Successos

Multat per dur una coca anant en Segway en sortir de la fleca

El mosso que va multar Edi Palomé li aplica l'article 18.1 del Codi de Circulació, dedicat a infraccions comeses per conductors de vehicles, si bé el Segway no és un vehicle i els seus usuaris han de ser considerats vianants

“Amb el Segway
sóc com un vianant i puc portar la coca a les mans”

“Porta coques a les mans.” És, literalment, la infracció que atribueix el mosso autor de la denúncia a Eduard, Edi, Palomé, el veí de Santa Pau que dissabte al matí va ser interceptat a cavall del seu Segway quan acabava de sortir de comprar una coca, que havia de ser un obsequi per als seus clients d'aquell dia a l'empresa AventuraNatura, que organitza rutes turístiques en Segway. “Ara veig que vaig comprar la coca més cara del món”, ironitza el destinatari de la singular denúncia, que va ser obsequiat amb dues butlletes de denúncia, de 80 euros cadascuna. Dues denúncies contra les quals presentarà recurs, ja que són contradictòries entre si: per la mateixa acció, anar en Segway amb les coques a la mà, en una se'l multa com a conductor de vehicle i en l'altra com a vianant. L'aparició del Segway ha comportat confusió a l'hora de decidir quin tractament ha de tenir a efectes legals i de circulació, però la Direcció General de Trànsit va fixar que aquests estris no són vehicles i que els seus usuaris han de ser considerats vianants.

La història del cas, que allargarà la llista de multes curioses, comença dissabte a les vuit del matí. Palomé, que estava a punt de sortir a fer una ruta amb una desena de clients, va anar des del punt de sortida dels Segway, arran de la GI-524, fins a la fleca Mistric, a uns 100 metres arran de la mateixa carretera. Hi va anar amb el Segway. Va comprar les coques i, quan baixava per la vorera dreta (com toca fer als vianants), va circular per un tros de calçada per esquivar uns cotxes aparcats que li obstaculitzaven el pas per la vorera. Allà es va trobar de cara amb una patrulla dels Mossos, que va aparcar el cotxe mig entravessat davant seu. “Que voleu coca?” explica Palomé que els va dir. La resposta del conductor del cotxe patrulla, que va fer tots els tràmits sense baixar del cotxe, va ser: “Vull el teu DNI; et multaré i serà el primer cop que multo un Segway.” El mosso va admetre que no sabia com s'escrivia el nom del giny i, de fet, el va escriure malament.

I va omplir dues butlletes de denúncia, que reproduïm al costat, amb proposta de sanció de 80 euros cadascuna. La primera, per “circular amb un Seegway [sic] sense mans” i infringir l'article 18.1 del Codi de Circulació, que fixa que “el conductor d'un vehicle està obligat a mantenir la seva pròpia llibertat de moviments, el camp de visió necessari i una atenció permanent en la conducció per garantir la seguretat”. Sanció com a conductor.

I la segona, per circular per la calçada quan hi ha espai suficient, infracció recollida en l'article 121 del Codi de Circulació, que obliga els vianants a “circular per les zones de vianants, sempre que existeixin i no siguin intransitables”. Tot i que Palomé va intentar explicar al mosso que un Segway no està considerat un vehicle i que, per tant, ell era com un vianant qualsevol que sortia de la fleca amb la coca a les mans i que va recórrer un petit tram per la carretera per no enganxar-se amb els retrovisors dels cotxes aparcats, el mosso no estava per raons i, segons afirma el denunciat, li va dir que no es queixés si no volia que li posés més multes pel fet de no dur casc o no dur armilla reflectora. Així que Palomé se'n va anar amb la coca a atendre els seus clients i el mosso va continuar la seva feina arran de la GI-524, on va atrapar un empresari que havia conduït sense cinturó els trenta metres que separen casa seva del seu taller i va immobilitzar amb el cep un vehicle que ahir encara no s'havia mogut del lloc. Palomé ja va anar dissabte a la comissaria dels Mossos d'Olot a exposar-los el seu cas, que considera injust i incoherent. Ahir hi va tornar i en va sortir amb una targeta del SCT perquè hi vagi a presentar recurs.

LES XIFRES

80
euros
és el valor de la proposta de sanció de cadascuna de les denúncies contra l'usuari del Segway.
2
cops
el denunciat ha anat als Mossos a demanar explicacions per les denúncies.

Multat per muntar a cavall torrat i altres denúncies...

Tura Soler

La denúncia d'Edi Palomé pel fet de traginar les coques mentre anava en Segway allarga la llista de gent multada per infraccions singulars i/o irregulars. El 2011, un veí de Camprodon va ser multat per donar positiu en un control d'alcoholèmia quan tornava de la Fira de Mulats d'Espinavell a cavall de la seva euga. El cas també va generar polèmica per esclarir si el cavall havia de ser considerat o no un vehicle i el genet un conductor. Singular va ser també la multa que va rebre una conductora per excés de velocitat quan el seu vehicle, avariat, anava damunt d'una grua i el radar el va captar igualment.

També és singular el cas d'una conductora gallega que va ser multada amb 80 euros per haver permès que el seu xicot li fes un petó a la galta mentre ella conduïa.

Un giny per circular que no és cap vehicle

Tura Soler

La irrupció al mercat dels Segway (patinets elèctrics d'autobalanceig), uns aparells per circular sobre rodes, va comportar problemes a l'hora de catalogar-los o no com un vehicle i també a l'hora de tramitar els permisos per part de les empreses com AventuraNatura de Santa Pau, que fa rutes turístiques. Tot i que en alguns països els Segway porten matrícules i estan catalogats com a vehicles, la DGT va decidir que els patinets elèctrics no tenen la condició de vehicle i que, per tant, els usuaris són considerats vianants: han de complir, doncs, la normativa específica dels vianants en seguretat viària, han de circular a la velocitat d'un vianant i els està permès portar fins a set quilos de pes –molt per sobre del que podia pesar la coca que duia Palomé–. Trànsit va deixar en mans dels ajuntaments l'elaboració d'ordenances específiques per definir les zones hàbils per a la circulació dels Segway. En el cas de l'empresa que gestiona els de Santa Pau, com a empresa turística tenen fixades les rutes que van acordar amb l'Ajuntament per poder-hi circular. Un dels pocs ajuntaments que han regulat específicament l'ús dels Segway a través d'una ordenança és el de Capdepera (Balears). L'ordenança, del 2013, obliga a tenir una assegurança, a circular per les voreres i a anar a una velocitat màxima de 5 km/h.

El cas és que, tot i l'ambigüitat legal a l'entorn d'aquest aparell que comporta dificultats als agents policials que han de posar sancions de trànsit, la realitat és que són força els cossos de policia que els han incorporat com a eina per patrullar. En zones de vianants, això sí.

A les comarques gironines, una de les policies que van anunciar i presentar oficialment la incorporació dels Segway va ser la policia local d'Olot. La realitat, però, és que no se'ls veu patrullant amb els patinets. Els Mossos també van comprar Segway per patrullar per l'aeroport del Prat quan van obrir la nova terminal, una eina que van considerar que era idònia per fer quilòmetres i quilòmetres pels amplis espais de l'aeroport.

També en tenen, entre d'altres, les policies de Sant Cugat del Vallès, Sitges, Tortosa i Ciutadella (Menorca).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.