Societat

Cauen el 50% els ingressos a Girona del bus urbà i la Girocleta el 2020

El bus, molt afectat pel confinament a la primavera, només ha recuperat després la meitat d’usuaris

L’Ajuntament aporta 815.000 euros extres a TMG, que tot i així tancarà l’any amb 333.000 euros de pèrdues

TMG preveu pel 2021 uns ingressos un 27% inferiors als del 2019
On més ha baixat el nombre d’usuaris de bus és a les línies de la UdG

Els transports públics de Girona han vist caure a la meitat els seus ingressos aquest 2020, a causa de la forta davallada d’usuaris arran de la pandèmia del coronavirus: entre gener i novembre han baixat un 51,2% els viatges fets en bus urbà respecte del mateix període del 2019, i un 35,3% els de la Girocleta (vegeu peça). En concret, es preveu que l’empresa municipal encarregada d’aquests dos serveis, Transports Municipals del Gironès (TMG), tanqui l’any amb uns ingressos tarifaris i de publicitat d’1.131.075 euros, una xifra que és un 51% inferior a la del 2019 (2.314.399 euros). Davant d’això, la junta de govern de Girona va aprovar, el 20 de novembre, fer una aportació extra de 815.000 euros a l’empresa per cobrir les seves necessitats de tresoreria. Aquests diners se sumen a la partida ja prevista de 1.978.822 euros. La regidora de Mobilitat, Marta Sureda, explica que el transport públic és un servei deficitari i que TMG –que també rep subvencions de l’Estat i de l’ATM–, en tractar-se d’una empresa pública, no pot tancar en negatiu, i per això l’Ajuntament hi sol aportar el necessari per quadrar, però que aquest any la diferència era tan alta que no es podrà evitar que es tanqui amb “una mica de pèrdues”, que la previsió actual situa en 333.147 euros. El problema seria si això passés dos anys seguits, perquè llavors “s’hauria de tornar a validar que el sistema públic és el que funciona”, explica Sureda. La regidora destaca el fet que, a diferència dels ingressos, les despeses s’han mantingut (5.153.075 el 2019 i 5.162.108 de previsió el 2020): “Tot i que s’ha gastat menys en carburant, perquè els busos han corregut menys, s’ha hagut de fer inversió en EPI, desinfeccions, posant mampares, dispensadors de gel i màquines de pagament en targeta...”

Per l’any que ve es preveu una certa millora, però encara lluny del 2019. El consell d’administració de TMG va aprovar dilluns una previsió d’ingressos el 2021 de 1.682.557 euros, una xifra que suposa un increment d’un 48,75% respecte de la d’aquest any, però encara és un 27,3% per sota del 2019.

Evolució del bus

El confinament de la primavera va deixar els busos de Girona pràcticament buits, tot i fer menys viatges. El mínim va ser a l’abril, quan només hi va haver 8.639 usuaris, un 3,1% dels que hi va haver el mateix mes del 2019 (282.883). La caiguda va ser, doncs, del 96,9%. A partir del juny, amb la desescalada, es van anar recuperant viatgers i la xifra es va estabilitzar a partir de l’agost al voltant del 55% dels usuaris d’un any abans (caiguda del 45%). Aquest novembre, però, arran de les noves restriccions, el nombre de passatgers ha tornat a disminuir fins a situar-se pràcticament a la meitat que un any enrere.

Entre els possibles motius perquè encara s’estigui a la meitat d’usuaris habituals, Sureda assenyala que “la mobilitat en general ha disminuït, i per tant també hi ha menys usuaris de bus”, i subratlla, a més, que aquesta disminució ha estat sobretot en dos col·lectius que són dos dels principals tipus d’usuaris del bus urbà: la gent gran (que per la pandèmia és qui més es queda a casa) i els universitaris (amb bona part de classes en línia).

De fet, si s’analitzen les dades per línies de bus es veu com les més afectades són justament les dues que van als campus de la UdG: la L-8 va tenir entre gener i octubre un 60% menys d’usuaris que el 2019, i la L-11, un 57%. Al costat contrari, el menor descens va ser a la de Fornells, la L-10, amb una pèrdua del 38,5%. La L-12, posada en marxa al juny i que va de Sant Daniel al Puig d’en Roca, va tenir 2.620 usuaris els primer cinc mesos.

I mirant els viatges per tipus de bitllet o abonament, es veu l’important ús del bus tant de la gent gran –el 14,9% de viatges han estat amb la targeta Bus 70 i l’1,1% amb la Bus 65– com dels joves –un 4,1% amb la targeta Bus UdG (que el 2019 era el 5,3%), un 9,1% amb Bus 18 i un 2,4% amb Bus 25–. Arran segurament de la finalització al juliol del pagament en metàl·lic, cal destacar el descens del bitllet senzill (que continua sent el títol majoritari, amb un 18,7%, però menys que el 2019, quan suposava el 24,4%) i l’augment de la T-10 (del 13% al 17%).

LES XIFRES

333.147
euros
és el tancament en negatiu que es preveu per aquest any de Transports Municipals del Gironès.
1,682
milions
són els ingressos previstos pel 2021; gairebé un 49% més que aquest any però un 27% menys que el 2019.
51,2
per cent
ha baixat el nombre d’usuaris de bus de gener a novembre: de 3.080.533 el 2019 a 1.503.655 aquest any.

Els usos de les bicicletes públiques baixen un 35%

L.A

La Girocleta, el servei de bicis públiques de Girona, també ha notat l’efecte de la pandèmia de la Covid-19, tot i que una mica menys que els busos. En global, entre gener i novembre el descens d’usos respecte del mateix període del 2019 ha estat del 35,3%: s’ha passat de mig milió de viatges en Girocleta el 2019 (500.219) a poc més de 320.000 aquest any (323.874). Com és lògic, el mes amb més afectació va ser també l’abril, en què durant dues setmanes es va tancar tot allò no essencial. Aquell mes van haver-hi només 3.584 usos, cosa que equival a només el 8,6% dels que s’havien fet l’abril del 2019 (41.645). Com en el cas del bus, la desescalada va suposar una recuperació de viatges, que en el cas de la Girocleta va situar-se per sobre del 80% d’usos habituals (menys d’un 20% de caiguda) durant els mesos d’estiu. El màxim d’estiu va ser al setembre, en què hi va haver 38.243 usos, només un 12,7% menys que els 43.788 del 2019.

A l’octubre, però, el descens interanual va ser major (del 28,4%) tot i haver-hi més usos que al setembre (49.208), ja que l’octubre sol ser el mes amb més viatges en Girocleta per l’efecte Fires, que aquest any no hi va ser. Al novembre, amb les noves restriccions, el nombre de viatges en Girocleta ha tornat a baixar i va ser un 32% inferior als del 2019.

La regidora de Mobilitat, Marta Sureda, destaca que, tot i el descens d’usos, entre setembre i mitjan novembre hi ha hagut 321 abonats nous.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona