Societat

Societat

Les ciutats del futur

L’Smart City Expo World Congress aplega 840 empreses que treballen en el desenvolupament de les ciutats intel·ligents

Vehicles elèctrics com ara bicicletes i patinets s’exposen com a propostes per facilitar una mobilitat sostenible

L’ús de les dades ajuda a dissenyar unes ciutats més eficients en la gestió del trànsit i els serveis

L’ús de les dades permet anticipar embussos de trànsit amb una antelació de mitja hora

En un futur no gaire llunyà no caldrà preocupar-se per les targetes d’embarcament, ja que l’accés als vols estarà basat en el reconeixement facial. Ni per les maletes que es perden, ja que un xip a l’interior de l’equipatge permetrà saber on són. Una aplicació indicarà al viatger com arribar a la porta d’embarcament i, de passada, l’avisarà de la millor oferta de les botigues de l’entorn. Les operacions de càrrega i descàrrega dels avions seran més ràpides perquè estaran dirigides des d’un mateix centre de control, que tindrà en una sola pantalla la imatge panoràmica de tot l’aeroport per detectar problemes de seguretat i, fins i tot, controlar altres aeroports petits. Els aeroports intel·ligents ja s’estan desenvolupant a la Xina, país on l’empresa Huawei ha creat una plataforma que ofereix a les diferents empreses la possibilitat de crear un programari per aplicar als sectors d’operacions, seguretat i serveis als passatgers amb l’objectiu de tenir una gestió més eficient dels aeroports.

La mostra de Huawei sobre el futur dels aeroports és una de les moltes que es poden veure a l’Smart City Expo World Congress, que aquest vespre tanca les portes al recinte de la Fira a l’Hospitalet i que ha atret 840 empreses expositores de 700 ciutats d’arreu del món. La gestió intel·ligent de les ciutats amb l’ús de la tecnologia i de les dades es manifesta en múltiples projectes: gestió intel·ligent dels residus, monitoratge de camps de conreus i de jardins per evitar l’excés de reg, solucions per regular el trànsit i els aparcaments, sistemes d’alerta en cas d’incendis..., i sobretot, molta mobilitat sostenible. Segons el director del congrés, Ugo Valentí, el desenvolupament de les smart cities té com a objectiu “transformar les ciutats i convertir-les en els millors llocs possibles per als seus habitants”.

Al recinte firal s’apleguen multitud d’empreses. Algunes ofereixen plataformes de gestió global i altres desenvolupen projectes per dotar de contingut aquestes plataformes. Sparsity, dirigida pel professor d’arquitectura de computadors de la UPC Josep Lluís Larriba, dona solucions per a empreses i ciutats per, entre altres coses, gestionar la mobilitat a partir de l’estudi de les dades obertes. Per exemple, com incorporar als navegadors dels cotxes les incidències de trànsit que ajudin a trobar el millor itinerari, o com gestionar el motosharing, el sistema de motocicletes compartides que s’està estenent a les grans ciutats.

Bicicletes i patins elèctrics

Movus, empresa que gestiona el sistema de lloguer de bicicletes públiques a València, presenta els hover shoes, un híbrid entre el segway i els patins encara no comercialitzat. Seat s’ha sumat a la moda del patinet elèctric i ha presentat al congrés el model que vendrà al desembre “per la necessitat de la mobilitat urbana”, segons la companyia, i que es pot controlar a través d’una app.

Com a exemple de plataformes globals, Ineco dibuixa una ciutat on l’ús de les dades permet anticipar embussos de trànsit amb una antelació de mitja hora, com ja s’està fent a Granada, i la possibilitat de reservar una plaça a qualsevol pàrquing per fer una millor gestió horària. Doxa treballa amb la filosofia de dissenyar ciutats més eficients a partir d’elements com ara els vehicles elèctrics, l’enllumenat intel·ligent i el reg segons les necessitats.

L’Smart City Expo World Congress no és només un aparador per als últims avenços de les empreses, sinó que permet exposar les polítiques públiques sobre les ciutats intel·ligents, tant a través dels expositors de la Generalitat, TMB o l’Àrea Metropolitana de Barcelona –aquesta mostra el projecte del Bicibox elèctric– com amb les presentacions que va fer ahir l’Ajuntament de Barcelona. Va anunciar un repte, amb la ciutat de Nova York, per trobar tecnologia innovadora que redueixi el cost de la construcció. També es va presentar el programa DataCity, que convida les empreses a resoldre reptes urbans a partir de les dades, com ara reduir l’impacte del repartiment de mercaderies. I també es va acordar ahir una aliança entre Barcelona, Nova York i Amsterdam per protegir els drets digitals dels seus ciutadans.

Restriccions a les motos
A partir de l’1 de desembre, les motos que més contaminin no podran circular a l’àmbit de les rondes durant els episodis d’alta contaminació. Fa un any, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona van acordar que en episodis de contaminació que es produeixen dos o tres cops a l’any es restringirà a l’àmbit de les rondes la circulació dels turismes sense el distintiu ambiental de la DGT i les furgonetes Pre-Euro 1. La mesura s’amplia ara a motocicletes, ciclomotors, tricicles i quadricicles sense el distintiu, uns 60.000.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia