Arts escèniques

Crítica

teatre

Cinema frontó

El muntatge desaprofita el submon suggeridor dels acomodadors

Aquesta lectura volgudament austera d’El cine (tot i la seva escenografia realista) evidencia que el cinema és pla com ho és la pantalla, davant la profunditat que atorguen les arts en viu, representades sempre de bell nou. Un cine buit té un aire espectral com un frontó abandonat. Ningú escolta, ningú es commou. Per fer que no passi res en una obra de teatre cal, paradoxalment, molta més feina: les pauses no són buits morts, sinó que haurien de ser pous on rescatar la intrahistòria.

El submon dels acomodadors té un batec suggeridor que no brilla a El cine. Annie Baker fa un paral·lelisme interessant en la crisi d’un cinema de 35 mm davant el tsunami del cinema digital i la desorientació d’uns joves que no saben sortir del sot. La feina fosca és un reflex de la seva actitud. Marília Samper juga, excessivament, amb la quotidianitat més grisa: amants del cinema que es dediquen a netejar les sales de crispetes i a desaprofitar les apassionants nits juvenils en una feina que s’ha convertit en rutinària.

La trama, en realitat, no arrenca fins al final de la primera part, en què es van descobrint els traumes de cada personatge. És un triangle no correspost: cadascú estima la persona equivocada i això suma una nova frustració. El bucle arrossega els treballadors també amb la compra de la sala i la seva remodelació: canvien els llums d’un groc gastat i nostàlgic a un blau elèctric futurista, sense ni repintar les portes. Algunes de les butaques (que venen del vell Texas, per cert) continuen llardoses. El projector és digital, però la dinàmica continua sent decadent. Si algú crida a l’abisme, no rep cap ressò per resposta.

El cine
Autoria: Annie Baker
Direcció: Marília Samper
Intèrprets: Sara Diego Boladeras, David Marcé Tarradas, Roger Torns Baltà i Ton Vieira Poblet
Dimecres, 29 de novembre (fins al 17 de desembre) al Teatre Lliure de Gràcia


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

arts escèniques

El festival Moujuïc portarà nou propostes de dansa al Castell de Montjuïc

BARCELONA
EQUIPAMENTS

El Museu Pau Casals defensa a Portugal la seva nominació com a millor museu europeu

EL VENDRELL
CULTURA

Mor l’escriptor Paul Auster, un dels grans referents de la literatura nord-americana

cinema

Naomi Kawase, la germana japonesa de Lluís Miñarro

Barcelona
David Verdaguer
Actor

“Les persones no som planes, som polièdriques”

Barcelona
MÚSICA

Pérez Treviño desxifra en un llibre el ‘misteri’ del pianista Josep Colom

BARCELONA
cinema - drama

‘Thriller’ coreà amb segell femení basat en fets reals

cinema - drama / biografia

Maria Montessori, una pedagoga revolucionària

cinema - animació / comèdia

Garfield surt de la zona de confort de gat casolà