Societat

LLORENÇ NAVARRO

PORTAVEU DEL MOVIMENT VEÏNAL QUE RECLAMA LA GRATUÏTAT DE L’AP-7

“Si no circula cap vehicle per l’N-340, no hi haurà accidents”

El moviment veïnal enceta el tercer any de lluita per reclamar la gratuïtat de l’autopista AP-7 al tram de les Terres de l’Ebre. Reclama la construcció d’un tercer carril a l’N-340

Enceten el tercer any de lluita per aconseguir la gratuïtat de l’autopista AP-7, com valoren les actuacions efectuades fins ara?
Després d’impulsar un procés participatiu, la Federació d’Associacions de Veïns d’Amposta ens vam adonar de la importància de cohesionar el territori. Vam detectar una tendència a la pèrdua de població a les Terres de l’Ebre i una important mancança d’infraestructures que comportava un índex d’accidentalitat molt elevat. Vam començar a reunir-nos amb les associacions de veïns de l’àrea compresa entre l’Hospitalet de l’Infant i Alacant per organitzar-nos. No lluitem només per una infraestructura, sinó que és una lluita de territori.
Se senten sols en aquesta lluita?
Abans d’iniciar aquesta batalla ja sabíem que el món polític se’ns giraria en contra i ens pressionaria.
Creu que els polítics del territori han fet poca pressió?
Altres territoris han aconseguit la gratuïtat de l’AP-7. Sempre es potencia l’entorn de les grans ciutats en moltes vies i, en canvi, en una zona com les Terres de l’Ebre no es fa res. Si tenim el mateix que en època de Franco és perquè no s’ha lluitat prou. La gent també en té la culpa, no només els polítics.
El Ministeri de Foment sosté que l’índex de mortalitat a l’N-340 s’ha reduït l’últim any gràcies a les mesures adoptades en aquesta via. Què en pensa?
Si vol tallar l’N-340 i que no circule cap vehicle, evidentment no hi haurà cap accident. Les mesures que ha emprès Foment afavoreixen que el trànsit opte per circular per l’autopista per evitar la línia contínua, les limitacions de velocitat i les rotondes. Segur que la concessionària està molt agraïda. La construcció de rotondes significa decapitar una carretera nacional, de manera que una via comarcal té més possibilitat de velocitat. Si no circula ningú no hi haurà accidents però això no és una solució. Des del moviment social reclamem un estudi independent sobre com afectarà l’AP-7 l’increment de trànsit derivat de l’N-340. Nosaltres discrepem dels estudis de la Generalitat que diuen que sí que podrà absorbir tot el trànsit. Probablement s’incrementaran els accidents al tram ebrenc de l’AP-7.
De moment, però, les bonificacions per als camions i els residents a les Terres de l’Ebre no tenen calendari.
Això ja ho van demanar el 2015 i sembla que està condicionat al pressupost de l’Estat espanyol. L’empresa concessionària deu tenir molt clar que guanyarà diners amb aquestes bonificacions.
El moviment veïnal, però, no hi està d’acord, no?
No podem acceptar que es prohibeixi la circulació per l’N-340 als camions, circular per un espai públic és un dret. Si fas anar algú obligatòriament per l’autopista li has de pagar el cent per cent del cost. A més, diuen que ho fan per seguretat, quan l’AP-7 amb només dos carrils i les mancances que té no implicaran més seguretat.
I la gratuïtat de l’AP-7 per als residents a les Terres de l’Ebre no els sembla bé?
És una gratuïtat limitada durant un any, fins que s’aplique el model de la vinyeta. Això és com una oferta del Canal Plus, el primer any és gratuït però després toca pagar per tota la vida.
Rebutgen el sistema de pagament de la vinyeta?
La vinyeta implica la privatització de la via pública de forma encoberta. Ens diran que per circular per autopistes i autovies cal un pagament que anirà condicionat a les obres que es facin. I si s’han carregat l’N-340, que és una nacional, no ens quedarà més remei que circular per una altra via que serà de pagament. L’AP-7 seria lliure entre Alacant i l’Hospitalet el desembre del 2019 i el 2021 fins a la Jonquera; després de tot el temps que hem pagat els peatges ara no ens poden dir que s’ha d’implantar la vinyeta. I voldríem veure el contracte públic però no ens el deixen veure.
Continuaran el tall de carretera setmanal a l’N-340?
El tall de carretera és per donar a entendre que el nostre descontentament continua vigent, però també fem una important tasca d’investigació. Hem fet 178 talls de carretera, una manera de fer palès que la batalla no s’ha acabat, mostra un descontentament. És la nostra forma de reivindicar que les mesures que s’adopten no ens afavoreixen. No ens importa ser una gran quantitat de gent.
Què proposen per millorar la circulació a l’N-340?
Fa anys es va plantejar el desdoblament de l’N-340 però es va acabar descartant, nosaltres pensem que la mateixa concessionària va pressionar perquè no hi hagués cap acord. Plantegem que en lloc de fer rotondes es construeixi un altre carril a l’N-340. Seria una solució pràctica i ràpida.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Joan Ramon Laporte
Catedràtic de farmacologia

“Cal rigor en l’avaluació dels medicaments, ara és un frau”

Barcelona
BADALONA

“Si tanquen, tornarem a viure al carrer”

BADALONA

Una vila suspesa en el temps

Roses
La monarquia

Felip VI ‘el covard’?

Olot

Auditories energètiques gratuïtes per als comerços

Olot
PLATJA D’ARO

Reconeixen la tasca turística de Lluís Camós, Anna Garriga, Pordamsa i Jordi Tubella

PLATJA D’ARO

Conflicte a l’escorxador de Manlleu, ara per l’ampliació de l’horari

Manlleu
Itàlia

Més de quaranta ferits en l’accident d’un ferri a Nàpols

Barcelona
mataró

El sindicat Catac denuncia el “desgavell” per tancar l’antic Hospital Sant Jaume de Mataró

mataró