Empreses

Salgot comença a recollir producció de l'ecogranja i mira d'exportar a Europa

La granja ecològica representa ja l'1% del grup d'embotits en el primer any. Tanca l'exercici com el 2009, amb 10,7 milions facturats

De les plantes d'Aiguafreda i Balenyà surten
1,2 milions de quilos d'embotits
L'ecogranja busca un producte que recordi al de l'antiga matança del porc

Els Salgot semblen entestats a contradir aquella estadística que diu que un percentatge molt elevat d'empreses familiars desapareixen a la segona generació. La firma catalana d'embotits ja és a la tercera, liderada per Valeri Salgot, actual conseller delegat de la companyia i nét del fundador, Antoni Salgot, que va crear el 1928 una petita empresa d'embotits en una casa d'Aiguafreda que avui encara es manté com a obrador. Segons Valeri Salgot, el mercat català és encara el principal destinatari de la producció de la marca (amb el 80% de les vendes), però ja treballen per ampliar mercats amb l'inici de l'exportació a països europeus, ja que el 20% restant “es concentra a l'Estat espanyol, i bàsicament a Madrid i l'àrea mediterrània”, concreta Salgot. Tot i la crisi, Salgot va tancar el 2010 amb una facturació de 10,7 milions d'euros, la mateixa xifra que l'exercici anterior, un any que també el va començar invertint dos milions en una granja ecològica i sostenible a la finca del Saüc —a Aiguafreda mateix, però ja al Parc Natural del Montseny—, una espectacular edificació que ja està donant els seus primers fruits amb la línia Ecosalgot. Aquesta, tot just representa l'1% de la seva producció, tot i que per a la firma és un percentatge important en el seu primer any de vida, i que ja ofereix deu referències de producte (en les altres línies, entre curats, cuits i frescos supera la quarantena). En cinc anys vol arribar a representar entre el 10 i el 15% de les vendes.

Salgot, doncs, disposa de tres línies de producte, com són Salgot (gran consum), Reserva Salgot (per a espais gurmet) i l'Ecosalgot, Valeri Salgot insisteix en el fet que la companyia s'adreça a una producció d'alta gamma, és a dir, amb un preu que ja sol doblar la mitjana d'altres marques. En el cas de la línia ecològica, el preu s'encareix entre un 50% i un 80%.

L'empresa té previst augmentar la facturació aquest 2011 amb l'increment de vendes en el mercat estatal, les exportacions i les accions conjuntes amb altres empreses catalanes. Salgot disposa de dues plantes de producció (a Aiguafreda i a Balenyà), d'on surten els prop d'1,2 milions de quilos d'embotits que, en total, produeix la marca, que el 2010 va rebre el premi Alimentos de España, concedit pel Ministeri de Medi Ambient i Medi Rural, en la categoria de producció agrària.

EL SAÜC.

Les instal·lacions de la granja ecològica estan situades en una antiga pedrera, que s'ha arreglat i reforestat, amb una superfície de 4.000 metres quadrats. Per Valeri Salgot, és la joia de la corona del grup i té clar que és un concepte de granja “diferent”, tant pel que fa “a la construcció, com a la generació d'energia i al tractament dels residus”. L'objectiu final és aconseguir un producte “que recordi al de les antigues matances de porcs”, però també dur a terme una tasca pedagògica i innovadora des d'una ecogranja de recerca, en què s'ha comptat amb estudis d'enginyeria per dissenyar una estructura arquitectònica i la situació de les naus, orientades al sud, per tal que els porcs tinguin llum natural directa. Cada nau disposa de calefacció, d'espais preparats per al procés de cria i d'uns exteriors amplis on els animals es mouen amb comoditat. Tot això, combinat amb una alimentació ecològica basada en ordi, blat, pèsols i oli d'oliva. La qualitat resultant ofereix un sabor i una textura “inusual” en altres tipus d'embotits. La palla i el farratge també es cultiven als camps de la finca El Saüc, sense cap additiu químic.

Salgot comenta que en aquest entorn els animals “no són gens agressius” i disposen d'entre tres i quatre metres quadrats per porc, quan en una granja convencional no passa del mig metre. A les truges —El Saüc en té 35, uns exemplars que poden arribar als 220 quilos de pes—, no se les lliga —tot i que això comporti perdre el 10% de cries per aixafament— i als porquets, se'ls té fins als deu mesos —arribant a un pes d'uns 120 quilos—, quan normalment se'ls sacrifica als cinc. En total, la granja té uns 200 animals. El projecte de recerca també es basa en el creuament de races: el 80% són Duroc Jersey —“amb millor qualitat de carn”, detalla Salgot— i el 20%, Landrace, una raça danesa que assegura millors mares. Cada setmana, la granja sacrifica uns 17 porcs, amb 100 quilos de producte elaborat provinent d'animals “més relaxats”. I per trencar amb els tòpics, Salgot explica com, en disposar d'espai, “els porcs no són tan bruts com creiem i fins i tot fan les seves necessitats en un racó”.

El funcionament de la granja es basa en la generació d'energia pròpia amb una caldera de biomassa, plaques solars tèrmiques i fotovoltaiques —que cobreixen bona part de les necessitats d'aigua calenta i electricitat—, una depuradora biològica i compostatge de fems.

Un altre pas que Salgot està duent a terme és l'adequació de les instal·lacions per a visites, especialment per a escoles, per tal que puguin conèixer les diferents naus i els seus habitants, des de les femelles gestants fins a les garrinades en lactació o els garrins petits. Mares i cries, diu Salgot, poden “desenvolupar la seva etologia, les conductes naturals, amb gran llibertat”, tant pel que fa a l'instint maternal com a la socialització i el joc. El resultat final? En la línia ecològica d'Ecosalgot, per exemple, des de botifarra negra i del perol fins a llonganissa de Vic i llardons d'Aiguafreda.

Clúster català d'alta gamma

Complementar més que competir. És la filosofia amb la qual va néixer el Clúster Gourmet —que presideix Valeri Salgot— per dur a terme accions entre firmes catalanes de producte d'alta gamma (des de Galetes Trias fins a Conserves Ferrer, passant per La Senalla Bio o Benfumat) per potenciar-les a l'Estat i en mercats exteriors. Són empreses de qualitat, però petites, amb poca capacitat exportadora. La idea és promoure una marca conjunta i, el 2012, fins i tot poder crear una xarxa de botigues.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’Alcampo d’Espai Gironès obrirà el 14 de juny

SALT
economia

Vueling veu una “oportunitat econòmica” a Catalunya per produir combustible sostenible d’aviació

barcelona
habitatge

Tombat el decret del govern per regular el lloguer de temporada

barcelona

Creuers, ‘champagne’ i caviar

conseller de famílies empresàries
economia

Els hotels reben 1,7 milions de turistes a l’abril

Barcelona

Promocionen l’oferta enogastronòmica i d’alta gamma a Manchester

GIRONA
CALONGE i ST. ANTONI

Bona acollida de la jornada de portes obertes del Campus de l’Experiència

CALONGE I ST. ANTONI
política

Sánchez retira la llei del sòl per evitar que el PP voti el vet d’ERC i Junts

madrid
QUERALBS

Posicions enrocades en les negociacions per la nova concessió de Vall de Núria

QUERALBS