Art

Velázquez dialoga amb els seus coetanis del Segle d’Or al CaixaForum

El Museo del Prado aporta les set obres del pintor sevillà i una cinquantena de llenços d’artistes com Ticià, Rubens, Ribera o Zurbarán

La mostra romandrà a Barcelona fins al març

El CaixaForum inaugura divendres la primera gran exposició sobre Velázquez que es pot veure a Barcelona. La col·lecció barroca del Museo del Prado de Madrid nodreix la mostra, que proposa un diàleg entre set obres mestres del pintor sevillà i una cinquantena de llenços d’altres grans artistes del seu temps, entre els quals Rubens, Ribera, El Greco, Zurbarán, Giordano o Van Dyck. Les obres de Velázquez ofereixen una visió àmplia de la paleta estilística i temàtica del pintor i proposen un joc de comparacions i correlacions amb alguns dels pintors espanyols i internacionals amb els quals es va relacionar o de la producció dels quals estava al corrent. L’exposició, que conviu al CaixaForum amb una altra gran mostra dedicada a Toulouse Lautrec ,es podrà visitar fins el 3 de març del 2019.

Ticià, El Greco, Ribera, Antonio Moro, Rubens, Murillo, Giordano, Brueghel, Guido Reni, Van Dyck, Zurbarán, Claudio de Lorena i Stanzione són la constel·lació d’artistes l’obra dels quals acompanya set grans pintures de Velázquez (Sevilla, 1599 – Madrid, 1660) a l’exposició ‘Velázquez i el Segle d’Or’ al CaixaForum.

Les set obres mestres del pintor sevillà són ‘Felipe IV’, ‘Juan Martínez Montañés’, ‘Isop’, ‘Adoració dels Reis Mags’, ‘Bufó amb llibres’, ‘El príncep Baltasar Carlos a cavall’ i ‘Mart’.

Les peces escollides pel comissari Javier Portús Pérez (cap de conservació de pintura espanyola del Museo del Prado) busquen donar “una descripció el més ample possible de l’autor”, segons ha explicat a l’ACN. “La intenció és que amb aquestes set obres s’entengui qui va ser Velázquez, l’afany d’originalitat, la singularitat narrativa i les extraordinàries virtuts tècniques que el converteixen en un dels cims de la pintura”, diu el comissari.

“Va ser un dels artistes espanyols més versàtils i que va cultivar més varietat de temes, cosa que ha volgut reflectir l’exposició”. La representació del saber, la religió, la reflexió sobre l’art, la Cort, la mitologia i el paisatge són els àmbits temàtics que proposa l’exposició per mostrar aquest ventall temàtic de Velázquez.

Per a cada tema, un llenç de Velázquez. I al seu voltant, obres d’altres artistes espanyols i internacionals que permeten comparar la seva feina amb allò que feien altres artistes del Segle d’Or de la pintura espanyola i també l’Europea, “que situen Velázquez al visitant en un lloc més precís”, comenta Portús.

“Des de ben jove, Velázquez buscava la singularitat amb una voluntat de distingir-se, des de les seves primeres obres a Sevilla: uns bodegons que no s’assemblen a res conegut fins aleshores”. Més endavant es posaria a treballar al servei de la Cort reial, “un mitjà competitiu i on singularitzar-se”, i des d’on tenia accés a la producció que es feia escala europea.

Les corts dels diversos estats europeus van fer aquesta funció de promoció artística i van contribuir a l’observació, la comparació i les influències entre els diversos creadors del moment. En aquest sentit, el comissari de la mostra admet que si bé estem acostumats a escriure la història de la pintura en termes d’escoles nacionals (el Segle d’Or ‘espanyol’), “la realitat no sempre va ser tan compartimentada, perquè la pintura és un llenguatge que no coneix fronteres”.

“El joc d’estímuls i influències era extraordinàriament variat, i una de les coses que mostra aquesta exposició és fins a quin punt en aquella època la pintura era un llenguatge internacional que no coneixia fronteres”, conclou Portús.

‘Velázquez i el Segle d’Or’ és la tercera exposició organitzada conjuntament entre CaixaForum i el Museo del Prado, després de ‘Goya. Llums i ombres’, i ‘La bellesa captiva. Petits tresors del Museo del Prado’. En aquest cas, la nova exposició a Barcelona se suma als actes de celebració del bicentenari de la pinacoteca madrilenya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona
Éric Besnard
Director de cinema

“Hem caigut en l’histerisme col·lectiu i no parem a pensar”

Barcelona
MÚSICA

Joan Magrané estrena a Peralada un responsori per a la Setmana Santa del segle XXI

girona
música

Twenty One Pilots actuaran al Palau Sant Jordi l’abril vinent

Barcelona