Editorial

Evo Morales o com funciona encara el món

El multitudinari retorn a Bolívia d’Evo Morales, deposat fa un any per un cop d’estat perpetrat per les forces armades i per la burgesia local amb el concurs d’algunes multinacionals, és el triomf de la democràcia i del poble indígena, però també és una lliçó sobre com continua funcionant el món més enllà del focus de la pandèmia i de fins a on estan disposats a arribar els països rics per perpetuar el model d’explotació dels recursos naturals del Tercer Món. Fa un any, Bolívia tenia un president legítim, elegit per primera vegada fa quinze anys, però sota unes forçades acusacions de frau electoral va ser sotmès a un procés de linxament que va desembocar en el seu exili, primer a Mèxic i finalment a l’Argentina, el país que l’ha acollit fins al moment de la tornada. En la sortida de Morales hi va tenir més a veure la decisió personal de posar fi al clima de violència viscut als carrers que no pas l’assumpció de cap de les acusacions, una decisió que va anar acompanyada d’una promesa per part seva: “Quan torni serem milions.” Aquesta setmana s’ha vist materialitzada la fotografia d’aquella promesa, amb un milió de persones acompanyant l’expresident en la seva arribada a la població natal d’Orinoca, després d’haver entrat al país per via terrestre. L’expresident ha assegurat que no té intenció de tornar a primera línia, prefereix deixar espai al successor en el càrrec, Luis Arce, guanyador de les últimes eleccions al capdavant del partit MAS, Movimiento al Socialismo. Neutralitzada la deriva colpista, el país recupera el camí democràtic, però les amenaces desestabilitzadores continuen a l’aguait. Com sovint sol passar, al darrere de les convulsions polítiques del continent americà hi ha una explicació que res no té a veure amb la voluntat popular. En aquest cas, el fet que Bolívia és un dels països amb més reserves de liti, un material amb usos farmacèutics però sobretot altament cobejat per la indústria de la fabricació de bateries elèctriques recarregables, amb una demanda emergent en el sector automobilístic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia