Música

Bonet, als ulls d’un amic

Una exposició traça la complicitat entre la cantant i el fotògraf Toni Catany

“Em donava una seguretat que no em donaven altres fotògrafs”, deia ahir Bonet al Palau Robert

La imatge que tenim de Maria del Mar Bonet no seria la mateixa sense la mirada del fotògraf, també mallorquí, Toni Catany (1941-2013), autor de més del 60% de les portades de discos, cartells i fotografies de la cantant. “Em donava una seguretat que no em donaven altres fotògrafs. Va ensenyar-me a maquillar, arreglar-me, posar davant la càmera”, recordava ahir Bonet en la inauguració, al Palau Robert de Barcelona, de l’exposició Maria del Mar Bonet, als ulls de Toni Catany, presentada inicialment al claustre de Sant Bonaventura de Llucmajor, municipi del fotògraf, i part dels nombrosos actes de celebració dels 50 anys de carrera de la cantant. “Ell sabia quan em podia fotografiar i quan no. A vegades esperàvem uns dies i ens posàvem a escoltar música o llegir fins que arribés el moment. Aquests retrats em commouen perquè sento la seva mirada més que la meva”, hi afegia Bonet, protagonista, la setmana passada, d’un documental al Sense ficció de TV3, circumscrit també als festejos d’aquest cinquantenari, amb unes gens menyspreables xifres d’audiència.

L’exposició, a la inauguració de la qual va assistir el president Quim Torra, es nodreix de 180 obres i deixa constància des de la primera fotografia que Catany, “fascinat per la bellesa de Bonet”, va fer de la cantant l’any 1966 fins als temps en què un i altre imaginaven les músiques que acabarien formant part del disc Ultramar (2017), aventura cubana de l’artista. “A tots dos ens interessava la Mediterrània, buscàvem Mallorca a tot arreu”, recordava Bonet, convençuda que si una malaltia no ho hagués estroncat, Catany hauria continuat fotografiant-la fins a la vellesa.

Entre les fotografies que es poden veure a l’exposició hi ha les que Catany, Premi Nacional d’Arts Plàstiques i Premio Nacional de Fotografía, va fer l’any 1975 a l’Olympia de París o les que, als jardins de Raixa, a Mallorca, va realitzar per a la icònica coberta de Jardí tancat (1981), a més de la també molt recordada superposició d’imatges d’una Bonet molt jove que il·lustraria un disc homònim per a Concèntric l’any 1969. “Ningú s’esperava una cosa tan moderna... Buscava l’atemporalitat”, recordava Bonet d’aquell projecte. Maria del Mar Bonet, als ulls de Toni Catany, amb entrada gratuïta, es pot visitar fins al 31 d’octubre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda