Cinema

Crítica

cinema

La roda de les falses il·lusions

Un resum molt brillant dels grans temes de la filmografia de Woody Allen

Al’inici d’Annie Hall, Alvin Singer –Woody Allen– viu sota una muntanya russa. La imatge s’acosta a la de la residència de Ginny –esplèndida Kate Winslet– a Wonder wheel que viu davant d’una roda de fira de Coney Island. El parc és l’espai de la il·lusió, el lloc on es construeix un seguit de falses promeses. Wonder wheel ens parla, però, de com aquestes es destrueixen i de com el principi de realitat actua sense pietat. Ginny és una jove cambrera que un dia va somniar que era actriu i que interpretava els grans personatges tràgics del teatre americà. Vol sortir del món familiar però el destí no li deixa conquerir allò que vol. S’ha de conformar amb treballar, emborratxar-se, suportar les gresques del seu marit amb els seus companys de pesca i calmar el seu fill piròman. Giny estima les tragèdies però no s’adona que la tragèdia és la seva pròpia vida. Sempre ha jugat amb el desig, la gelosia, l’ambició i les relacions adúlteres, però les seves accions no tenen res a veure amb les de Medea, Ifigènia o Electra. Sense adonar-se’n, és com aquelles heroïnes d’Anton Txèkhov que somnien marxar a Moscou i no s’adonen que mai podran sortir del seu petit entorn.

Woody Allen du a terme un magnífic treball de desconstrucció dels mecanismes de la tragèdia. Quan el drama puja d’intensitat, Ginny actua davant la càmera. La veiem despullar-se emocionalment i anar més enllà de la ficció per recuperar aquell larger than life que un jove aspirant a escriptor –Justin Timberlake, convertit en alter ego d’Allen– ha reivindicat al començament de la pel·lícula. El seu problema és que la seva actuació és en solitari i marcada pel pes d’una crisi moral i existencial.

Ginny recorda molt a la dona de Blue Jasmine, que en no poder ser el que volia atrapava la follia; o a Blanche DuBois, la protagonista d’Un tramvia anomenat desig de Tennessee Williams. En els seus retrats femenins de dones empresonades –Jasmine i Ginny–, Allen parla de la crisi de la dona americana contemporània i ens diu que no és casual que el camí de les representacions tràgiques americanes remeti sempre a Blanche DuBois. No s’ha d’oblidar mai que la roda de fira de Coney Island, veritable escenari de la ficció, no és més que l’evocació de les quimeres per reflectir com tot s’esquerda quan es confronta amb l’ètica. Wonder wheel no és un film més de Woody Allen sinó un resum molt brillant dels grans temes presents en la seva filmografia. Hi ha molta crueltat entre les seves imatges i totes les emocions no són gratuïtes. Les seves imatges són allà, disposades a gelar-nos el cor.

Wonder wheel
Direcció: Woody Allen. Intèrprets: Kate Winslet, Justin Timberlake, Juno Temple, James Belushi
EUA, 2017


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Wonder Wheel (La noria de Coney Island)

«Wonder Wheel (La noria de Coney Island)»

Gènere: Drama romàntic
Direcció: Woody Allen.
Intèrprets: Jim Belushi, Juno Temple, Justin Timberlake, Kate Winslet, Max Casella.
Valoració crítica: [ep] [ep] [eb] [eb]

Publicat a

[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant