Societat

Acord del govern i el PSC per tirar endavant el decret que ha de regular les VTC

La Generalitat preveu aprovar-lo la setmana que ve i convalidar-lo al Parlament abans de final de mes

El Govern i el PSC han arribat a un acord per tirar endavant el decret que ha de regular els trajectes urbans dels vehicles de lloguer amb conductor a Barcelona. Entre els aspectes que inclourà el decret, hi ha la precontractació dels serveis amb almenys 15 minuts d’antel·lació, mesura inclosa en l’actual decret; l’enduriment de les sancions per als vehicles que operin a Barcelona amb llicències d’altres punts de l’Estat, que els conductors disposin de dos anys de carnet com a mínim i que el vehicle porti com a mínim un any vinculat a la llicència. El Govern preveu aprovar el decret la setmana que ve i portar-lo al Parlament per a la seva convalidació abans de finals de mes.

La Generalitat i el PSC han escenificat l’acord en una compareixença conjunta des de les Torres Venecianes amb el secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín; la directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius; el viceprimer secretari de Política Municipal del PSC, Jaume Collboni, i la secretària de Política Municipal del PSC Barcelona, Laia Bonet.

L’acord arriba després que dimarts la també regidora de Mobilitat i presidenta de l’IMET, Laia Bonet, avisés que la formulació inicial de la Generalitat no rebria el seu suport i emplacés l’Executiu a treballar-ne una alta “més a fons”. “Aquesta proposta, a hores d’ara, el que fa és perpetuar la precarietat de les més de 13.000 famílies que pertanyen al sector del taxi a la nostra ciutat”, va assegurar.

Collboni ha qualificat l’acord de “just, històric i equilibrat”, mentre que Gavín ha defensat el diàleg entre tots els partits implicats i el sector per defensar un model propi on el taxi és “estratègic”.

A l’octubre caduca una moratòria del govern espanyol sobre el sector, aprovada per l’exministre José Luis Ábalos, i el sector té pendent d’aprovació una llei específica que haurà d’esperar que acabin tots els processos judicials sobre la matèria, alguns dels quals en la jurisdicció europea. Aquest acord, que es confia que també s’hi sumin els comuns i la CUP, arriba després que dimarts la també regidora de Mobilitat i presidenta de l’IMET, Laia Bonet, avisés que la formulació inicial de la Generalitat no rebria el seu suport i emplacés l’Executiu a treballar-ne una alta “més a fons”. “Aquesta proposta, a hores d’ara, el que fa és perpetuar la precarietat de les més de 13.000 famílies que pertanyen al sector del taxi a la nostra ciutat”, va assegurar.

El nou decret endureix les sancions i es vol allunyar dels models de Madrid o Andalusia, i compta amb l’aval per unanimitat dels socis de l’associació Élite Taxi. Tots els responsables públics han volgut destacar que en el model català de mobilitat el taxi segueix sent un actor fonamental del servei públic de transport, i que les VTC seran “complementàries”.

Per evidenciar aquesta diferència, s’han establert certs requisits als VTC. De les 4.000 llicències actuals es calcula que en quedaran poc més de 1.000, apropant-se així a la ràtio 1/30, ja que hi ha uns 15.000 taxis. Seguiran funcionant sense problemes els VTC que operen per a empreses, casaments o funerals. Els que vulguin treballar per a particulars i tenir llicència els propers dos anys a partir de la convalidació del decret, renovables dos més, ja l’han de tenir actualment i no tenir cap sanció administrativa prèvia. A més, hauran de ser vehicles d’almenys 4,90 metres de llargada, cosa que pràcticament només compleixen els cotxes d’alta gamma. Tampoc podran ser vehicles en renting, i hauran d’estar vinculats a la llicència des d’almenys fa un any. Per tant, no es podran vincular vehicles nous a llicències preexistents o tenir llicències guardades fins que la demanda les faci viables en moments determinats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia