Economia

Sobre la reconstrucció

L’any 1755 la ciutat de Lisboa va patir un terratrèmol que va matar unes 90.000 persones i va destruir un 85% dels seus edificis. Després d’això, el primer ministre de Portugal, Sebastião de Carvalho e Melo, marquès de Pombal, es va dedicar intensament a la reconstrucció de la seva capital, amb una instrucció clara per als arquitectes: la nova ciutat havia de ser capaç de resistir futurs terratrèmols. El resultat va ser una reconstrucció totalment nova, amb carrers amples i edificis sòlids, que guarda poca relació amb el que la ciutat havia estat anteriorment. A banda es van fer diferents reformes econòmiques, polítiques, educatives i religioses, que van tenir un impacte decisiu en molts pensadors de la Il·lustració europea. De manera similar, la covid-19 serà un motor de canvi en la nostra societat i ara mateix ja comencem a veure l’impacte que tindrà en l’organització del treball, en l’aprovació gairebé unànime de la renda mínima d’inserció i d’altres. El més important, però, és pensar en un model econòmic i polític que pugui resistir millor futures epidèmies. És evident que com a societat no ens podem permetre deixar ningú enrere i hem de fer el possible per a mitigar el desastre econòmic en tots els sectors, però, mirant el futur, cal ser actius en la diversificació de l’economia i evitar un monocultiu dels sectors de turisme i oci com el que hem vist en els darrers anys. Dels països mediterranis, Espanya és el que té més dependència d’aquest sector i en conseqüència el que ha patit més la restricció a la mobilitat.

Per altra banda, sectors industrials de recerca, ensenyament i sanitaris estan tradicionalment mal finançats i tenen poc suport, ja que disposen de períodes més llargs de retorn de les inversions que el turisme i per tant no s’han vist afavorits en els darrers anys. Tanmateix, en aquestes circumstàncies, són els sectors que s’han mostrat més resistents i han perdut menys llocs de treball. Un canvi d’aquestes característiques no és fàcil i no es fa en dos dies, cal un pla a llarg termini i una estratègia que aglutini tots els partits per a poder-lo mantenir. La covid-19, tot i el gran desastre que ha significat en aquests mesos, pot ser el senyal d’alarma i el catalitzador de canvi que necessitem per a estar en el camí del futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

Les exportacions gironines creixen un 11% i les vendes arriben als 706 milions

girona
Orient Mitjà

S&P rebaixa la nota del deute d’Israel per l’escalada de la tensió a la regió

barcelona
economia

L’Íbex baixa un 0,8% per les tensions a l’Orient Mitjà

barcelona
EMPRESA

Carme Torras, premi Manel Xifra a la transmissió de coneixement tècnic i tecnològic

GIRONA
economia

El Port de Mataró acollirà el primer Saló Internacional Nàutic amb una trentena d’expositors

mataró

Reempresa evita el tancament de 440 empreses gironines durant l’última dècada

girona
economia

Henkell Freixenet creix un 4,1% l’últim any assolint 1.230 milions d’euros de facturació

sant sadurní d’anoia
medi ambient

Part de les vinyes del Penedès, en perill de mort, per la sequera

VILAFRANCA DEL PENEDÈS
Economia

L’acord perquè Chery fabriqui vehicles a l’antiga Nissan es signarà divendres

barcelona