MOTOR / FÓRMULA 1

Mosley passa per la pedra

Els equips guanyen el duel a la FIA i el mundial mantindrà les regles

El límit pressupostari s'elimina i el president renuncia a la reelecció

Només hi haurà un campionat amb els equips que s'hi havien inscrit

El president de Ferrari, Luca di Montezemolo, va jugar perfectament les seves cartes com a líder dels equips de la fórmula 1 agrupats en l'associació de constructors (FOTA) i va aconseguir que el president de la federació internacional, Max Mosley, baixés del burro i acceptés gairebé totes les seves demandes en la lluita pel control del campionat del món de F-1. Mosley va presentar com un èxit el pacte amb la FOTA, ja que evitava l'escissió i el mundial paral·lel pel 2010. Les ferides de guerra per al dirigent anglès són, però, mortals de necessitat. Amb les amenaces de trencament del mundial i amb l'ambigüitat de Bernie Ecclestone com a aliada, Montezemolo va aconseguir gairebé tot el que s'havia proposat abans d'entrar a la reunió del Consell Mundial de la FIA ahir a París: anul·lar la limitació de pressupost pel 2010, que Mosley no es presenti a la reelecció i delegui immediatament qualsevol qüestió que faci referència a la F-1 i que la FOTA redacti el futur reglament del campionat, que haurà de ser aprovat pel senat de la federació internacional sense la intromissió de l'actual president.

L'única herència enverinada que deixa Mosley a la FOTA és la incorporació el 2010 dels tres nous equips que ja han estat acceptats, Camps Grand Prix, Manor Grand Prix i el Team US F1. Com que s'ha anul·lat el límit pressupostari, les altres escuderies es comprometen a oferir el 2010 assistència tècnica per evitar que les diferències amb els equips actuals siguin abismals. Les noves escuderies comptaven sortir a competir amb el límit pressupostari fixat per Mosley (45 milions d'euros) i ara ho hauran de fer sense cap límit, un escenari que no tenien previst. Una de les víctimes de l'acord, Joan Viladelprat, que en principi es queda sense possibilitats de fer el salt al mundial amb l'equip Epsilon Euskadi. La FIA també va intentar vendre com a una victòria per als seus interessos que els constructors hagin acceptat continuar sota l'organigrama de la federació. La veritat, però, és que ho faran amb absoluta llibertat d'actuació, perquè tots els acords del Consell Mundial del 29 d'abril passat són paper mullat. L'austeritat que es volia imposar s'ha de tornar a renegociar.

En aquest sentit, els equips accepten reduir en dos anys les seves despeses de competició fins al nivell del principi dels anys 90. La FIA ho va batejar tot plegat com l'enèsim Pacte de la Concòrdia. De fet, tots els acords en el món de la fórmula 1 s'han anomenat de la mateixa manera amb l'excusa que la federació internacional està ubicada en la plaça del mateix nom a París. L'últim, el del 1998, ja ha saltat pels aires i l'anterior, el del 1981, va durar quatre dies.

Els equips també van acordar mantenir els acords comercials amb l'empresa de Bernie Ecclestone, la poderosa Formula One Managment (FOM), fins al 2010; uns acords, però, que a partir de llavors s'hauran de renegociar, sobretot en el repartiment dels pantagruèlics beneficis d'Ecclestone entre els equips.

La renúncia de Mosley a continuar dirigint la FIA –abans-d'ahir encara amenaçava de tornar-se a presentar– és una altra gran victòria per als equips. El seu possible substitut al capdavant de la FIA és Jean Todt, l'home que va portar Ferrari a sumar sis títols mundials de constructors i un home de consens en el món de la fórmula 1.

Els membres de la FOTA s'havien de reunir avui mateix a Bolonya per confirmar el seu trencament amb la FIA si Mosley no renunciava als seus postulats, però després de la seva victòria d'ahir, els plans per a un nou mundial passen a millor vida.

ELS EQUIPS 2010

ESCUDERIA
MOTOR
Ferrari Marlboro
Ferrari
Vodafone McLaren
Mercedes
BMW Sauber
BMW
Renault
Renault
Panasonic Toyota
Toyota
Toro Rosso
Per confirmar
Red Bull
Per confirmar
AT&T Williams
Toyota
Force India
Mercedes
Brawn GP
Per confirmar
Campos Meta
Cosworth
Manor GP
Cosworth
US F1
Cosworth

Ferrari presumeix per les cessions de la FIA

Ferrari, que liderava una revolta amb el suport de McLaren, BMW, Renault, Toyota, Red Bull, Toro Rosso i Brawn GP, va assegurar que la FIA va acabar aprovant absolutament totes les propostes presentades per l'associació d'equips (FOTA). «El campionat es disputarà dins d'un esperit de competició esportiva i tecnològica i tindrà regles clares i una gestió transparent», afirma l'escuderia, la primera de les grans marques que va amenaçar de fugir del campionat si l'obligaven a passar de 300 a 45 milions de pressupost. Ferrari i les altres grans marques també trobaven escandalós que a les escuderies que superessin el pressupost mínim se les limités tecnològicament. Ferrari admet que es retallarà la despesa, però de manera progressiva.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.