Llibres

Entre els déus i els mortals

La mallorquina Maria de la Pau Janer publica ‘Tots els noms d’Helena’ (Columna), una relectura de la ‘Ilíada’

“Donem una transcendència a les coses que els déus no donen perquè som finits”

Set anys després de la publicació de la seva darrera novel·la, Maria de la Pau Janer (Palma, 1966) torna a aquest gènere amb Tots els noms d’Helena, que presenten Columna i Destino en castellà amb un tiratge inicial de set mil exemplars, una xifra important en aquests temps de crisi. Ahir, en roda de premsa a la llibreria Laie, Janer va justificar la seva llarga absència a causa de les vicissituds de la vida, com la mort del seu marit, Joan Corbella, a qui dedica la novel·la “perquè em va acompanyar, va llegir els primers esborranys i em va aconsellar abans de la seva mort.”

En la sinopsi, els responsables editorials expliquen que la protagonista, l’Eva, és una actriu intensament entregada a la seva feina, interpreta el paper de la seva vida, un personatge que la captiva tant com la intimida, Helena de Troia, ni més ni menys. Però sembla que Helena i el seu fat s’han apoderat de la pel·lícula i durant el rodatge tot són dificultats. Els actors i els tècnics involucrats en el film hauran d’afrontar fets terribles que els portaran al límit i els obligaran a qüestionar-se moltes coses. Quan tot sembla perdut, una trobada imprevista els durà a emprendre un viatge que els podria canviar la vida. Aquesta aventura, però, posarà a prova els vincles i les complicitats que han anat teixint arran dels problemes que han hagut d’afrontar plegats. Janer va comentar que a la novel·la, va voler revisitar la Ilíada posant la mirada en les seves protagonistes femenines i reivindicant-les. En un doble pla amb l’actualitat i tots els problemes del rodatge, amb personatges femenins durs, sobretot la protagonista i la doble –amb qui té una relació canviant d’odi i amor–, Janer trena una història que “és un exemple de totes les emocions possibles, des de la ràbia i la confiança, al desig, l’afany de possessió o la por de la pèrdua, sense obviar que els déus grecs eren la bomba, amb les mateixes virtuts i defectes que els humans, però multiplicats”. “La guerra destapa totes les misèries i totes les grandeses i jo he intentat explicar-ho des de la meva mirada i la dels actors que apareixen a Tots els noms d’Helena”, diu.

Janer va insistir que la seva intenció és escriure històries que es puguin llegir d’una tirada, “fluïda, que no puguis deixar i que pateixis quan vegis que et queden poques pàgines.” Més enllà de les etiquetes d’amor, psicològica o històrica, la mallorquina va sintetitzar que “nosaltres donem una transcendència a les coses que els déus no donen perquè nosaltres tenim la finitud”. Ens va deixar rumiant amb una conclusió definitiva: “Si la mort fos una cosa bona, els déus serien mortals.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant

festival

A Morella reflexionen sobre el poder dels algoritmes

Morella
cinema

Kristen Stewart protagonitzarà la nova pel·lícula d’Albert Serra

barcelona

L’Elèctrica Dharma, Quimi Portet i Mishima, al primer festival Intrèpid

riudellots de la selva

La Fira Modernista reviu la vida al voltant de la indústria tèxtil

TERRASSA
música, teatre i humor

Joel Díaz obre avui el festival Límbic a Santa Coloma de Gramenet

santa coloma de gramenet
LLIBRES
LLIBRES

Les setenes jornades Transversal se sumen al centenari de la mort d’Àngel Guimerà

el vendrell

L'art català desaparegut

Barcelona
ARTS ESCÈNIQUES

Veu arrossegada del carrer

Barcelona