Economia

FRANC CARRERAS

PROFESSOR DE MÀRQUETING DIGITAL A ESADE

“És una il·lusió pensar que en una empresa tindràs feina de per vida”

Franc Carreras, especialista en màrqueting, és un comunicador nat. Avui serà a Tarragona en els premis Gresol al talent. “L’única cosa que ens limita és la nostra actitud”, afirma

La Fundació Gresol entregarà avui els premis Gresol al talent jove. Serà en un acte a la sala Mediterraneum, situada a la marina Port Tarraco de Tarragona, en què es podrà assistir a una conferència del professor Franc Carreras. Es tracta de la tercera edició d’una activitat que té per objectiu destacar el talent de joves empresaris i professionals de les comarques tarragonines, així com reforçar els valors del món empresarial i crear oportunitats entre empreses i emprenedors. L’han convidat per oferir una xerrada en uns premis al talent; considera que som un país amb prou talent?
A Catalunya tenim talent de sobres, estem a l’altura d’altres països europeus. Només cal fixar-se en Barcelona i el pes que té en el món de la innovació digital, al mateix nivell que grans ciutats com París, Londres o Berlín. A més, aquí tenim prestigioses escoles de negocis i emprenedors d’èxit.
La història comercial i empresarial del país, hi té a veure?
La nostra tradició com a creadors i bons comerciants ve de lluny. De tota manera, amb això no n’hi ha prou, es poden fer coses per desenvolupar aquest talent.
Digui.
Crec que hauríem de prioritzar molt més l’aprenentatge de l’anglès. Aquí, a vegades perdem massa el temps debatent de si calen més hores de castellà o més català, i la clau està en l’anglès. A més, cal fomentar l’actitud positiva de cara a les tecnologies. Hi ha qui les veu com una amenaça, quan en realitat les hem de veure com una oportunitat. Només si ho veus així tens alguna possibilitat d’aprofitar-te’n. Una altra cosa que hem d’ensenyar als joves és que no té gaire sentit pensar en el futur buscant una feina per a tota la vida. Hem de pensar a treballar per projectes, aprendre a ser independents i autònoms.
Potser dona menys seguretat haver de buscar-se la vida per un mateix que no pas estar en nòmina d’una gran empresa.
La seguretat no existeix. És una il·lusió pensar que en una empresa tindràs feina de per vida. Entregar uns premis com els que atorga la Fundació Gresol és òptim per potenciar aquest esperit independent i innovador que ens fa falta.
He començat preguntant-li si en aquest país hi ha talent perquè sovint hem sentit que qui té talent ha de marxar a fora per explotar-lo.
Això ha passat sempre. Hi ha feines i negocis que es generen en els llocs on es concentra l’activitat d’aquell sector. Són clústers o hubs, digues-ne com vulguis, llocs on es concentra la innovació d’aquell sector concret. En el cas de les noves tecnologies això passa a Califòrnia i, tradicionalment, el món de l’entreteniment s’ha desenvolupat a Nova York. Jo vaig estar deu anys als Estats Units. Però els catalans ens estimem tant el nostre país que acabem tornant. Això no vol dir que aquí no es puguin fer moltes coses, i una d’aquestes coses és adaptar el cas d’èxit que funciona a fora. En tenim molts exemples: Tuenti replica a Facebook, WuakiTv a Netflix, Letsbonus a Groupon i jo mateix he adaptat amb Mamisdigitales un model que es va idear a Anglaterra. En el món de l’emprenedoria hi ha el mite que has de ser un visionari, que has de ser el primer a tenir una idea, i això no és veritat. A vegades el secret és saber identificar on hi ha un negoci i adaptar-lo al teu entorn.
Mamisdigitales, un projecte per donar formació sobre noves tecnologies i poder treballar assessorant empreses des de casa, és un exemple de les noves formes de negoci. Però no tothom té les eines, les capacitats i els coneixements per esprémer les possibilitats que donen les noves tecnologies.
Una de les coses més bones que passen al món actualment és que l’accés a aquesta formació i aquestes eines mai no ha estat tan fàcil. A mamisdigitales, l’única cosa que demanem a les mares és que tinguin un mòbil. A través del telèfon els donem el coneixement i la formació que no tenen. Abans això no passava; si vivies en un poble remot havies d’anar a la ciutat a formar-te, no tenies cap més opció. Avui dia tots portem un telèfon mòbil a la butxaca, de nosaltres depèn si el fem servir per perdre el temps o per formar-nos. Hem de veure la tecnologia com una oportunitat, cada cop serà més fàcil aprendre i reciclar-se. L’única cosa que ens limita és la nostra actitud. Si la nostra actitud és pessimista, no hi ha cap tecnologia que ho pugui arreglar.
Optimisme davant de tot.
Evidentment. La tecnologia ens està millorant la vida, el que passa és que és incomoda quan no la coneixem i, per tant, la primera reacció que tenim els éssers humans és de rebuig. És un error, perquè és al principi quan hi ha més oportunitats, quan hi ha menys competència. Com a país, nosaltres som un país petit. És important espavilar-se perquè quan una innovació es generalitza, vas tard.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Unió de Pagesos considera un “pedaç” el decret pel control de fauna cinegètica

girona
Unió Europea

TikTok suspèn el programa de punts de la versió ‘Lite’

Barcelona

Èxit de participació del XXV Fòrum Industrial

girona
economia

Menys burocràcia en els plans d’estalvi d’aigua per ramaders i agricultors

barcelona
Estats Units

Aproven la llei que podria suposar la prohibició de TikTok als EUA

Barcelona
economia

La reducció de la jornada i la plena ocupació centren les reivindicacions sindicals de l’1 de Maig

barcelona
economia

El govern regula el lloguer de temporada per evitar “la picaresca” que frena la baixada de preus

barcelona
GIRONA

L'ATA Xifra en 1.900 milions les indemnitzacions per la nova llei dels HUT

GIRONA
ECONOMIA

Campanya publicitària per atraure turistes internacionals i de proximitat

GIRONA