Arts escèniques

Gràcies, diverses

L’entrega dels Premis de la Crítica reivindica i premia la diversitat en una gala maratoniana al Romea

Denúncia de programes culturals i clam perquè la premsa esperoni els nous talents

Els guanyadors dels Premis de la Crítica són molt d’agrair, i també de deixar anar alguna reivindicació. Ahir la gala es va allargar dues hores mitja. El director del Temporada Alta, Salvador Sunyer, deia de broma, cap al final: “Si la societat tingués tanta paciència, no hi hauria guerres.” Certament, cadascun dels premiats té el seu minut de glòria. I, a part d’agrair, fa la seva breu denúncia. Com Teatre al Detall (guanyadors del premi en tres ocasions de teatre familiar, ara amb La motxilla de l’Ada): “Estem farts de ser considerats teatre de segona.” I el col·lectiu Que No Salga de Aquí (guanyadores de noves tendències per Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig), que denuncia la falta de visibilitat de la diversitat sexual a escena. La precarietat és l’altre cavall de batalla, que ennuega el talent. I, per això, d’entrada, es reclama el 2% del pressupost de la Generalitat per a Cultura promès pel govern. El talent emergent pateix per aixecar el vol. Isabel Vidal, gerent de Focus i productora de La filla del mar, aclaria que l’empresa, de 35 anys d'història, s’estima el teatre i vol continuar donant oportunitats a companyies com La Barni Teatre, que es va endur tres premis per aquesta peça musical: musical, millor actriu (Clara Solé) i millor música original o adaptada (Marc Sambola). Opening night es va confirmar com la gran guanyadora de la nit, amb cinc premis dels set a què estava nominada: espectacle de teatre; direcció, per a Marcos Morau; espai escènic, per a Max Glaenzel; vestuari, per a Sílvia Delagneau, i il·luminació, per a Bernat Jansà. També en va sortir ben aplaudida M’hauríeu de pagar: millor espectacle de petit format, millor actriu protagonista (Àurea Márquez) i millor text (Jordi Prat i Coll). 

Després de dos anys, amb canvis de guions per culpa de la pandèmia, ahir es va poder recuperar la gala dels Premis de la Crítica dins de la Setmana Mundial del Teatre, de Barcelona. Des d’enguany, l’espai d’entrega d’aquests guardons (que sumen 24 edicions en tres èpoques diferents) serà el Teatre Romea. És el quart escenari des que els premis els convoca la plataforma de crítics Recomana (que ha muntat festes a l’antiga fàbrica Damm (2015 al 2017), la Villarroel (2018 i 2021) i el Poliorama (2019). El 2020 es va salvar l’any de tancament de teatres amb una gala confinada.

Els premis tenen cinc jurats. Enguany s’hi ha integrat el de circ i ha premiat MDR (Mort de Riure), de Los Galindos. Marcel Escolano, ànima de Los Galindos,  va dedicar quinze segons del seu temps al silenci per denunciar el panorama polític europeu. “La nostra obra vol fer riure i també incomodar”, deia. I aquest silenci enmig de la celebració buscava això mateix. També ha reconegut les Nits de circ a Besalú i Roses. Pel que fa a la dansa, el projecte La liturgia de las horas ha rebut dues distincions del jurat de dansa (espectacle i ballarí, per al seu creador Juan Carlos Lérida). Sol Picó va rebre el premi a la ballarina per la seva peça de Malditas plumas. I, per tercer any consecutiu, s’ha premiat una peça de l’Àfrica Moment. Inclusió coreogràfica (tercer premi que rep aquesta companyia en set anys). El jurat d’arts de carrer va reconèixer Ciutat dormitori, una acció al cementiri de Barcelona. Des del col·lectiu Novaveu s’ha guardonat Aquellas que no deben morir, de la companyia Las Huecas.

Una nombrosa comitiva (una quinzena d’intèrprets) de La Cubana va pujar a l’escenari per rebre el premi a la trajectòria Gonzalo Pérez de Olaguer. Als seus 40 anys repicats (i amb funció al Coliseu, Adeu, Arturo), el director Jordi Milán va agrair el premi: “Olaguer ens va encoratjar en la nostra aventura. La premsa ho ha de fer amb els joves d’ara, que estan molt més ben preparats!” També es van recordar els programes que tanquen a Betevé. I va ser molt aplaudida Anna Güell, de la companyia Q-Ars Teatre, que ha rebut el premi a la visibilitat de la creació en femení (premi M. José Ragué). Aquest premi té el compromís de fer un audiovisual per difondre el seu treball. Precisament, aquest dimecres, es presenta a l’SGAE el curt de l’anterior guanyadora, Nus Cooperativa. L’altre premi que ja es coneixia va ser el de la sala: La Planeta. El 2020, aquesta mateixa sala ja va rebre el premi Teatre Catalunya convocat per Adetca.

El palmarès dels Premis de la Crítica

Prop de 40 crítics consensuen les nominacions i guanyadors de les obres vistes l’any natural anterior. Els guanyadors d’aquesta edició són:

TEATRE XXIV

Premi Gonzalo Pérez de Olaguer: La Cubana

Premi Maria José Ragué: Q-Ars Teatre

Sala: La Planeta

Espectacle: ‘Opening Night’ - La Veronal, Teatre Nacional de Catalunya, Centro de Cultura Contemporánea Condeduque i Romaeuropa Festival

Espectacle internacional: ‘Bros’ – Temporada Alta I altres coproductors internacionals

Direcció: Marcos Morau (OpeninNight)

Actriu Principal: Àurea Márquez (M’hauríeu de pagar)

Actor Principal: Joan Carreras (Història d’un senglar o alguna cosa de Ricard)

Actriu de Repartiment: Mònica López (De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda)

Actor de Repartiment: Nao Albet (Billy’s violence)

Actriu de Musical: Clara Solé (La filla del mar)

Actor de Musical: Jordi Vidal (Guillermotta)

Musical: La filla del mar - Focus i Grec 2021

Text: Jordi Prat i Coll (M’hauríeu de pagar)

Adaptació / Dramatúrgia: Anna M. Ricart (Encara hi ha algú al bosc)

Petit Format: M’hauríeu de pagar – Atrium Produccions

Espai escènic: Max Glaenzel (Opening Night)

Il·luminació: Bernat Jansà (Opening Night)

Vestuari: Sílvia Delagneau (Opening Night)

Eines digitals: Marc Homar (P-acte idiota)

Espai Sonor: Joan Solé (Las canciones)

Música Original / Adaptada: Marc Sambola (La filla del mar)

Noves tendències: Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig – Col·lectiu Que No Salga De Aquí

Revelació: Andrea Álvarez (Mare de sucre)

DANSA VIII 

Espectacle nacional: La liturgia de las horas de Juan Carlos Lérida - Mercat de les Flors, TanzHaus NRW, Ass Flamenco Empírico, Fira Mediterrània de Manresa, festival Sismògraf d’Olot, Terrasa Arts Escèniques i Teatre Artesà del Prat de Llobregat 

Espectacle internacional: Reincarnation de Qudus Onikeku – The QDance Company – Lagos 

Ballarina Sol Picó (Malditas plumas) 

Ballarí Juan Carlos Lérida (La liturgia de las horas)   

Coreografia:  Guy Nader i Maria Campos (Made of Space)  

Solo: Crisálida - Antes Collado 

Mencions Especials:  HOP Festival;  Miguel Marín;  Damien Bazin – Espai sonor d’Orthopedica corporatio;  Paula Miranda – Escenogafia i il·luminació d’ Orthopedica corporatio.     

FAMILIAR VIII 

Espectacle: La motxilla de l’Ada de Teatre al detall 

ARTS DE CARRER VII 

Espectacle:  Ciutat dormitori – Teatre Lliure i Contenidos Superfluos 

NOVAVEU V 

Espectacle: Aquellas que no deben morir – Las Huecas

CIRC I 

Espectacle: MDR (Mort de riure) – Los Galindos 

Menció Especial Nits de Circ – Circus Arts Foundation   



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda