Política

Territori destina prop del 70% del pressupost al foment del transport públic

El conseller passa de puntetes sobre la polèmica B-40, l’ampliació de l’aeroport del Prat i el Hard Rock

El Departament de Territori i el seu sector públic disposaran d’un pressupost consolidat de 3.864 milions euros, un 4,71% més que l’any passat, segons ha explicat aquest dilluns a la tarda al Parlament el conseller Juli Fernàndez. Prop del 70% del pressupost està destinat a polítiques del foment del transport públic per assolir una xarxa pública accessible, a tot arreu i per a tothom. S’hi inclouen no només els 2.665,7 milions que es dedicaran a la mobilitat sostenible sinó també les despeses d’adquisició dels deu trens elèctrics que donaran servei a la nova connexió ferroviària amb l’aeroport del Prat, els quatre trens per al nou servei Lleida-Cervera-Manresa, l’adequació d’un espai de tallers per a aquesta nova connexió ferroviària, així com una aportació extraordinària de 26 milions per desenvolupar un pla de promoció del transport públic.

Es preveu l’ampliació de la T-Jove fins els 30 anys, el desplegament de la T-16 a tot Catalunya, la consolidació de l’increment de freqüències als Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) al Vallès, el contracte programa amb FGC, la congelació de les tarifes, el desplegament de la T-mobilitat o la pacificació de l’N-II al Maresme.

També s’inclouen 771 milions d’inversions directes en mobilitat sostenible, com l’L9, el perllongament de l’L8, la unió dels tramvies de Barcelona, el Tram Camp o les noves estacions d’autobusos de Lleida, Tàrrega i Juneda.

“El transport públic és prioritari perquè és una eina per lluitar contra el canvi climàtic, per garantir la igualtat d’oportunitats i pel reequilibri territorial”, ha defensat Fernàndez.

Les polítiques pel dret a un habitatge digne i assequibles preveuen 605 milions de despesa (rebran un 14,8%), mentre que la despesa per millorar la xarxa viària, ciclista, els ports i els aeroports sumarà 544,6 milions (el 13,4% del total del departament). A banda, es preveuen altres 213 milions procedents dels fons Next Generation.

El conseller va esquivar les qüestions més polèmiques de l’acord del govern amb el PSC. Junts per Catalunya va tornar a denunciar una “reedició del tripartit”, mentre que En Comú Podem considera que el pacte amb els socialistes “enterra” la proposta d’ampliació de l’aeroport del Prat, un projecte “del segle passat que no té cap suport territorial”, en paraules de David Cid. Per la seva banda, la CUP va reptar Fernàndez a dir que la B-40 sigui una infraestructura “resilient”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cañigueral avisa que si no governen “moltes coses quedaran aturades”

cassà de la selva
regne unit

Carles III reprendrà aquest dimarts l’agenda pública

barcelona
unió europea

La CE posa objeccions a la fusió entre Iberia i Air Europa

barcelona
Política

Mor Frank Field, ministre de la Seguretat Social en el primer govern de Tony Blair

Albiach alerta que es disputen l’escó de Girona amb Aliança Catalana

girona

Paneque: “El projecte clau és la construcció del nou Trueta”

salt
Regne Unit

Cinc acusats per atacs contra negocis vinculats amb Ucraïna

Barcelona

Vergés reivindica un Govern que gestioni el territori atenent a la seva diversitat

ripoll
Àsia-Pacífic

La Xina i els EUA es retreuen el respectiu suport a Rússia i Taiwan

Barcelona