Arts escèniques

Crítica

dansa

Lucinda Childs, la dona a qui no li agrada seure

Lucinda Childs és una coreògrafa indiscutible a escala internacional des de finals dels seixanta i que, fins ara, havia estat massa obviada a Barcelona. Àngels Margarit es reconeix filla d’una visió de la dansa geomètrica, que busca un moviment virtuós alhora que convoca a la casualitat perquè espetegui l’emoció. Actus... (2022) i Dance (1979), amb 40 anys de diferència de la seva concepció, beuen d’una forma similar: un moviment clàssic, estirant els peus i projectant una contínua verticalitat, fugint de l’horitzontalitat. Amb una música minimalista i un moviment que evoluciona a partir d’uns paràmetres que semblen repetits però que sempre varien. Margarit també hi va jugar com en aquells Capricis del 2013, amb música de Paganini.

Fins al dia 11, es ret un homenatge a una coreògrafa encara activa i que ha dipositat tot el seu arxiu al Centre Nacional de la Dansa de Pantin (França). La setmana passada, Childs assistia discretament en un segon pla a la conferència (dreta en un lateral de les grades de la Pina Bausch). També en bona part de les entrevistes al documental de Patrick Bensard (en què es feia evident la devoció cap a ella de Bob Wilson o el músic Philip Glass) responia dreta, hieràtica.

Childs va quedar atrapada en la dansa contemporània gràcies a l’aparició de la dansa expressionista de Mary Wigman. Una deixeble d’aquesta ballarina, Hanya Holm, hi posaria una escola a Nova York als anys quaranta. Mentre Childs jugava amb el mirall d’un quartet que es desplegava entre projeccions i amb un temps i moviment mil·limetrats (El Ballet de Lió el va rescatar el 2016), Pina Bausch revolucionava amb la dansa teatre i el seu Café Müller, un joc de cadires que narren un ambient. Childs opta pels cossos que traspassen l’espai, àgils, sense tocar-se. Fa bona la concepció teatral de Peter Brook: “Un home camina per aquest espai buit mentre algú altre el mira.”

Actus...+ Dance
Coreògrafa: Lucinda Childs
Ballet de l’Opéra de Lyon
Dijous, 2 de març al Mercat de les Flors. La constel·lació s’allarga fins a l’11.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
FESTIVAL DE CANES

Paul Schrader i Richard Gere es retroben

CANES
Crítica

Concert kairològic

Festival de cinema

La crueltat de Yorgos Lanthimos torna a Canes

Canes
Quim Gibert
Ensenyant i autor del llibre “Allà d’allà”

“La llengua persistirà si estem disposats a mobilitzar-nos”

Banyoles
cultura

Vilassar de Dalt: aparador de la fotografia analògica fins al 18 de juny

Vilassar de Dalt
Cultura

Mor Gudrun Ure, actriu escocesa protagonista de la sèrie infantil ‘Super Gran’

Cultura

Mor la presentadora i actriu mexicana Verónica Toussaint

Cultura

Mor Tony McFarr, el doble d’acció de Chris Pratt i Jon Hamm

música

Pol Bordas estrena ‘Cor petit’ amb la ‘col·labo’ de Figa Flawas

girona