cultura

La contra

La teràpia musical dels sentiments

El compositor de la pel·lícula ‘Pa Negre', José Manuel Pagán, presenta divendres la banda sonora a la biblioteca de Gelida, el municipi on ha trobat “pau i silenci” per composar

El músic José Manuel Pagán, l'autor que ha treballat al costat de Bigas Luna, Vicente Aranda, Mario Camus, Rosa Vergés o Agustí Villaronga composant les bandes sonores de les seves pel·lícules, va descobrir ara fa vuit anys el poder de la música com a teràpia, “la capacitat d'arribar als sentiments ocults de les persones”, com ell mateix explica. I aquest descobriment li va obrir les portes a un món poc conegut: el de les persones amb malalties mentals i paràlisi cerebral. Des de llavors, Pagán ha fet un treball de formigueta al costat de persones amb greus malalties mentals, amb autisme, amb esquizofrènia o amb síndrome de Down i a més de convertir-se en un reconegut professor de musicoteràpia i terapeuta és l'ànima de l'Orquestra de la Bona Sort, un conjunt de valerosos músics esquizofrènics que posen en ordre les seves idees a través de la música. “Ens falta encara molt per aprendre d'aquestes persones”, sentencia. Aquesta és precisament la font d'inspiració de la banda sonora de la pel·lícula Pa Negre, el film d'Agustí Villaronga que ha rebut enguany tretze estatuetes als premis Gaudí i nou als premis Goya. Pagán es va sumar a la festa dels Gaudí amb el premi a la millor música original, però es va quedar fora –injustament, segons alguns crítics musicals– en la pugna dels finalistes dels Goya. El dia que va pujar a l'escenari on es donaven els Gaudí no es va poder estar de dedicar el premi “a totes les persones que estan malaltes i pateixen i aquelles que treballen en la musicoteràpia perquè elles m'han donat la inspiració i la força”, va dir.

Aquest esperit és el que traslladarà aquest divendres el mateix Pagán als assistents en la presentació del seu vint-i-cinquè disc, la banda sonora de Pa Negre, a la sala del Centre Cultural de Gelida, a partir de les vuit del vespre. L'autor ha escollit l'equipament cultural de Gelida per presentar el seu disc perquè és en aquest poble de l'Alt Penedès on han nascut les tonades del film de Villaronga. El març de 2001 vaig fugir de Barcelona perquè estava “fart” dels sorolls que no el deixaven escoltar i es va establir a la finca Los Cipreses prop de Sant Salvador, als afores del nucli de Gelida, “on he trobat pau i silenci i he tornat a escoltar el vent i la pluja i a gaudir dels sorolls de la natura”. Pagán prepara per a tots els veïns del municipi una audició comentada del disc, una recreació atmosfèrica dels sentiments dels personatges de la pel·lícula, en què mostrarà i farà sonar alguns dels instruments que utilitza en les seves sessions de musicoteràpia com el monocord o les wind chimes i interpretarà al piano una peça de la banda sonora del film Aro Tolbukhin, la pel·lícula d'Agustí Villaronga que va ser seleccionada per Mèxic per representar el país als Oscar de Hollywood del 2003. Un plaer per a l'oïda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça Margarida Xirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic