Cinema

Albert Serra, de gira

Avui presenta ‘Liberté’ al cinema Truffaut de Girona, dins del festival Temporada Alta. El film, que va ser premiat a Canes, s’estrenarà a l’Estat espanyol divendres

“És la pel·lícula més obscura, més bruta i més colpidora que he fet mai”, diu el director
“Soc aquí per arriscar-me i per ser exigent. Mai s’ha de renunciar a la veritat estètica”

Els llibertins d’Albert Serra es faran visibles avui al cinema Truffaut de Girona dins de la programació del festival Temporada Alta, en la primera projecció pública de Liberté a Catalunya que es farà prèviament a l’estrena de la pel·lícula a l’Estat espanyol, que tindrà lloc aquest divendres. Demà se’n farà la preestrena a Barcelona, a la seu de la Filmoteca de la Generalitat, mentre que dijous hi haurà la presentació oficial a Madrid en una projecció especial a la Filmoteca Espanyola. Abans, el cap de setmana, Liberté s’ha programat a concurs en el Festival de Cinema Europeu de Sevilla, on el cineasta Albert Serra comentava que està expectant per la recepció d’una pel·lícula de la qual –sexualitat explícita a banda– diu que és molt inquietant: “És molt fosca, jo diria que desesperada. Aquests llibertins del segle XVIII transporten un malestar fins als nostres dies. Jo mateix em vaig quedar perplex mentre anava veient les imatges. Amb els muntadors no sabíem què pensar-ne, gairebé ni què fer-ne. Em va sorprendre que siguin tan pertorbadores; encara que en principi puguin semblar elaborades, pròpies d’una estètica sofisticada, hi ha una pulsió molt trash que fa que aquesta sigui la pel·lícula més obscura, més bruta i més colpidora que he fet mai.”

El cineasta reconeix que el seu cinema ha passat d’una certa lluminositat juganera –exemplificada amb Honor de cavalleria– a ser cada cop més ombrívol: “No sé si s’ha transformat perquè reflecteix el signe dels temps o perquè alguns actors ja no hi són, sobretot pensant en Lluís Carbó, que va morir fa tres anys; ell, que va ser el Quixot, hi aportava alguna cosa lúdica fent parella amb Lluís Serrat, que s’hi manté com el reducte d’una certa innocència, tot i que dins d’una atmosfera molt corrompuda.” Afirma que amb Liberté s’ha atrevit a abordar el desig: “S’ha de tenir present que això cada cop és més difícil; s’ha convertit en un tema delicat, complicat, incòmode.”

Cossos en fricció

Però aquest desig no du a l’alliberament o a l’alegria dels cossos: “En el meu cinema, la fisicitat sempre és més important que la narrativa. És per això que és tan rellevant la presència dels cossos i la bellesa d’aquesta presència. Però en aquesta pel·lícula els cossos no són innocents, han perdut el caràcter idíl·lic. Els cossos estan en fricció. Cada cos està en fricció amb un altre cos, amb la realitat. I això comporta violència. Ja se’n troba algun indici a Història de la meva mort, però aquí vaig més lluny.”

Liberté, que va tenir la première mundial el maig passat a Un certain regard del festival de Canes, on va rebre el premi especial del jurat de la secció, és la transmutació d’un muntatge teatral homònim que, inspirat en l’esperit de les obres llibertines franceses del segle XVIII, Serra va presentar l’any passat al Volksbühne de Berlín.

Aristòcrates fugitius

La pel·lícula té un sol escenari: la clariana d’un bosc, on un grup d’aristòcrates francesos, que han fugit del règim conservador del rei Lluís XVI, s’espien, usen i abusen dels cossos des del capvespre fins a l’albada. “Allò que percebo clarament és que, encara que es mirin i es toquin, tots aquests personatges estan molt sols”, comenta Serra. I hi afegeix que, com sempre, l’ha mogut el desig de crear imatges que no s’hagin vist mai, però que el resultat d’aquesta pel·lícula és especialment avantguardista: “Això podria posar-ho més difícil a l’espectador, però soc aquí per arriscar-me, exigir-me una radicalitat i ser exigent. Mai s’ha de renunciar a la veritat estètica.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA