Cultura

Collita després d’‘Alcarràs’

Mentre continua l’èxit sense precedents del film de Carla Simón, sis títols en català ja estan a punt i n’hi ha sis més en projecte, rodant-se o en postproducció

‘Suro’ retornarà el cinema en versió original catalana a la secció oficial competitiva de Sant Sebastià

Helena (Vicky Luengo) i Ivan (Pol López) es proposen començar una nova vida als boscos d’alzines sureres, però la seva diferència de punts de vista sobre com han d’afrontar aquesta nova etapa els provoca tensions. Un estiu molt calorós i amb perill d’incendis no ajuda a millorar les coses. Aquest és l’argument de Suro, film dirigit per Mikel Gurrea, cineasta nascut a Sant Sebastià el 1985 i format a la Universitat Pompeu Fabra, que s’ha rodat en català en diverses localitzacions de l’Empordà. Sense cap intenció de fer comparacions improcedents amb el fenomen d’Alcarràs, Suro ha aconseguit de moment la fita de portar la versió original catalana a la secció oficial del Festival de Sant Sebastià, on va començar a triomfar Pa negre fa dotze anys.

Justament el fenomenal èxit de Pa negre podria servir per moderar l’optimisme: els nombrosos guardons (dos premis a Sant Sebastià, tretze Gaudí, nou Goya) i la bona recepció de crítica i públic (2,68 milions d’euros) van ser una excepció que no ha tingut continuïtat durant deu anys, fins a l’esclat d’Alcarràs: Os d’Or de la Berlinale, crítiques excel·lents i segona pel·lícula estatal més taquillera, per ara 2,12 milions d’euros.

Sigui quin sigui l’èxit de Suro, és un dels títols que retornen el cinema de ficció en català a les grans pantalles. Comparteix aquest paper amb films ja estrenats com ara Nosaltres no ens matarem amb pistoles i Sinjar, i amb dotze llargmetratges de ficció més, segons la informació facilitada per l’Acadèmia del Cinema Català en la darrera festa d’estiu, alguns dels quals ja estan enllestits, i d’altres es troben en preproducció, rodatge o postproducció. En destaquem alguns.

Loli Tormenta és la primera comèdia que dirigeix Agustí Villaronga. Està protagonitzada per Susi Sánchez (Cinco lobitos), acompanyada pels debutants Joel Gálvez, Mor Ngom i Maria Anglada Sellarés, i els veterans Celso Bugallo i Fernando Esteso. Explica la història de Lola, una àvia moderna i caòtica que s’ha de fer càrrec de dos nets per la mort de la seva filla. Quan se li diagnostica Alzheimer, els nens intentaran ocultar-li la malaltia per evitar que els separin.

Creatura és el segon llargmetratge que dirigeix l’actriu Elena Martín, després de la bona acollida de la seva opera prima, Júlia Ist (2017). Relata la història de la Mil·la, una noia que es trasllada amb la seva parella a un poble de la Costa Brava. Una primera discussió posa de manifest les frustracions de la parella, en part connectades a la pèrdua de desig de la Mil·la, que començarà un procés d’exploració de la seva infantesa i adolescència per aconseguir entendre l’origen de les seves inseguretats.

Ruta salvatge és el títol de la pel·lícula que Marc Recha ha rodat a la Cerdanya, protagonitzada per Montse Germán, Marc Martínez i Sergi López. Es tracta d’un thriller inquietant, “ple d’humanitat, que pretén acostar-se al gran públic sense allunyar-se del cine d’autor”, explica el director.

Els encantats suposa el retorn d’Elena Trapé, cineasta que també va destacar amb el seu primer llargmetratge, Les distàncies, triomfadora de Màlaga el 2018. Ara deixa Berlín per viatjar a un poble perdut de la muntanya, on es refugia la protagonista, Irene, fugint d’una vida que l’aclapara.

Aftersun suposa el retorn a la ficció de Lluís Galter, que va portar Caracremada (2010) a Venècia i després va estrenar La substància. Està protagonitzat per un grapat de nens que estiuegen en un càmping on va desaparèixer un infant als anys vuitanta. Un altre nen desapareix i, intrigats per coses estranyes que han vist, comencen a investigar.

El fred que crema és un altre debut en el llargmetratge de ficció, el de Santi Trullenque, amb un thriller històric ambientat a Andorra durant la II Guerra Mundial, quan els jueus travessaven la frontera mitjançant l’ajuda dels passadors. Greta Fernández, Roger Casamajor i Adrià Collado en són els protagonistes.

La imatge permanent és el primer llargmetratge de Laura Ferrés, que es va donar a conèixer amb el curtmetratge Els desheretats, l’únic representant estatal en el Festival de Canes del 2017, on va ser premiat. Està protagonitzat per una directora de càsting atrapada entre dos mons, el de la publicitat i el de fora, amb la mare malalta i una ciutat irreal plena de turistes.L’últim salt és el debut en la ficció del documentalista Nando Caballero. Està protagonitzat per Jana, una fotògrafa que decideix abandonar la seva feina i la seva ciutat després de la tràgica mort del seu company. Abans de marxar, fa un últim reportatge, gràcies al qual coneixerà l’Arlet i l’Estel, dues pintores.Escanyapobres és una adaptació de la novel·la homònima de Narcís Oller. Ambientada a finals del segle XIX, està dirigida per Ibai Abad (La chica de la canción) i protagonitzada per Àlex Brendemühl i Laura Conejero.Jusqu’ici, tout va és el debut de Francesc Cuéllar en una proposta de cinema dins del cinema protagonitzada per ell mateix, Lola Marceli i Anna Pérez. Una actriu es nega a despullar-se en el rodatge d’una escena i obre una tensa discussió.Beach House és una comèdia del cineasta mallorquí Hèctor Hernández Vicens (El cadáver de Anna Fritz). Xavi viatja amb els seus amics a Mallorca i viu un infern quan s’enamora de la parella d’un mafiós rus.Unicorns és el tercer llargmetratge de ficció d’Àlex Lora, protagonitzat per Greta Fernández, Elena Martín, Nora Navas i Pablo Molinero. Es tracta d’un retrat de la generació dels mil·lennistes que té com a protagonista una noia poliamorosa en crisi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.