Grotowski arriba a Catalunya 40 anys després

Unes xerrades presenten aquest innovador teatral que mai va estar a Catalunya però sí que va impactar el seu pensament

No se sap, fins ara, per què Grotowski se'n va anar a Madrid i no va arribar a passar per Catalunya. Probablement, alguna raó política, segons intueix Anna Caixach, impulsora de l'Any Grotowski a Barcelona. Tot seguit l'autor va marxar a l'Índia, on va començar a indagar sobre els ancestres teatrals. La llavor de Grotowski va arrelar amb força en la dramatúrgia europea des de l'aïllada Polònia. El seu treball cap a un teatre que expressés al màxim de veritat es va anomenar teatre pobre. I és que, evidentment, les escenografies o els recursos escenotècnics falsejaven la interpretació. Grotowski fa un pas més en el plantejament del treball d'actor que ja havia explorat Stanislavski, que invitava els personatges a buscar en la seva memòria instants de dolor per expressar el drama del personatge. Però mentre que Stanislavski advoca per un teatre realista, Grotowski convida a experiències més subjectives.

A Barcelona, no hi va arribar mai, però sí que s'hi va poder sentir el seu treball a partir d'un muntatge d'Èdip rei dirigit per Pere Planella juntament amb Enric Majó, a la Cúpula del Coliseum. D'altra banda, es va fer una assignatura a l'Institut del Teatre de tècnica Grotowski. I Núria Espert també intervindria en una versió d'Apocalipsis cum figuris, segons recorda Majó, el 1973 a París.

L'artista polonès renuncia als espais teatrals tancats, però sempre mantindrà el teatre com a font de recerca de la veritat. Amb els anys, s'adonarà que no és eficaç treballar per al públic, sinó que s'ha de vincular els espectadors amb la mateixa acció, fent-los-en partícips. Peter Brook respecta molt Grotowski, tot i que en segueix fins a un cert punt la investigació teatral. Tot i que Brook també experimenta en espais no convencionals per fer-hi espectacles sovint amb un fort component d'experiència vital, sempre manté distanciat el públic de l'escena. Les accions que impulsa Grotowski, a més, mai no es cobraran. «No és per fer diners; buscaven maneres alternatives de sobreviure», diu Caixach.

Vetllades a Sant Llorenç

L'Any Grotowski, impulsat en l'àmbit internacional per la Unesco, va permetre realitzar unes vetllades artístiques al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt al juliol. El balanç d'aquestes 72 hores és notable: «Va tocar molt endins els que hi vam participar.» Durant tres dies, es van dedicar a trencar els hàbits més convencionals: des del de menjar fins al de dormir. Es va treballar al bosc per percebre millor la vulnerabilitat, que ajuda «al desenvolupament de l'atenció». L'objectiu era aconseguir silenciar la ment, «per poder connectar més endins de la màscara social i de les convencions». Com s'arriba a aquest estadi? Hi ha estructures formals ideades per Grotowski. Una és la dels cants, interpretar cançons al més ancestrals possibles: «La vibració de la veu arriba al cor i desperta un espai nou.» El resultat? Una visió alliberadora d'un mateix amb l'entorn.

L'any que se li dedica s'acaba al gener i avui aporta testimonis

Des d'avui fins divendres hi ha previstes unes conferències, de rang internacional, a l'Institut del Teatre que ajudaran a conèixer millor el personatge i les seves investigacions. l'Any Grotowski a Barcelona s'allargarà fins al gener del 2010, quan s'editaran traduïts els seus textos en la col·lecció de Fragmenta Editorial. L'encarregada de la traducció és la mateixa Caixach, que ja va redactar la tesi L'art com a vehicle. La dimensió sagrada de les arts performatives, a partir de les investigacions de l'innovador teatral. En les conferències d'aquesta setmana intervindran testimonis vitals del treball de Grotowski. Ludwik Flaszen va fundar el Teatre Laboratori amb Grotowski, amb qui col·laboraria fins al seu exili. Jenna Kumiega és considerada una autora de llibres biogràfics essencials per conèixer vida i pensament de Grotowski. També hi intervindrà Inés Castel-Branco, doctora en arquitectura que vincularà el treball del polonès amb les formes teatrals del Living Theatre i Peter Brook. Dilluns, 19, finalment es farà l'aproximació de Grotowski a Catalunya, amb Enric Majó, Pere Planella i Jordi Coca.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.