Medi ambient

Un port per unir el litoral

El Port Marina Palamós afronta, després de trenta anys, un projecte de remodelació de 15 milions d’euros

Un ascensor panoràmic unirà el nucli amb el port i Castell

Amb l’actuació es vol convertir el port en una part més de la població

El Port Marina Palamós, després de trenta-un anys d’història, afronta una important obra de reforma, valorada en 15 milions d’euros, que vol anar molt més enllà de la mateixa instal·lació i els serveis que ofereix. A banda de millorar instal·lacions i amarradors, que augmentaran fins a un total de 850, l’objectiu amb què s’ha fet és apostar per la transició energètica i, també i molt rellevant, obrir el port a la ciutadania. Amb aquest objectiu es vol convertir-lo en una peça clau que uneixi el nucli amb el camí de ronda fins a la platja de Castell. Aquest projecte, en fase d’execució, ha d’estar acabat l’estiu de l’any vinent. Les obres, que porta a terme Rubau Tarrés, han tingut la participació de l’arquitecte paisatgista Martí Franch, també responsable del camí de ronda de Palamós a Castell, que l’estiu passat va entrar en servei.

Per aconseguir-ho s’hi esmerçaran recursos i ambicions. Un ascensor, que serà finançat pel mateix port, unirà la zona del Padró amb el vial del port, que ressegueix la costa des del port comercial, per poder continuar l’itinerari com una part més del camí de ronda. El tractament de la reurbanització preveu un espai que convida a passejar-hi; en aquest sentit, molt allunyat de l’actual, sense cap tractament en aquesta línia.

Visió de futur

Mercè Palat, gerent del Port Marina Palamós, explica que aquest projecte representa dur a terme una contundent actualització de les instal·lacions amb la clara vocació de fer-lo molt més sostenible: “Estem pensant clarament –explica Palet– en el futur, com ara els efectes del canvi climàtic, que implica fer modificacions, per fer front als temporals i, també, una clara aposta per les energies renovables i reduir consums energètics.” Els ports esportius, en tant que instal·lacions a l’aire lliure, són espais ideals per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques: “O anem cap a la sostenibilitat o no tenim futur”, destaca Palet. Un dels punts forts d’aquesta actuació, segons Palet, és la clara voluntat de Nàutic Palamós, la concessionària que gestiona el port, d’obrir-lo a la població: “El projecte preveu que el port s’obri a la ciutadania, treure barreres i tanques i fer moltes més entrades.” En aquest sentit s’ha habilitat un nou accés per a vianants al recinte, pel camí que va a la platja del Morro del Vedell mitjançant una escala que connecta amb el nou camí de ronda, que va de Palamós a Castell.

La gerent del port explica que un dels grans reptes per aconseguir aquesta connectivitat era superar el gran talús que separa amb un important desnivell el nucli antic de Palamós, el Padró, amb el port, incloent-hi el vial del Port, que uneix el port comercial amb la C-31, per Sant Joan de Palamós.

Un ascensor panoràmic

“La nostra intenció és obrir un gran i nou front marítim, amb una zona de passeig, comerços i restauració, que serà com una extensió del nucli i que connectarà amb el camí de ronda”, destaca Palat. Aquest talús se superarà amb un gran ascensor panoràmic que el port esportiu finançarà: “Tot això està clarament vinculat amb el camí de ronda de Palamós a la Fosca i Castell”, destaca.

Segons Palat, és molt important destacar la voluntat de Nàutic Palamós de convertir el port no només en un referent pel que fa la modernització d’una instal·lació, sinó a ser “un element més que formi part de la població, més enllà d’un espai per a navegants”. En aquest sentit, i segons la gerent, la vocació és ser un part més d’un itinerari del camí de ronda de Palamós, una infraestructura que dona continuïtat al camí de ronda, tot unint la part més practicable fins ara –entre les platges de la Fosca, s’Alguer i Castell– amb el nucli urbà del passeig de les Pites i el Pedró, a través del cap Gros. Poc abans de l’estiu passat es va salvar el darrer escul: la passarel·la que uneix les zones de les Pites i de la cala dels Pots, en l’àmbit del mirador del Morro del Vedell, per sobre del port esportiu. D’aquesta manera es completa la connexió que restava per donar continuïtat lineal a tot el traçat del camí de ronda, que té una longitud de 3,5 quilòmetres.

Els diferents projectes ja estan en marxa o tenen calendari. Al llarg del 2021 s’han fet les reformes als locals comercials, i la creació de nous espais. Després de l’estiu s’han començat els treballs de la nova zona de xàrters o embarcacions de lloguer amb 90 amarradors. Aquest és, segons Palat, un mercat que cada vegada va a més. També es canviaran les torretes on els vaixells endollaven a la xarxa elèctrica, per unes de noves amb comptador; d’aquesta manera el navegant haurà de pagar el que consumeix, contribuint a la millora de la sostenibilitat.

Un altre projecte és el de la nova marina seca per a 150 embarcacions. Una proposta innovadora en el sentit que es treballa per convertir-la en un amarrador en sec: “No serà un espai només per hivernar, sinó que a una cinquantena d’embarcacions se’ls garantirà la disponibilitat de l’embarcació de les nou del matí a les nou del vespre.”

Fenòmens extrems

Pel que fa a l’escullera, molt afectada pels temporals, especialment el Glòria, ja es va refer totalment l’estiu del 2020. En aquest sentit, segons Palat, hi ha un projecte també de reforç de l’escullera; és a dir, es recol·locaran moltes peces que s’han mogut i farà créixer una mica el dic, tenint en compte que no té impacte visual. Aquest projecte, però, va més lent perquè tocar el dic requereix una tramitació més lenta: “Hem de tenir molt present que ens haurem d’enfrontar amb temporals tant o més importants que el Glòria, per això hem de millorar les instal·lacions, com comentava abans, tenint molt present els efectes del canvi climàtic i que els fenòmens extrems poden ser molt més freqüents.”

En el marc d’aquest projecte de millora per la sostenibilitat, el Port Esportiu Marina Palamós ha estat el primer de la Mediterrània a instal·lar en el seu fons un sistema de recuperació del medi marí basat en estructures marines de substrat natural.

Sostenibilitat

El sistema permet mimetitzar la naturalesa i recuperar els hàbitats marins. Aquesta tecnologia ha estat desenvolupada per l’empresa Ocean Ecostructures, a través d’una tecnologia capdavantera en recuperació del medi marí: el BioBoosting System (BBS). Es parteix de microesculls de substrat natural com ara el carbonat càlcic –el mateix material que els coralls–, que, a més de permetre la regeneració d’espècies marines, té l’estructura i la versatilitat adequades per ser utilitzat a gran escala sobretot en infraestructures marines i entorns afectats per activitats humanes. Aquesta tècnica de regeneració pot tenir una àmplia aplicació en ports comercials i esportius, parcs eòlics i en plataformes d’oli i gas, amb l’objectiu final de convertir aquests espais grisos en oasis blaus, transformant-los en agents actius de la recuperació de la biodiversitat. La instal·lació del Port Esportiu Marina Palamós no serà l’única que incorporarà la nova tecnologia BBS i el programa de recerca Seareg. Precisament, el port de l’Estartit ja ha confirmat la seva incorporació, i d’aquí a unes setmanes s’hi afegiran diversos ports esportius i comercials de les Balears, la costa catalana i la costa del País Valencià, i s’han iniciat converses amb ports italians.

Trenta anys d’història

La gestió del Port Marina Palamós es va adjudicar a Nàutic Palamós l’any 1990 amb una primera concessió per construir i explotar el port. En aquella ocasió es tractava d’un període de 30 anys que va expirar el maig del 2020. La renovació ha estat arran de la nova llei de ports, que ha permès fer una pròrroga automàtica, condicionada a una sèrie de compromisos.

En aquest sentit, la concessionària ha pres el compromís d’invertir uns 15 milions d’euros vinculats a polítiques o mesures de sostenibilitat ambiental. A més, l’empresa pagarà a Ports un cànon equivalent al 7% de la seva facturació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

enogastronomia

Els millors vins de les terres de Lleida, el 4 de maig a Artesa

Artesa de Segre
infraestructures

Més carrers amb plataforma única tot i el revés judicial de Borrell

barcelona

Els autocars turístics, sota terra

Barcelona
La monarquia

Bestiari il·lustrat

GIRONA

Busquen fons de l’Estat per pagar les sentències del personal

girona
La crònica

Els triangles que dibuixaria Maria Antònia Canals

BADALONA

Mig centenar d’usuaris de Can Bofí Vell de Badalona, condemnats a tornar al carrer

BADALONA

Èxit del concert de celebració dels 25 anys de Girona Centre Eix Comercial

girona

La justícia també tomba la superilla de Compte Borrell

Barcelona