Societat

Entitats ecologistes carreguen contra l’arribada del primer creuer propulsat amb gas natural liquat

Creuen que és una “cortina de fum” per amagar la inacció del port davant dels elevats nivells de contaminació

Ecologistes en Acció, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible i la federació europea Transport and Environment han carregat aquest divendres contra l’arribada a Barcelona del primer creuer propulsat amb gas natural liquat, l’AIDAnova.

Les entitats creuen que aquesta és una operació de “rentada verda” i una “cortina de fum” del Port de Barcelona per amagar la seva inacció davant dels elevats nivells de contaminació existents per l’arribada massiva de creuers.

També recorden que el gas natural liquat segueix sent un combustible fòssil, i per tant el seu ús “no pot considerar-se una solució ambiental”. Segons ells, pot generar emissions de gasos d’efecte hivernacle fins a un 9% superiors a l’ús del gasoil marí.

Tot i admetre que el seu ús és “clarament beneficiós” de cara a la reducció d’emissions de contaminants de tipus atmosfèric, avisen que hauria de generalitzar-se al conjunt dels creuers que fan escala a Barcelona per poder observar un impacte real.

Els bucs actuals, en canvi, no poden utilitzar aquest combustible. De les més de 830 escales previstes i dels 12 nous creuers que s’estrenen aquest any a la ciutat, només dos estaran propulsats per gas.

Les entitats demanen al Port de Barcelona i a l’Ajuntament que revoquin de forma immediata l’acord que preveu la construcció de dues noves terminals de creuers al Moll Adossat, i que aprovin una regulació que obliguin els bucs a utilitzar combustibles amb un màxim de 0,1% de contingut de sofre, i la instal·lació de sistemes de tractament com la reducció catalítica selectiva i els filtres de partícules dièsel, que proporcionen resultats similars de reducció de contaminants que l’ús del gas natural liquat. Aquest és un canvi, continuen, que les navilieres poden fer de forma immediata, sense necessitat de noves infraestructures al port, i en totes les naus.

A més, adverteixen que promocionar el gas com a nou combustible en el transport marítim va en contra del compromís que la Unió Europea ha fixat de reduir les seves emissions de gasos d’efecte d’hivernacle (GEI) en almenys un 80-95% per al 2050 en relació amb l’any 1990.

Per això, insisteixen que cal un pla de reducció de l’activitat de creuers, al seu parer “insostenible” en termes de salut, canvi climàtic, massificació de l’espai públic, saturació de serveis, problemes de mobilitat, desaparició del comerç de proximitat i gentrificació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona
Societat

El servei d’atenció a víctimes de violència masclista de l’Eixample obrirà el 2026

Barcelona
societat

Retencions intermitents a l’AP7 per l’operació sortida

barcelona
societat

Optimisme a la recta final de la temporada a les estacions d’esquí

Rialp
FIGUERES

Es duplica en 6 anys el nombre de diagnòstics d’AOS severa a l’Alt Empordà

FIGUERES
sanitat

Els hospitals també gestionaran baixes i altes per cirurgia ambulatòria i parts

barcelona