Societat

La marca Barcelona suma

Xifres i estudis confirmen la notorietat mundial de la capital catalana com a segell turístic

Els experts creuen que donarà valor al complex d'oci de Tarragona

“Un projecte tan potent ha de tenir darrere una ciutat coneguda”
A finals d'any es presentarà el pla de màrqueting turístic

A priori sembla un contrasentit que un complex turístic situat al costat de Port Aventura, a Tarragona, sigui batejat com a Barcelona World. La denominació sona especialment malament als mateixos tarragonins, que ho viuen com una agressió. El sentiment al carrer és de menyspreu. Per què Barcelona ha de situar-se davant de Tarragona o de la Costa Daurada? Per què la capital catalana s'ho menja tot? És veritat que actualment a Catalunya hi ha onze marques turístiques reconegudes –Barcelona, Catalunya Central, Costa Brava, Costa Daurada, Costa del Garraf, Costa de Barcelona-Maresme, Pirineus, Terres de l'Ebre, Terres de Lleida, Val d'Aran i la mateixa marca de Catalunya–, però és encara més cert que només una d'aquestes marques, i aquesta és indiscutiblement Barcelona, té una incomparable notorietat des del punt de vista internacional.

Les xifres de visitants –7,6 milions l'any passat– canten i els estudis que s'han fet en aquest sentit –a finals del 2011 Esade va presentar-ne dos– confirmen la preeminència de Barcelona sobre la resta de marques turístiques del territori. Barcelona sempre suma i és bo que qualsevol altra marca ho tingui en compte. “Realment a Catalunya no hi ha res que estigui al nivell de Barcelona. És una marca que engloba molts atributs positius, com ara innovació, disseny o qualitat de vida”, assegura el professor de màrqueting d'Esade Gerard Costa, que entén que en el cas de Barcelona World no hi ha dubte perquè, a més, ara per ara, “Tarragona no és una marca”.

El catedràtic en direcció de màrqueting Josep Francesc Valls recorda que “Barcelona és una de les marques més importants d'Europa, que es va llançar l'any 1992 i des de llavors creix fins i tot enmig de la crisi”. Des d'aquest punt de vista, Valls considera que la marca Barcelona acabarà aportant un gran valor al territori tarragoní que altrament no tindria, i es mostra convençut que “no es fa cap mal, al contrari, donant la marca de la capital catalana a les comarques meridionals, perquè és un paraigua de contingut i notorietat”.

L'aposta per la marca Barcelona és també compartida per l'investigador de l'Escola de Turisme de la UAB Albert Vancells, que té clar que un projecte de l'envergadura de Barcelona World “ha de fer servir necessàriament la marca Barcelona, perquè encara que soni malament el pragmatisme s'ha d'imposar”. Vancells subratlla que en les estadístiques la capital catalana “és darrere de París i Londres, atrapant-les”, i adverteix que “desenvolupar marques així costa molt” i, per tant, s'ha d'explotar al màxim. “Si fos una inversió petita no passaria res, però un projecte amb tant potencial ha de tenir darrere una ciutat coneguda”, remarca.

Mentre els territoris defensen la seva identitat i els experts opinen sobre la idoneïtat d'unes marques sobre les altres, el govern continua treballant en l'elaboració del pla estratègic del turisme 2011/2015. El pla anterior, dissenyat pel govern tripartit, va caducar el 2010 i des del febrer del 2011 es treballa en la reedició, així com en l'elaboració del primer pla de màrqueting turístic, que serà el que haurà de redefinir el mapa de marques amb l'objectiu, segons consta en l'acord de govern, de “potenciar la marca Catalunya als mercats europeus i mundials”.

El Departament d'Empresa i Ocupació, que és l'encarregat de dissenyar el pla, no ha volgut avançar cap aspecte sobre cap dels dos documents. La voluntat del govern és tenir-los enllestits a finals d'aquest any. Tot indica, però, que el nou pla de màrqueting servirà per redefinir el mapa de marques i que, així com el pla anterior apostava per promocionar les tres marques menys conegudes –Catalunya Central, Costa del Maresme i Costa del Garraf–, ara l'objectiu és la simplificació. El professor Gerard Costa assegura que en aquests moments “comunicar tantes marques fora del país és tècnicament inviable”. Ell es mostra partidari d'apostar per una o com a màxim dues marques en l'àmbit europeu. Pel que fa a la segona marca, té clar que actualment és la Costa Brava –amb 3,1 visitants estrangers l'any passat–, però no s'atreveix a afirmar que a mitjà termini es pugui aconseguir una marca Catalunya realment forta com planteja el pla estratègic. Vancells, en canvi, que comparteix la idea que “un excés de marques no és bo”, assegura que per crear una marca Catalunya potent “s'han d'invertir diners i tenir paciència durant 50 anys”.

L'Ajuntament de Barcelona va registrar al juliol la marca Barcelona per “protegir-la”: ara qualsevol que la vulgui utilitzar ho ha de demanar al consistori. Així, segons la tinenta d'alcalde d'Economia, Sònia Recasens, es regula l'ús de la marca que la ciutat ofereix al país per “internacionalitzar les empreses” com a “element competitiu”. Sempre, això sí, que es compleixin uns requisits de prestigi i vinculació amb la ciutat o l'àrea metropolitana. Sobre si el projecte de parcs temàtics de Tarragona pot dur el nom de Barcelona, Recasens diu que caldrà estudiar-ho a partir del reglament, però deixa clar que sempre que la capital pugui “ajudar la resta del país ho farà”.

LES XIFRES

7.633.852
turistes
van visitar Barcelona l'any passat.
3.153.628
estrangers
van escollir la Costa Brava.
Per crear una marca calen diners i paciència durant 50 anys
Albert Vancells
investigador de l'escola de turisme de la uab
Comunicar tantes marques fora del país és tècnicament inviable
Gerard Costa
professor de màrqueting d'esade

Moció a Tarragona per canviar la denominació

El malestar, especialment a la ciutat de Tarragona, pel nom de Barcelona World, està a punt de fer el salt al debat polític. El PP de Tarragona ja ha anunciat que presentarà una moció al pròxim ple municipal en què reclamaran a la Generalitat que es replantegi el nom del projecte. Els populars consideren un “menyspreu cap a la marca Tarragona i Costa Daurada” el fet que se l'hagi batejat amb el nom d'una ciutat d'una altra demarcació.

Tot i que menys bel·ligerant que el PP tarragoní, l'alcalde de Tarragona, Josep Fèlix Ballesteros (PSC), s'ha situat els darrers dies en una línia molt similar, reclamant també un canvi de nom.“No és una qüestió trivial, els noms i les marques són una peça clau en l'àmbit turístic”, destacava Ballesteros la setmana passada. Altres membres de l'equip de govern han carregat durament contra la denominació Barcelona World, com és el cas del tinent d'alcalde d'Urbanisme, Carles Castillo, que considera el gest “impresentable”.

Curiosament, tant Salou com Vila-seca, els municipis on es construirà el projecte, s'han mantingut al marge de la polèmica i se centren en les sinergies positives que aporta la marca Barcelona.

a.p.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona