Música

Crítica

Tots els ‘vespres’ del món

El Festival de Peralada ha consolidat en el segon any l’edició de Pasqua: han estat tres vespres intensos, amb cinc vibrants actuacions, la majoria enfocades a les músiques religioses del barroc, una època que continua interpel·lant-nos amb melodies evocadores i corprenedores. A més, la mostra va incloure l’estrena d’un encàrrec (Tenebrae responsoria, signada pel compositor reusenc Joan Magrané), amb una tocant rendició de la GIO Symphonia, el 29 de març. Per a l’endemà, s’esperava el debut a l’Estat del flamant i joveníssim pianista coreà Yunchan Lim, que al final no va poder venir per un esquinç al canell. En substitució, un dels grans de l’escena ibèrica actual, Javier Perianes, que va presentar un programa amb compositors nacionals a cavall entre els segles XIX i XX, com ara Manuel de Falla i Isaac Albéniz, amb l’ocasional intrusió del coetani francès Claude Debussy. Amb sobrietat, l’andalús va esquivar aplaudiments llargs en una primera part de tempos marcials i boleros. Superada la pausa, es va esplaiar amb les Goyescas de Granados, una obra d’alè, cristal·lina, sensible i sensual. Les llums taronges il·luminaven la nau gòtica de l’església del Carme, prestant l’adient ambientació meridional, mentre les mans encertades acariciaven blanques i negres amb devoció i subtilitat. El festival es cloïa amb una formació de cambra constituïda per instrumentistes i veus de l’Òpera Reial de Versalles, conduïdes amb inesgotable energia per la directora i organista Chloé de Guillebon. Sorprenia la joventut de les intèrprets, quasi totes dones, les quals van abordar amb seguretat i melisma les litúrgies de Setmana Santa de Clérambault, Charpentier i Couperin, compositors que van treballar a la cort dels Lluïsos –alguns d’ells, inclosos en la banda sonora de la pel·lícula Tots els matins del món (1991)–, una fita que en el seu moment va empènyer el barroc francès: una música plena de melangia, misteris i meravella, delicada i emotiva com llàgrimes d’àngels gotejant del cel. Amb alta taxa d’ocupació en quasi totes les sessions, la versió pasqual de Peralada ha vingut per quedar-se. Molta expectativa ara sobre l’edició d’estiu, que ja s’acosta.

Javier Perianes / Cor i Orquestra de l’Òpera Reial de Versalles
Església del Carme, Festival Castell de Peralada, 30 d’abril


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant