Cinema

Collita excepcional

Els Oscar es lliuraran la matinada vinent, amb ‘1917’ com a favorita en les apostes, ‘Joker’ com a títol més nominat i contendents d’altura com Tarantino i Scorsese

Phoenix, Zellweger, Brad Pitt i Laura Dern són els favorits als premis d’interpretació

Joker és la pel·lícula que suma més nominacions, onze; la que ha aconseguit una taquilla més alta (1.071 milions de dòlars) i la que té el tràiler més vist a Youtube (els nord-americans adoren les estadístiques). Tot i així, les cases d’apostes situen 1917, que ja va triomfar en els Globus d’Or, com a favorita a l’Oscar a la millor pel·lícula. Els casos com Titanic, gran triomfadora dels Oscar el 1997 i pel·lícula més taquillera de la història durant dotze anys, són més l’excepció que la regla, i ja fa temps que els triomfadors dels premis més famosos del món solen ser pel·lícules independents, de pressupost petit o mitjà. L’Acadèmia de Hollywood, formada per uns sis mil membres, sembla considerar que les taquilles multimilionàries dels blockbusters ja són prou premi i, amb l’excepció de Joker, els números de les finalistes són entre bons i discrets: Érase una vez en... Hollywood suma una taquilla mundial de 374 milions de dòlars; 1917 n’ha aconseguit 252; Le Mans ’66, 222; Mujercitas, 164, i Parásitos, la sorpresa coreana en les nominacions, 163 milions.

Un gran any

Sigui com sigui, la del 2019 és una collita excepcional, amb grans pel·lícules de mestres en plena forma, com ara Tarantino (Érase una vez en... Hollywood), Scorsese (l’elegíaca El irlandés) i Sam Mendes (1917); sorpreses (Parásitos i Joker) i títols com Mujercitas o Historia de un matrimonio, que en una edició menys disputada que la d’enguany haurien tingut moltes més possibilitats.

Les apostes, que treballen amb xifres objectivables, però també amb intangibles, apunten 1917, de Sam Mendes, com a favorita a millor pel·lícula. Aquesta història ambientada a les trinxeres de França, protagonitzada per dos soldats que es juguen la vida per portar un missatge que pot salvar moltes vides, es cotitza a 1,43 euros per cada euro apostat, molt per davant de Parásitos, de Bong Joon-ho, que es paga a 4,38 euros. En tot cas, el coreà és clar favorit a millor film de parla no anglesa, davant de Dolor y gloria, de Pedro Almodóvar. I Sam Mendes i Bong Joon Ho apunten a millor director amb quotes similars als seus films: 1,16 el britànic i 4,56 el coreà.

Des de Canes i Venècia

Els grans festivals de cinema marquen el camí, aquest any. Parásitos va guanyar el Festival de Canes i té una excepcional puntuació de la crítica a Metascore de 97, mentre que Joker, film de superherois alternatiu, del novaiorquès Todd Phillips, va ser Lleó d’Or de Venècia. De l’elevat nombre de nominacions que suma, la que té més probabilitats de guanyar és la de millor actor. Joaquin Phoenix no ha guanyat mai l’Oscar, i les cases d’apostes paguen una quota mitjana d’1,02 euros. Adam Driver és el segon per la seva interpretació a Historia de un matrimonio (quota de 13,5), mentre que Antonio Banderas té molt poques possibilitats: si guanyés es pagaria a 63,5 euros per dòlar apostat.

Sí que havia guanyat prèviament l’estatueta Renée Zellweger, la d’actriu secundària del 2004 per Cold mountain, i la propera matinada podria guanyar la de millor actriu principal pel seu paper de Judy Garland a Judy. Brad Pitt (Érase una vez en... Hollywood) i Laura Dern (Historias de un matrimonio) encapçalen el rànquing d’apostes als intèrprets secundaris.

Piulada sorprenent de l’acadèmia

Després de l’slapstick de fa tres anys, quan es va anunciar a la gala per error que l’Oscar a millor pel·lícula eraper a La la land, l’Acadèmia de Hollywood ha revisat els protocols i endurit les mesures de seguretat. Tot i així, aquest any hi ha hagut un ensurt via xarxes socials. Una piulada de l’acadèmia apareguda a Twitter dilluns passat semblava revelar abans d’hora els guanyadors d’aquesta edició: Parásitos, Sam Mendes, Joaquin Phoenix, Renée Zellweger, Brad Pitt, Laura Dern... Excepte Parásitos, la major part coincidien amb els favorits en les apostes. El fet que l’esborressin després va fer que encara semblés més una relliscada. Segons va explicar la mateixa acadèmia, en realitat no eren prediccions seves, sinó dels seus seguidors: els van convidar a fer les seves travesses i els més votats van aparèixer a Twitter presentats com si fossin les prediccions dels mateixos organitzadors dels Oscar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda