Cultura

Estrena de La Fura dels Baus

La humanitat és a les teves mans

Porta Ferrada celebra 60 anys amb l’estrena estatal de ‘Pastoral for the Planet’ de La Fura dels Baus

Carlus Padrissa: “Preguntem al públic si vol que s’extingeixi la raça humana o no, i tria el final”

Els ingredients: Beethoven, mitologia, ecologia, el futur del planeta i, tot plegat, posat en escena amb l’eficiència i l’espectacularitat de La Fura dels Baus, en aquest cas personificada en la figura de Carlus Padrissa, un dels seus fundadors i directors. El resultat és Pastoral for the Planet, un espectacle basat en la Simfonia núm. 6 de Beethoven, també coneguda com la Pastoral –ell la va subtitular Records de la vida campestre–, que arriba aquest diumenge, en estrena exclusiva a l’Estat espanyol, a l’Espai Port de Sant Feliu de Guíxols (22 h), per celebrar el 60è aniversari del Festival de la Porta Ferrada . De fet, Padrissa és artista resident del festival durant aquesta i les dues pròximes edicions, a les quals s’ha estès la commemoració dels 60 anys del degà dels festivals catalans. “Aquest és un festival musicalment molt audaç i autèntic, i vull contribuir que també ho sigui pel que fa a les arts escèniques en general”, deia ahir Pallissa, mentre seguia per televisió una de les seves passions: el Tour de França, que acaba diumenge, el dia de la Pastoral.

Estrenada el 2020, el 21 i 23 de febrer al Grand Théâtre de Provence, d’Ais de Provença, i el 26 i 27 de febrer, a La Seine Musicale de París, just a les portes de la pandèmia, la Pastoral tenia previst viatjar el maig del mateix any a la Xina, entre altres visites internacionals que es van haver d’aturar. A La Seine Musicale, hi té la seva residència l’Insula Orchestra, fundada i dirigida per Laurence Equilbey, que s’ha encarregat de la part musical de l’espectacle: no només hi sona la simfonia de Beethoven, sinó també obres d’altres autors com ara Anton Reicha, Carl Maria von Weber, Julius Rietz i Fanny Mendessohn, la germana de Felix, a qui no tenia res a envejar com a compositora, segons Padrissa. Però al llarg de l’obra també hi sonen una jota de les Terres de l’Ebre, que cantava un veí de Padrissa; una cançó equatoguineana, i, “per casualitat”, una altra d’ucraïnesa, que evoca una de les moltes guerres que històricament han sacsejat aquelles terres.

A Sant Feliu de Guíxols, la música serà interpretada per la formació catalana Gio Symphonia, sota la direcció d’una altra dona (“Era imprescindible per a una obra que parla sobre la Terra”, diu Padrissa), Chloé van Soeterstède, col·laboradora d’Equilbey. En un escenari que recrea un món virtual immersiu, gràcies a l’escenògraf i il·lustrador Mihael Milunovic i l’estudi d’art multimèdia Eyesberg, hi actuarà la soprano belga Sophie Karthäuser i, recreant aquesta “aldea global” en què s’obre la capsa de Pandora i esclata el drama, cinc ballarins/actors, tres dones i dos homes, d’actituds fureres. Al final, arriba la solució per la via de l’equilibri i “l’ecologia profunda”. Però l’última paraula la tenen els espectadors, a través de l’aplicació Kalliópê , desenvolupada per la Fundació Èpica : “Preguntem al públic si vol que s’extingeixi la raça humana o no, i d’aquesta manera tria el final.”

La Fura dels Baus també commemora els 30 anys de l’espectacle amb què va inaugurar els Jocs Olímpics de Barcelona. Els voluntaris que puguin acreditar que hi van participar tindran descompte en les entrades de la Pastoral. “Eren uns 4.000; si en venen molts, haurem de fer una altra funció”, diu de broma Padrissa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.