Cultura

Immersió en el futur tecnològic

El setè Sónar+D aplega prop de dos-cents tecnòlegs, ciberactivistes, científics, investigadors i artistes

Hi seran 5.000 professionals de 2.100 empreses de 60 països i s’espera 20.000 visitants

La setena edició del Sónar+D ocupa els quatre nivells en espiral d’un dels pavellons de la Fira Montjuïc, a tocar de la Font Màgica, que quan va ser dissenyada per Carles Buïgas fa noranta anys no hauria desentonat en un congrés de noves tecnologies.

La trobada aplega, fins al 20 de juliol, prop de dos-cents tecnòlegs, ciberactivistes, investigadors, científics i artistes dels àmbits de la música, els videojocs i la creació immersiva. A més, hi participen cap a 5.000 professionals de 2.100 empreses de 60 països i s’espera una afluència de 20.000 visitants.

La comissària que va conduir amb simpatia immersiva la visita de premsa, Antònia Folguera, va comentar que “entre conferències, trobades professionals, tallers i els diferents estands hi ha un centenar d’activitats”.

L’edició té cinc eixos temàtics: el disseny d’experiències creatives en videojocs i realitat virtual o augmentada; les innovacions tecnològiques en la indústria de la música i el so; la intel·ligència artificial com a eina de creació artística; com serà internet en els pròxims 30 anys, i la computació quàntica i el seu impacte en la ciència i la tecnologia. D’aquest eix es pot veure la maqueta d’un ordinador quàntic que –el real– necessita “estar a una temperatura de -273º, prop del zero absolut, i serveix, per exemple, per fer anàlisi molecular”, va comentar Artur García, del Barcelona Supercomputing Center.

Una de les obres destacades per Folguera és Deep Meditation, del turc Memo Akten. “Es basa en els algoritmes de reconeixement de patrons, aplicats a milers de fotografies d’internet; una obra contemplativa i immersiva.” Segons la comissària, “estem acostumats a la visió frontal, la televisió, els concerts, el mòbil... La immersió ens permet ser altres persones, visitar altres mons, una narrativa diferent a l’habitual”. Com ara la peça Viatge a la Lluna, de Laurie Anderson, un viatge de realitat virtual a la Lluna amb impulsos antropològics, polítics, cinematogràfics i sobre el canvi climàtic, un tema que treballa fa molts anys la vídua de Lou Reed.

Mediapro estrenarà tres peces en format 360º, que es projectaran en una cúpula on l’espectador estarà totalment envoltat d’imatge i so. Un altre exemple tecnològic que Sónar+D permet de veure és el projector de l’empresa emergent barcelonina Broomx, un model únic al món que aconsegueix un efecte 3D sense ulleres, dins d’una habitació, i que, segons Ignasi Capellà, pot tenir usos “artístics, lúdics i terapèutics; és la televisió del futur”.

BAU, Centre Universitari de Disseny de Barcelona, presenta un projecte per fer sons amb els impulsos elèctrics que envien les plantes quan s’interacciona amb elles. La idea parteix dels experiments d’un agent de la CIA que va connectar una planta a un detector de mentides i va adonar-se que reaccionava als estímuls. No només convé parlar a les plantes, resulta que ens poden respondre, i no menteixen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les filharmòniques de Berlín, Munic, Dresden, Sant Petersburg i Hong Kong conduiran el cicle Palau 100 “més simfònic”

Barcelona

Bromera publicarà l’última novel·la d’Isabel-Clara Simó ‘El teu gust’, dedicada a les passions humanes

barcelona

Un geni i nosaltres

Girona

Relats amb ‘reggae’

tortellà

Més Gaudí al MNAC

barcelona

Ginestà, lluita i tendresa

BARCELONA

Subhasten una taula inèdita de Borrassà

barcelona
Crònica

“No volem rates”

Barcelona

Una trobada amb la cultura inquieta

Girona