Medi ambient

Escac al vet al trànsit

L’anul·lació de la ZBE per part del TSJC posa en risc la restricció més potent dels vehicles contaminants

Mentre els busos de viatgers esperen una nova moratòria, altres afectats demanen al tribunal que paralitzi immediatament la ZBE

El trànsit lliure al Port, focus clar de pol·lució, és un dels punts febles

La zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona per reduir la contaminació que provoquen els vehicles de gasolina i dièsel ha rebut una galleda d’aigua freda amb la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que l’ha anul·lat donant la raó a les entitats que van recórrer contra aquesta mesura. La Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries (PARC), l’Associació de Famílies Nombroses de Catalunya, el Gremi Provincial de Tallers de Reparació d’Automòbils o la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (Fecav), entre altres, han celebrat la sentència, però per a les administracions –que han impulsat la iniciativa unànimement– i els experts en contaminació de l’aire és una decisió que va contra corrent de l’acció i les polítiques urbanes europees. Es mostren perplexos.

La ZBE Rondes de Barcelona també inclou Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat i parts d’Esplugues i Cornellà. Però la sentència és un precedent també per a Sant Cugat del Vallès i Sant Joan Despí, que han posat en marxa les seves pròpies ZBE en període de proves, així com per a municipis que les preparen, com ara Sabadell, el Prat o Girona.

Les ZBE estan pensades per restringir progressivament la circulació dels vehicles més contaminants. Per l’àmbit intern de la ZBE barcelonina només hi poden circular els vehicles que disposen dels distintius ambientals 0, ECO, C i B. Els que no tenen cap etiqueta ambiental de la direcció general de Trànsit no hi poden circular des de les set del matí fins a les vuit del vespre els dies laborables. La restricció no inclou les mateixes rondes ni les autopistes perquè sí que es permet travessar l’àmbit metropolità amb un vehicle contaminant sempre que no se circuli pels carrers. Es consideren vehicles contaminants els turismes i furgonetes de gasolina matriculats abans del 2000 i els dièsel d’abans del 2005 o 2006, així com les motos d’abans del 2003. Des de l’1 de gener tampoc poden circular-hi els camions i autocars petits d’abans del 2006 i 2007, mentre que els autocars i autobusos de transport col·lectiu dels mateixos anys també estaran afectats per la restricció a partir de l’1 de juliol – la ZBE Rondes ha entrat en funcionament progressivament i s’hi han fet moratòries–. Per exemple, els camions poden disposar d’una segona moratòria fins al 30 de juny i els autocars de transport col·lectiu podran demanar una extensió fins al 31 de desembre. També les furgonetes, camions i busos la poden sol·licitar a Sant Cugat fins al 31 d’octubre i a Sant Joan Despí fins a l’1 de juliol. Els vehicles comercials i de transport de passatgers han disposat automàticament de la primera moratòria, però per obtenir la segona han de complir el requisit d’inscriure’s en el registre metropolità de l’AMB, que obliga a demostrar que se substituirà el vehicle contaminant per un de nou que disposi de distintiu ambiental. La progressivitat de la mesura suposa que, per exemple, els vehicles amb l’etiqueta groga B encara puguin circular sense restriccions enguany, però ho tindran vetat en el futur, no està decidit quan.

La Generalitat i els cinc ajuntaments recorren al Suprem contra la sentència i, mentre no es pronunciï l’alt tribunal, tenen la intenció de mantenir operatives les restriccions, però la PARC ha anunciat una petició d’execució de la sentència que podria paralitzar la ZBE en poques setmanes. Entretant, s’agafa a la prolongació de moratòries una de les entitats que van presentar un recurs contenciós, la Fecav. El seu president, José María Chavarría, parla de bona predisposició al diàleg de l’Ajuntament i la Generalitat, i confia que s’allargarà la moratòria al transport públic de carretera atenent l’aturada que ha patit durant la pandèmia i l’increment actual dels preus del combustible: “El sector s’ha de recuperar, les administracions són sensibles al problema.” Atenent aquesta voluntat d’acord, la Fecav no preveu demanar al TSJC que s’executi la sentència.

Més bel·ligerant, sí que ho ha fet la PARC, que destaca les raons dels jutges: desproporció de les restriccions; perjudici per a les persones amb menys poder adquisitiu obligades a comprar un vehicle; dades del 2015 per justificar l’inici de la ZBE el 2020, i que, encara que només l’Eixample i Gràcia superen els llindars permesos de contaminants, la restricció és uniforme en tot l’àmbit. La vicepresidenta de la PARC, Mónica Xufré, destaca un dels arguments forts: no hi ha restriccions al Port, un important focus de contaminació, “amb 3.000 camions diaris”, afirma.

L’Ajuntament de Barcelona ha rebut el suport immediat del govern català, i la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, ha instat els ajuntaments a no rebaixar l’ambició de les ZBE. També les ciutats de Roma, París, Londres i Milà han criticat la sentència del TSJC perquè consideren que va en contra de les directives europees, les recomanacions de l’OMS i “l’evidència científica que és una mesura que salva vides”.

LES XIFRES

8,6
µgr/m³
s’ha reduït la concentració de diòxid de nitrogen al districte amb més pol·lució de l’Eixample segons l’Ajuntament.
69.145
multes
s’han pagat per infringir les restriccions de circulació dels vehicles sense etiqueta ambiental.
4
per cent
dels vehicles que circulen dins de l’àmbit de la ZBE de Barcelona no tenen etiqueta –el 2017 eren el 20%.
50.000
habitants
és el llindar de població que obligarà a posar en marxa ZBE segons la nova llei estatal de canvi climàtic.

609.000 desplaçaments menys

Segons l’informe municipal d’avaluació de la ZBE Rondes de Barcelona que va entrar en vigor el 2020, aquesta mesura ha reduït en 609.000 els desplaçaments de vehicles més contaminants. Al desembre s’havia reduït 8,6 µgr/m³ el volum de diòxid de nitrogen a l’Eixample, el districte amb més trànsit i pol·lució, quan la previsió inicial era reduir la concentració entre 3,1 i 7,7 µgr/m³ –la reducció a tota la ciutat ha estat de 4,3 µgr/m³–. Turismes i furgonetes sense etiqueta ambiental han estat els vehicles que més s’han reduït. Si el 2017 el parc mòbil sense distintiu que circulava era el 20% del total, tot i les moratòries de l’any passat o encara vigents, al desembre s’havia reduït al 3-4%. Al desembre s’havien pagat 69.145 multes per infringir la restricció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Els veïns de Lilla tallen l’A-27 per exigir les indemnitzacions per les esquerdes

MONTBLANC
ciutat del vaticà

El papa frena els rumors sobre la seva salut amb la lectura d’una llarga homilia

barcelona
Societat

Mor Joan Nadal, empresari andorrà pioner en el sector del transport

URBANISME

Rubí invertirà més d’un milió d’euros per renovar el clavegueram de dos carrers

RUBÍ
MEDI AMBIENT

El temporal Nelson es “menja” part de la platja de Sant Sebastià de Barcelona

BARCELONA
SOCIETAT

Marxen de l’edifici ‘El Barco’ d’Esplugues els dos últims veïns que hi quedaven

ESPLUGUES DE LLOBREGAT
economia

L’IVA del gas deixa de ser reduït i torna al 21% a partir de dilluns

barcelona
SOCIETAT

Els taxis de Sitges s’adhereixen al servei conjunt del Garraf

Sitges
transports

Tallada la L4 del metro entre les estacions de Bogatell i la Barceloneta

Barcelona