Cinema

Mirador

Sobre una flauta i una sonata

Katinka Faragó no només ha fet una classe magistral a propòsit d’Ingmar Bergman a la Filmoteca, sinó que hi ha presentat La flauta màgica (1974), filmació d’una posada en escena de la cèlebre òpera de Mozart, i Sonata de tardor (1978), que, com suggereix el mateix títol, també té a veure amb la música. M’excuso pel personalisme, però són dues pel·lícules que estimo especialment. A la primera, que vaig descobrir quan era una adolescent en una activitat extra de l’institut d’Olot, li dec la meva afició a l’òpera, un món que fins aleshores m’era aliè: mai no he oblidat que, quan la Reina de la Nit mostra el retrat de Pamina a Tamino perquè aquest l’alliberi de Sarastre, la imatge adquireix moviment com si se’ns suggerís que allò que veiem és cinema tot integrant, com sempre ho va fer Bergman, la pintura, el teatre, la música.

Pel que fa a Sonata de tardor, crec que és el primer film del cineasta que vaig veure en el moment de la seva estrena. Aleshores, Bergman havia caigut de l’escambell i se’l considerava acabat, cosa que no només pot semblar absurda si es té present que quatre anys després va realitzar Fanny i Alexander, sinó, em sembla, reveient aquest mateix film en què Ingrid Bergman interpreta una pianista que, havent abandonat la família per consagrar-se al seu art, es retroba amb una filla (Liv Ullmann) que té cura d’una altra, aïllada en la seva bogeria. Recordo llegir crítiques poc amables. A mi em va colpir la relació impossible entre mare i filla. Després vaig saber que el cineasta, sempre implacable amb ell mateix, va projectar-se en el personatge d’Ingrid Bergman. I vaig intuir que, en la manera en què la pianista comenta a la filla com hauria d’haver interpretat el Preludi núm. 2, de Chopin, avivant-li el ressentiment, hi ha una declaració estètica del mateix Bergman: “Chopin és emotiu, però no sentimental. Has de ser calmada, clara i austera.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA