ara hi ha més directrius que quan es va redactar el projecte; cal adaptar les mesures de seguretat de dins del túnel, i s'està treballant per solucionar-ho», si bé el problema serà l'augment de pressupost que comportarà. De fins a quin punt s'encareixi dependrà fins i tot que calgui posar a licitació un nou projecte, si bé ara per ara l'obra no es retardarà perquè el túnel no s'iniciarà fins «a final d'enguany o principi del 2011».

Front Lleida-Tarragona

Els alcaldes de Lleida i Tarragona, Àngel Ros i Josep Fèlix Ballesteros, els presidents de les cambres i el de l'Autoritat Portuària van signar ahir un acord estratègic de col·laboració per reivindicar que s'accelerin les obres de l'autovia A-27 i s'allarguin «a mitjà i llarg termini» fins a Sant Sebastià, dins del corredor Cantàbric-Mediterrani. «La voluntat és treballar plegats perquè tenim la necessitat que l'eix es desenvolupi en les millors condicions i al més aviat possible», indicava Ros. «L'eix és vital per a Catalunya, des del punt de vista logístic però també turístic», deia Ballesteros. Els signants van demanar la complicitat de totes les institucions, inclosos els ajuntaments, ja que «fins ara no a tot arreu hi ha hagut facilitats per desenvolupar-ho amb agilitat», deia Ballesteros, en al·lusió als problemes que hi ha hagut al Morell, Valls o Montblanc. Abelló lamentava que amb els 150 milions pressupostats entre el 2006 i el 2009 «hi hauria d'haver un 65% d'obra executada i només hi ha el 15%, així que 82,8 milions no s'han gastat».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.