Llibres

El misteri del tenor gironí que va desaparèixer

La novel·la ‘El darrer cant d’Amador Famadas’ és obra de Pau Saavedra, tècnic d’arxiu al CRDI de Girona

El tenor Amador Famadas i Blanxart (Girona, 1889 - Barcelona, 1962) va aconseguir força anomenada, fins i tot a nivell internacional, durant els anys deu, vint i trenta del segle XX. “El rei dels tenors”: així l’havien arribat a qualificar en alguna ocasió. El 1936, l’any de l’inici de la Guerra Civil, el tenor gironí va oferir el seu últim concert i després el seu rastre va desaparèixer.

Quan Pau Saavedra (Figueres, 1973), tècnic d’arxiu al Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l’Ajuntament de Girona, va trobar el personatge d’Amador Famadas mentre elaborava les efemèrides que publica diàriament al seu web l’arxiu gironí, hi va veure de seguida una gran història. Saavedra l’ha convertit en un llibre, no una biografia de Famadas, sinó una novel·la autoeditada i titulada El darrer cant d’Amador Famadas (Círculo Rojo), en què els fets de la vida del cantant es combinen amb la recerca que porta a terme per fer-ne una biografia, no ell mateix, sinó una espècie d’àlter ego seu, que narra els fets en primera persona, mentre volta amb els seus propis problemes per escenaris reals, diürns i nocturns, de la Girona actual.

“La primera vegada que vaig veure escrit el nom d’Amador Famadas va ser al Diario de Gerona del 20 de novembre de 1912. El paràgraf deixa així: «Mañana debe debutar en el gran teatro del Liceo, de Barcelona, con la ópera del maestro Verdi ‘Un ballo in maschera’ nuestro paisano el joven tenor Amador Famadas».” També va actuar al Teatro Real de Madrid i, posteriorment, ho va fer també sovint en diferents escenaris italians i, com a membre de la San Carlo Opera Company, també als Estats Units. De tornada a Catalunya, entre el 1931 i el 1933 va participar en diverses produccions al Liceu, entre les quals l’estrena de l’òpera Neró i Acté, de Joan Manén. Tot i que Famadas no va destacar mai per la seva posició política durant la Segona República, va acabar sent víctima de les depuracions indiscriminades de la dictadura, que el van condemnar a l’ostracisme. “M’interessen molt els personatges cèlebres que, per raons estranyes, passen de la fama a l’oblit”, explica Pau Saavedra, que prèviament havia publicat el recull de relats Una pizca de fortuna (2014) i, dins del gènere fantàstic, la novel·la curta El vertedero de las gaviotas (2016) i El vientre de la serpiente (2017). Dins del seu àmbit professional, l’arxivística, també és autor de Los documentos audiovisuales. Qué son y cómo se tratan (2011).

La presentació d’ El darrer cant d’Amador Famadas tindrà lloc dijous vinent, dia 27, a la Llibreria 22 de Girona (19 h).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Patrimoni

El Museu Castell de Peralada exposa a Madrid una mostra sobre la gènesi de la seva col·lecció

Peralada
lletres

Homenatgen Feliu Formosa en ocasió del seu proper 90è aniversari

barcelona
art

Els promotors del fallit Hermitage de Barcelona negocien ara amb Carmen Thyssen

barcelona
FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS