Arts escèniques

Crítica

dansa

Desamortització emocional

Els ballarins traslladen el públic a la ficció d’‘Un món feliç’, d’Uxley

Fa unes quantes setmanes llegia una entrevista a una psiquiatra nord-americana que ens alertava dels perills dels sistemes de missatgeria mòbil i de les xarxes socials entre els nostres joves. Rere la llum asèptica dels dispositius, els adolescents se senten valerosos per lliurar-se a qualsevol combat. En les societats del capitalisme avançat, l’individualisme defuig les relacions fortes (l’amor líquid de Bauman), on la independència personal es troba en perill. L’amor és entès com una transacció econòmica, d’aquí que molts joves s’encoratgin a abandonar una relació a través de les tecnologies, un fet potencialment perillós arribada l’edat adulta.

També els ballarins de Pasionaria semblen haver-se desvirtuat a mans de la robòtica i la tecnologia, un espai que el director i coreògraf de La Veronal, Marcos Morau, converteix en quelcom de fantasmagòric i buit. Amb vuit ballarins sobre l’escenari i una escenografia de Max Glaenzel que projecta un espai sinistre i impersonal (podria tractar-se d’una presó, un hospital o una comissaria, d’estètica gèlida). Pasionaria es proposa un viatge a un món futur on els éssers humans han patit una desamortització emocional. Sota les directrius del Koba, un codi del moviment marca de la companyia, els ballarins ens traslladen a una ficció que s’acosta a la concebuda per a Un mon feliç, d’Uxley.

Des de la llunyania emergeix a l’escenari una incertesa que abraça tot l’espectacle i que aconsegueix sacsejar-nos; és possible que ens convertim en éssers inanimats incapaços de sentir la passió de les emocions, de l’amor i de la vida mateixa? Aquesta qüestió ens interpel·la una i altra vegada, Morau sap perfectament què fa. Encenent una petita guspira, la nostra ment s’enlaira per recórrer totes les absències i les mancances abandonades als marges de la nostra realitat més immediata. En les actituds i els moviments impetuosos i egocèntrics de la societat postmoderna no sembla que hi hagi espai pel gest que conté el desig i les emocions. Pasionaria descontextualitza, simula i arriba a ficcionar fragments de vida on tot sembla pertànyer a un altre mon, un lloc desconegut d’imatges recognoscibles, on no ens sentim forans. I aquí és on rau, potser, la veritable incògnita exposada per Marcos Morau. La Passió segons Sant Joan i Sant Mateu obren i tanquen la peça, vaticini del patiment que habita en tota passió.

Pasionaria
Companyia: La Veronal
Coreògraf: Marcos Morau
ballarins: Àngela Boix, Chey Jurado, Ariadna Montfort, Núria Navarra, Lorena Nogal, Shay Partush, Marina Rodríguez, Sau Ching Wong
Dijous, 14 de març al Mercat de les Flors. Quinzena de Dansa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SALT

Una marató de llibres i música per amenitzar la Diada de Sant Jordi

SALT
Els propers reptes

Els propers reptes

BARCELONA
ÒPERA / DANSA

El Liceu convidarà Bieito, Ollé, Castellucci i McVicar el 24/25

BARCELONA
LLIBRES

“Calonge, poble de llibres” prepara una gran festa per Sant Jordi

CALONGE
M. Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran