Política

Torra insta les patronals a fer front comú per les inversions

Es fa seu el clam de les cambres perquè les administracions hi posin 3.800 milions a l’any fins al 2030 per eixugar el dèficit

Canadell suggereix que no s’investeixi Sánchez si no reconeix el deute

El president de la Generalitat, Quim Torra, va aprofitar la presentació ahir del nou estudi de les cambres de comerç catalanes, que certifica el dèficit inversor crònic de l’Estat en infraestructures a Catalunya, per reclamar un front comú a tot l’empresariat que permeti tenir més força al clam perquè la situació es reverteixi. “Seria important que, en aquest tema central per a la competitivitat, les organitzacions empresarials tinguessin una posició comuna”, etzibava, després de recordar que Foment del Treball i el Cercle d’Economia ja s’han expressat en termes similars en els últims mesos, i abans de posar com a referent ja el memorial de greuges impulsat per Valentí Almirall el 1885 –en el considerat primer acte civil del catalanisme polític– però també, més recentment, el multitudinari acte conjunt que es va fer el març del 2007 a l’escola de negocis IESE en defensa de l’aeroport del Prat com a hub internacional. “Mai he demanat a l’empresari català que es declari independentista; es tracta de viure en qualsevol racó de Catalunya amb les mateixes possibilitats de tirar endavant”, reblava Torra, per a qui l’estudi presentat ahir “carrega d’arguments” de nou per insistir a posar fi a les xifres de no-inversió i de dèficit fiscal de l’Estat, que estan suposant un “llast insuportable” per a la competitivitat de les empreses catalanes, i que a sobre “s’ha agreujat” durant els últims anys de recuperació econòmica.

El president es mostrava impressionat sobretot pels 8.000 milions d’inversió consignada però no executada per l’Estat a Catalunya des del 2000, que, segons l’estudi, en cas d’haver arribat haurien permès una facturació addicional de 20.000 milions, haurien tingut un impacte del 3,3% sobre el PIB i haurien permès crear o mantenir 111.000 llocs de treball. Això, per no parlar d’aspectes que incideixen en la qualitat de vida, com les congestions de trànsit, la sinistralitat o els retards ferroviaris. “Aquestes xifres volen dir impacte sobre empreses, ciutadania i benestar que afecten a tots, pensem el que pensem”, subratllava Torra, que es feia seva l’estimació que suggeria la cambra que cal en la propera dècada per eixugar el dèficit acumulat només al segle XXI. “Hem de fer que aquests 45.300 milions que ens calen ens arribin, cal que vinguin els 3.800 milions cada any per cobrir el dèficit”, incidia el president, assumint una quantitat, això sí, que correspon molt majoritàriament a l’Estat, però que també haurien d’ajudar a aportar tant els ajuntaments com la Generalitat.

De fet, el secretari general d’Economia, Albert Castellanos, ja va avançar fa unes setmanes que, si s’aprova, el pressupost català del 2020 significarà un “punt d’inflexió” per recuperar la inversió pública, que ha estat sota mínims l’última dècada, i va apostar per recuperar un pla plurianual que permeti programar inversions a mitjà termini, en un període de 5 a 7 anys, i les prioritzi en funció del seu rendiment social, tal com ahir també reclamaven els responsables de l’estudi.

Pagar en espècies

El president de la Cambra de Barcelona, Joan Canadell, va insistir precisament que cal un pla d’inversions de les administracions, bàsicament l’estatal, d’aquí a deu anys per recuperar el terreny perdut, i va justificar que l’Estat ja es troba en la mitjana europea en xifres d’estoc de capital en infraestructures mentre que Catalunya es manté molt per sota. Canadell plantejava, fins i tot, que, ara que ERC està en negociacions amb el PSOE per a la investidura de Pedro Sánchez, utilitzi la seva posició de força. “No s’hi hauria de donar suport si no hi ha un reconeixement d’aquest deute, seria molt important”, reblava. El líder cameral, això sí, és conscient que el deute no es pot tornar d’immediat, i té poca confiança en fórmules com l’addicional tercera de l’Estatut, que al seu dia exigia una inversió equivalent al PIB català durant set anys i que es va tancar, amb dades de la Generalitat el 2016, amb un deute pendent de 3.808 milions.

Canadell va proposar a les cambres que analitzin juntes possibles solucions i les traslladin al govern, i en aquest sentit va suggerir fins i tot l’opció que es pagui en espècies, és a dir, “la possibilitat de transferències d’actius de l’Estat a Catalunya”, com ports, aeroports, carreteres, autopistes, ferrocarrils o edificis. “Tot el que tingui un valor actiu pot ser part de la solució”, insistia. De fet, fins i tot anava més enllà i constatava que, si es reconeix el deute i en els propers deu anys s’independitza, Catalunya podria reclamar la part que faltés fins als 45.000 milions en el marc de la negociació pels actius i passius.

Si no ho aturem, aquestes mancances ens arrossegaran. Ens cal poder decidir, tenir sobirania
Quim Torra
president de la generalitat
Fa molts anys que estem fora d’Europa en infraestructures, i volem recuperar el nivell per entrar-hi
Joan Canadell
president cambra comerç bcn
La caiguda d’inversions dels últims anys comporta un risc per la pèrdua de competitivitat
Josep Mateu
comissió d’infraestructures

La prioritat a llarg termini, una Catalunya “en xarxa”

Canadell va proposar fer servir els 30.000 milions extres que reclama a l’Estat fins al 2030 –més enllà dels 15.200 en què xifra les obres prioritàries– per “dibuixar una Catalunya en xarxa”. “No pot ser que segueixi centrada a l’àrea metropolitana, hi ha d’haver infraestructures en xarxa perquè a tot arreu es pugui viure de manera digna i amb mobilitat adequada”, reblava.

Des de la comissió d’infraestructures, el president del RACC, Josep Mateu, insistia que per a la competitivitat cal un territori ben connectat, i pensar en inversions contra el canvi climàtic, però també que fomentin la mobilitat i les noves tecnologies. Mateu és partidari de solucionar les mancances a tota la xarxa d’infraestructures “pensant també en el que ha de venir”, com ara vehicles autònoms i sense conductor, i invertint en modernitzar tecnològicament les vies d’alta capacitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

polònia

Tusk avisa d’una “era de prebèl·lica” a Europa

barcelona
política

La candidatura encapçalada per Albiach es dirà Comuns Sumar

barcelona
guerra a gaza

Desenes de morts per un bombardeig israelià a Síria

barcelona
societat

L’Audiencia Nacional cita les defenses de l’Operació Judes per dilluns de Pasqua

barcelona
guerra a europa

Rússia ataca amb drons i míssils la infraestructura energètica ucraïnesa

barcelona
guerra a europa

Un avió de combat rus s’estavella prop de Sebastòpol, a Crimea

barcelona
POLÍTICA

Jaume Veray serà el candidat del PP per Girona

GIRONA
sud-àfrica

La comissió electoral exclou l’expresident Zuma de la cursa electoral

barcelona
portugal

Luís Montenegro anuncia la composició del nou govern

barcelona