Economia

Superilla: la pacificació del comerç?

Si s’executa el model que s’anuncia, amb un interior d’illa “pacificat”, a l’interior d’illa hi quedaran només les botigues de queviures, els bars amb terrassa i poca cosa més. El comerç no quotidià i l’especialitzat, el que genera clústers i atracció comercial i que, en quantitat suficient, fa que no hi hagi fuga comercial sistemàtica en una zona, haurà d’anar al perímetre de la superilla. El preu del lloguer del metre quadrat dels locals comercials a l’interior de l’illa baixarà per sota de la mitjana del barri. I, al perímetre de la superilla, es dispararà per sobre de la mitjana del barri

La malla de l’Eixample és responsable de l’èxit de Barcelona com a model de ciutat. Al contrari del que sovint es diu, la gentrificació a Barcelona és molt menys greu que en altres ciutats, en gran mesura, gràcies a l’Eixample.

En termes comercials, l’Eixample funciona com una catifa contínua d’establiments en planta baixa que folra les quatre façanes de cada illa. L’Eixample de què gaudim avui no és la ciutat higiènica o la ville radieuse que Cerdà, primer, i Le Corbusier, després, proposaven. Afortunadament. Barcelona no seria “la millor botiga del món” sense un Eixample de quatre façanes i quatre xamfrans d’illa construïts. Amb més de mil establiments comercials per quilòmetre quadrat, per trobar un fenomen comercial semblant al de l’Eixample caldria anar-se’n a Manhattan, on trobem una densitat similar.

Sense l’Eixample, o amb un Eixample de tipus ciutat higiènica o radiant, amb els patis interiors d’illa ajardinats i amb només dues façanes per illa, Ciutat Vella, el barri amb més èxit comercial i els preus de lloguer més elevats de Barcelona, encara estaria molt més exigida i gentrificada. Si no em creieu, mireu Londres. Amb menys de 200 establiments per quilòmetre quadrat, Londres té uns preus de lloguer d’habitatge que, a les àrees cèntriques amb comerç, casualment les més gentrificades, poden arribar als 20.000 euros al mes per un apartament de 80 m². Sí, 20.000 euros al mes. Així doncs, podem dir que l’Eixample és un engranatge de distribució de riquesa i, per tant, de desgentrificació.

I què passarà amb l’Eixample quan s’hi implantin les superilles? Depèn. La primera versió de les superilles es limitava a ordenar el trànsit amb una malla ortogonal de transport públic, equilibrada i racional. Era un pla de mobilitat que podia afavorir una millor accessibilitat dels usuaris del transport públic a tota la malla, vinguessin d’on vinguessin, visquessin o no a Barcelona.

Progressivament, però, aquest pla ha anat transitant cap a una altra cosa. Les superilles que es proposa fer ara van molt més enllà, fins a endinsar-se lluny en el terreny de la utopia urbana... de la ville radieuse. Carrers perimetrals per al trànsit de vehicles i persones inter-illa. Carrers interiors per als veïns, a mode de pati interior d’illa. Pilones i mobiliari urbà pesant als accessos, espais caòtics i poc direccionats a l’interior. El resultat sembla que serà una privatització de l’espai públic, una comunalització a escala veïnal, si voleu. A una escala descomunal.

Com afecta la superilla el comerç de l’Eixample?

Amb dades d’un informe que publicarem d’aquí a uns dies, que hem fet a partir de xifres de composició comercial i d’oferta immobiliària de tot Barcelona, us avancem que l’impacte en el comerç serà gran.

Ras i curt: si s’executa el model que s’anuncia, amb un interior d’illa “pacificat”, a l’interior d’illa hi quedaran només les botigues de queviures, els bars amb terrassa i poca cosa més. El comerç no quotidià i l’especialitzat, el que genera clústers i atracció comercial i que, en quantitat suficient, fa que no hi hagi fuga comercial sistemàtica en una zona, haurà d’anar al perímetre de la superilla. El preu del lloguer del metre quadrat dels locals comercials a l’interior de l’illa baixarà per sota de la mitjana del barri. I, al perímetre de la superilla, es dispararà per sobre de la mitjana del barri.

Si jo tingués una botiga d’equipaments per a la persona a l’Eixample, m’asseguraria d’estar al corrent del traçat de la superilla del meu barri, i de ser al lloc correcte un cop la posin en funcionament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

estats units

La Fed no cedeix i manté els tipus en el seu nivell més alt dels darrers vint anys

barcelona
CONFLICTE LABORAL

La plantilla de Llansà talla la N-260 i manté la vaga en defensa dels acords

LLANÇÀ

Roses rep el primer dels nou creuers que hi passaran aquesta temporada

roses

Mig miler de persones demanen reduir la jornada laboral

girona
economia

El BBVA garanteix el seu “compromís total amb Catalunya”

barcelona
economia

Clam per “menys jornada i millors salaris” en un Primer de Maig marcat pel 12-M

barcelona

Finalitza el tall a la C-66 per protestar contra la gestió de la sequera

la pera
QUERALBS

FGC i Queralbs arriben a un principi d’acord per la gestió de Vall de Núria

QUERALBS
economia

Rècord d’inversió estrangera a les Terres de l’Ebre en cinc anys

Tortosa