Política

Antifrau critica els contractes a grans empreses per la Covid

Ho entén per la resposta d’urgència en la primera onada

Avisa que cal lliure concurrència en futures iniciatives

El director de l’Oficina Antifrau de Catalunya, Miguel Ángel Gimeno, censurava ahir la poca transparència del govern català en la contractació de grans empreses de serveis d’emergència per respondre a la pandèmia de Covid-19. Si bé entén que la necessitat de resposta immediata en una primera onada imprevista justifica que es recorregués a grans empreses com Ferrovial per encarregar-se, per exemple, de l’atenció telefònica inicial als potencials contagiats, Gimeno adverteix que la pandèmia continuarà força temps encara i que aquesta situació no es pot perpetuar.

El responsable d’Antifrau no critica tant els contractes com el fet que no s’hagin explicat clarament els criteris. Gimeno entén que aquestes grans empreses estan més capacitades que la resta per aconseguir contractes d’emergència, però avisa que ni tan sols són especialistes en la funció per a la qual han estat contractades: “Era impensable que es pogués fer d’altra manera al principi, per les necessitats de subministraments i un mercat internacional boig. Però ja han passat nou mesos. Ja podria haver-hi previsió de com es podria actuar. Encara no hem estat capaços de veure criteris de lliure concurrència. No estic dient que hi hagi malbaratament, sinó que el resultat no és l’adient.” Antifrau demana que el govern garanteixi en el futur la lliure concurrència i una auditoria permanent sobre els contractes d’emergència en serveis però també en ajuts a sectors per garantir que les polítiques siguin efectives.

Percepció de corrupció sense casos personals

Antifrau va presentar ahir el baròmetre 2020 sobre la corrupció a Catalunya, que conclou un any més que la majoria de ciutadans (67%) creuen que n’hi ha bastanta o molta. Si bé és un percentatge inferior al del 2017, en què era del 82%, Gimeno avisa que continua sent un “nivell inacceptable” des del punt de vista de la concepció sociocultural, i que les administracions han de fer molts més esforços per canviar l’opinió pública. De fet, com ja passava en el baròmetre de fa dos anys, la percepció no es correspon amb l’experiència personal perquè només un 3,5% dels enquestats diuen que han estat testimonis d’un suborn, o només un 17% han vist algun funcionari públic que afavorís amics, família o a ell mateix. Més d’acord està Gimeno amb la percepció sobre el dèficit de mèrits professionals de càrrecs públics. Només un 32% creuen que la professionalitat es garanteix en els nomenaments, i l’oficina proposa que els directors generals no siguin afins als consellers sinó professionals tècnics.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

portugal

Luís Montenegro anuncia la composició del nou govern

barcelona
terrorisme

Estat Islàmic crida a fer atacs a Europa i els EUA per Gaza

barcelona

Sílvia Paneque tornarà a ser la cap de llista del PSC

GIRONA
argentina

Els insults de Milei a Petro provoquen una crisi diplomàtica amb Colòmbia

barcelona
Política

Mor Conxita Tarruella, històrica d’Unió

guerra a gaza

El TIJ ordena a Israel garantir l’entrada d’ajuda humanitària a Gaza

barcelona
Política

Mor Joe Lieberman, l’exsenador estatunidenc que volia acabar amb la violència dels videojocs

guerra a gaza

Els EUA critiquen la relatora de l’ONU per als territoris palestins ocupats

barcelona
guerra a europa

Rússia llança 28 drons i míssils contra Ucraïna en un atac dirigit sobretot al sud

barcelona